האוצר: הרווקים והזוגות הצעירים הסתערו על הדירות בחיפה

על פי סקירת הכלכלנית הראשית באוצר, כרבע מהזוגות הצעירים שרכשו ברבעון הראשון דירה בחיפה הם תושבי מרכז הארץ, שככל הנראה ביצעו את הרכישה לצורך השקעה • ההערכה היא כי הביקוש נובע ממחירי הדירות הנמוכים יחסית ומהיותה עיר סטודנטיאלית

חיפה / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
חיפה / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

כרבע מהזוגות הצעירים שרכשו ברבעון הראשון דירה בחיפה הם תושבי מרכז הארץ, שככל הנראה ביצעו את הרכישה לצורך השקעה, תוך ניצול המחירים הזולים של הדירות בעיר. כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר את הרבעון הראשון של 2022 בשוק הדיור.

■ מעגל הקסמים שלא מאפשר להוריד את מחירי הנדל"ן ולפתור את בעיית הפקקים
■ בלי ששמו לב, שוכרי הדירות המתוסכלים נרתמו לספין שמתדלק את עליות המחירים | דרור מרמור, פרשנות

בהשוואה היסטורית עולה, כי סך רכישות הזוגות הצעירים ברבעון הראשון השנה הגיעו לרמתן הגבוהה ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם, אם או בלי הכללת דירות שנרכשו במסגרת מחיר למשתכן. עיקר הגידול נעשה בפריפריה, שבה נרשם גידול חד של 31% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מנגד, באזורי הביקוש במרכז הארץ הגידול של 16% בהשוואה לרבעון הראשון של 2021.

על רקע התופעה הזו, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג בדקה את הזוגות הצעירים ורוכשי הדירה הראשונה האחרים בשוק החופשי באזור חיפה ברבעון הראשון של השנה, שם בוצעה הקפיצה הגדולה ביותר ברכישות שלהם.

"אחד הממצאים הבולטים העולים מניתוח זה הינו השיעור הגבוה יחסית של רווקים מקרב רוכשים אלו בחיפה, כאשר שיעורם עומד על 37%, שיעור חריג בגובהו - בדר"כ מרכזים הרווקים כחמישית מרוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי", כתבה הכלכלנית הראשית באוצר.

עוד עולה, כי בניגוד למקרים רבים אחרים, הרכישות הללו לא נעשו ע"י אנשי קש, שפעלו מטעם משקיעים שרצו לחסוך לעצמם את מס הרכישה הגבוה המוטל עליהם. "ממצא זה עשוי לרמז על חשש של אוכלוסייה זו להמתין לרכישת הדירה עד לנישואים, על רקע קצב העלייה הגבוה במחירי הדירות בשנה האחרונה", נכתב בסקירה.

גם בבאר שבע נרשמה עלייה 

ממצא בולט אחר הוא, כי קרוב לרבע (23%) מהצעירים שרכשו דירה בחיפה מתגוררים במחוזות ת"א והמרכז, כאשר השכר הממוצע שלהם נמוך מאשר של הרוכשים המתגוררים במחוז חיפה, והדירות שהם רכשו זולות משמעותית מהדירות שרכשו הצעירים החיפאים. "ממצאים אלו עשויים לרמז כי שיעור לא מבוטל מתוכם אינו מתכוון להתגורר בדירה, אלא רוכש דירה היכן שיכולתו הכספית מאפשרת לו. העובדה שמדובר בעיר סטודנטיאלית מגדילה את ההסתברות שימצא ביקוש מצד שוכרים לדירות אלו. בהקשר זה נציין כי בבאר שבע, עיר סטודנטיאלית בולטת נוספת, נרשם שיעור הגידול החד ביותר ברכישת דירה ראשונה בשוק החופשי ברבעון הראשון השנה", נכתב בסקירה.

ואולם למרות היותה העיר סטודנטיאלית ומושכת שוכרים, לא מנע מחיפה לרשום ירידות מחירים כבדות בעשור הראשון של המאה הנוכחית, וגם עליות המחירים בעיר שנרשמו בשנים האחרונות היו מתונות מאשר במרכז הארץ.

ככלל מצאה הכלכלנית הראשית, כי ברבעון הראשון של השנה, שהיה גם הרבעון המלא הראשון לאחר הכבדת מס הרכישה על המשקיעים (בסוף נובמבר האחרון), נבלם הגידול המהיר במספר העסקאות בשוק החופשי (כל רבעון לעומת המקביל לו בשנה קודמת) אשר נמשך מאז הרבעון האחרון של 2020 ועד הרבעון האחרון אשתקד. סך העסקאות ברבעון זה הגיעו ל-31.2 אלף דירות.

הכלכלנית מעלה בסקירתה, שקיים מתאם חיובי בין מדד מחירי הדירות לבין רכישת דירות בפריפריה, וככל שהמדד עולה, עולה גם מספר רוכשי הדירות בפריפריה שאינם משקיעים. מתאם זה נותן תוקף להשערה, כי ככל שהמחירים עולים, אנשים עם הכנסות נמוכות נוטים יותר לרכוש דירות בפריפריה, ככל הנראה במחשבה להבטיח את עצמם מעליות המחירים.