בקרב הרוסי על מזרח אוקראינה, שני הצדדים מהמרים כעת בגדול

מוסקבה רוצה להוכיח שהיא יכולה לכבוש ולהחזיק בשטח לאחר הכישלון שלה בקייב, והאוקראינים רוצים להוכיח לבנות בריתה של אוקראינה ממערב שביכולתם לנצח

שיירה צבאית של משורייני צבא רוסיה נכנסת לעומק אזור דונבאס / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
שיירה צבאית של משורייני צבא רוסיה נכנסת לעומק אזור דונבאס / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

לאסטרטגיה של רוסיה לכבוש שטח במחוז דונבאס של אוקראינה השלכות המגיעות הרבה מעבר לשדה הקרב.

■ מרקל בראיון ראשון אחרי המלחמה באוקראינה: "אין על מה להתנצל"
■ דיווחים: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל טיפולים לסרטן וניצל לאחרונה מניסיון התנקשות
■ פוטין: רוסיה פתוחה לסבב שיחות נוסף עם אוקראינה

בחודש האחרון, החיילים של מוסקבה ניסו להרחיב את שליטתם ולחזק אחיזה בשטח בו הם שולטים בחלק המזרחי של אוקראינה, ומקווים לבודד כוחות אוקראינים ללא גישה לעורף. כוחות רוסיים, שמקודם שאפו למתקפה נרחבת הרבה יותר, מתקדמים על ידי ירי אש תותחנים ותקיפות אוויריות מסיבית באיזורים מצומצמים, במטרה להדוף את המגנים האוקראינים. מוסקבה רוצה להראות שיש לה עדיין יכולת צבאית לכבוש ולהחזיק בשטח.

הכוחות האוקראיניים נלחמים בחזרה, ובחלק מהמקומות הצליחו לסכל את ההתקדמות הרוסית וללכוד בחזרה שטח. הצלחה רוסית יכולה לאשר לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שצדק כששינה טקטיקה מימי המלחמה הראשונים, אז צבאו נכשל בכיבוש קייב, וזה עלול לתת לו אומץ להתחיל שוב להתקדם מערב לכיוון הבירה.

הצלחה אוקראינית לעכב את הרוסים, לעומת זאת, עשויה לשכנע כמה מנהיגים חוששים במערב שלקייב יש סיכוי לנצח מול כוחות רוסיים עדיפים ובסופו של דבר להעניק לאוקראינה עמדת מו"מ משופרת מול מוסקבה.

עימות בין המדינות המערביות: כיצד להתייחס לרוסיה?

שינוי דעתם של מנהיגים ספקניים באירופה עשויה להיות דחופה מניסיון לשפר עמדת מו"מ מול רוסיה בגלל שלא נראה שכל משא ומתן נראה סביר, ובמקביל אוקראינה מבקשת משלוחים דחופים של נשק מערבי כבד.

דברים שאמר נשיא צרפת עמנואל מקרון בשבוע שעבר, על כך שהמערב לא צריך להשפיל את רוסיה, החריפו עימות המתבשל כבר כמה זמן בין מדינות המערב. מצד אחד ישנם אלה המבקשים לחמש באגרסיביות את הכוחות האוקראיניים, כולל ארה"ב, בריטניה, פולין, המדינות הבלטיות והמדינות הנורדיות, מכיוון שהן רואות הזדמנות היסטורית להקטין את היכולת הרוסית לאיים עליהן מבחינה צבאית.

הקבוצה השנייה מובלת על ידי צרפת וגרמניה, בהן פקידים רבים מטילים ספק ביכולתה של אוקראינה לסלק את הכוחות הרוסיים החמושים טוב יותר, וחוששים מהנזק הכלכלי הגדל מהמלחמה. הדברים שאמר מקרון, בריאיון עם עיתון צרפתי מקומי, על כך שרוסיה "לא צריכה להיות מושפלת" כדי שדיפלומטיה תהיה אפשרית לאחר שהלחימה תיגמר, זימנו לו ביקורת חריפה מצד ממשלת אוקראינה ובמקומות אחרים.

"עדיף לכולנו להתמקד איך להעמיד את רוסיה במקומה", אמר שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה בתגובה למקרון שפרסם בטוויטר. "זה מה שיביא שלום ויציל חיי אדם".

מלחמת המילים בין הכוחות האנטי רוסיים גברה מאז שחיילי מוסקבה נכנסו עמוק יותר למזרח אוקראינה על ידי התקפה בכמויות עצומות של ארטילריה, בתמיכת חיילי חי"ר המשתלטים על השטח שהופצץ. גישה זו, ששימשה באופן נרחב במשך מאה שנה ממלחמת קוריאה, עלולה להיות יעילה באופן ברוטלי בכיבוש שטח אבל מצריכה משאבים תומכים על מנת לוודא שהשטח שנלכד יכול להיות מוחזק ומוגן.

הרוסים ינסו לכבוש כמה שיותר שטחים באוקראינה

מתקפות נגד של כוחות אוקראיניים בימים האחרונים מצביעות על כך שלמרות שהכוחות הרוסיים מתקדמים מערבה, הם ייתקלו בקשיים להגן על העורף שלהם ועל קווי אספקה הנמשכים מזרחה.

המהלך הרוסי לכיבוש דונבאס בחסות אש תותחנים חוזר לתורת לחימה מסורתית בהרבה ממה שניסתה מוסקבה בסוף פברואר, וקרוב יותר לתו"ל הרוסי, כך אומרים אנליסטים צבאיים במערב. על ידי היצמדות גדולה יותר לטקטיקות שהצבא הרוסי הוקם לפיהן, החיילים כבשו שטח רב יותר, אמרו החוקרים.

"הרוסים בונים על העובדה שהם יכולים לרכז אש ולכבוש כמה שטח שאפשר" לפני שהכוח התוקף שלהם בפועל נשחק או נגמר לו הקיטור, כך אמר גורדון "סקיפ" דיוויס, גנרל בדימוס בצבא וסגן עוזר למזכ"ל נאט"ו לשעבר. דיוויס אמר שהמאמץ הרוסי הנוכחי עולה לרוסים הרבה בחומר ובחיי אדם.

הפלישה שהחלה ב־24 בפברואר החלה בניסיון למתקפת בזק על הבירה האוקראינית קייב ועל ערים אחרות בצפון המדינה, וכן בהתקפות על מזרח ודרום המדינה על ידי כוחות רוסיים אחרים. מתקפת האוויר והקרקע המהירה של הרוסים לא הייתה חזקה מספיק ונתקלה בהתנגדות עזה ממה שהרוסים צפו. כמה שבועות אחר כך, הכוחות הרוסיים המדממים נסוגו ומוסקבה התארגנה מחדש לניסיון לכבוש את מזרח המדינה.

זמן קצר אחרי הנסיגה, פוליטיקאים אוקראינים ומנהיגים צבאיים במערב הזהירו שהשלב הבא במלחמה יהיה דומה לקרבות שלא נראו באירופה מזה כמה דורות. קולבה, כשדיבר במפקדה של נאט"ו בתחילת אפריל, צפה שהקרבות על דונבאס "יזכירו לכם את מלחמת העולם השנייה".

מאז, הכוחות של מוסקבה דחפו מערבה משטח לאורך הגבול המזרחי של אוקראינה בשטח שכוחות הנאמנים לרוסיה כבשו ב־2014 ורוסיה הכירה בו כעצמאי בדיוק לפני שפלשה בפברואר. הם ממשיכים להשתלט באיטיות על קווי מסילות ברזל כדי שיוכלו להעביר אספקה ולהתקדם בניסיון לכתר כוחות אוקראיניים.

בשבוע שעבר, כוחות רוסיים נכנסו לעיר סברודונצק, בירת מחוז לוהנסק, אשר יחד עם דונצק מהווה את מחוז דונבאס. הקרב מושך תשומת לב מערבית בין היתר בגלל שהצלחה רוסית לכבוש את העיר על אף מתקפות הנגד של האוקראינים עלולה לאפשר לקרמלין לטעון שהשיג חלק ניכר מהמטרה עליה הצהיר לאחרונה, "לשחרר" את דונבאס.

"אמנם הרוסים מתקדמים לאט ומאוד בהדרגה, אבל הם מתקדמים לאט ובהדרגה בשטח שיהיה חשוב מאוד", אמר קצין נאט"ו בכיר.

פקיד אוקראיני בכיר אמר שכוחות הגנה מנסים כעת להעריך את המצב בסברודונצק וסביבותיה, בייחוד מצב הגשרים ותשתיות אחרות, ולשפוט איך הוא ישפיע על הפעילות המבצעית כיום ובעתיד.

המשימה הקשה ביותר של אוקראינה: סילוק הכוחות הרוסים מהמדינה לחלוטין

אם הכוחות האוקראיניים יצליחו לבלום את ההתקדמות הרוסית על סברודונצק, זה יראה שהמאמץ המרוכז של מוסקבה לפרוץ הגנות אוקראיניות פחות איום ונורא ממה שחשבו. הרוסים אמנם קטלניים ומזיקים מאוד, אך גם פגיעים למתקפות הנגד האוקראיניות.

"אם האוקראינים יצליחו להגן על הקו שלהם כאן, זה יהיה חשוב", אמר קצין נאט"ו.

אבל בלימת ההתקדמות הרוסית, אם היא אפשרית בכלל, עדיין כנראה תהיה קלה מסילוק הכוחות הרוסיים מאוקראינה לגמרי. לקייב אין את כוח האש שמוסקבה העבירה לדונבאס ברכבות, והיא מפצה על כך במקומות רבים בעזרת גמישות ושימוש בכלי נשק חדישים שניתנו לאוקראינה על ידי בנות הברית המערביות שלה.

כלים אלה, כמו התותח הנגרר האמריקאי M777 והתותח המתנייע M109 ניתנו לאוקראינה על ידי כמה מדינות וכעת מוטלים בקו החזית והם הרבה יותר מדויקים מהנשק הארטילרי של רוסיה, שכינונו סטטיסטי ויכול לפגוע בתא שטח רק באופן כללי. הכלים המערביים גם ניידים יותר, והמשמעות היא שניתן להסיעם כדי לזווד ולחמש אותם והם לא תלויים בקווי אספקה משלהם, העלולים להפוך למטרות רכות.

ארה"ב ובריטניה לאחרונה הבטיחו להעביר אפילו עוד מערכות ניידות רב קניות חזקות, ובנות ברית אחרות הבטיחו נשק נוסף כולל טנקים. אבל פקידים בממשלה האוקראינית אומרים שהם זקוקים לכמויות גדולות יותר של כלי נשק, אפילו יותר כבדים, על מנת להבטיח את ביטחון מדינתם.

וויוויאן סלמה השתתפה בהכנת הכתבה.