המחליף של רז נזרי: זה המועמד המוביל לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה

הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר צפוי להחליף את עו"ד רז נזרי, ולהתמנות למנהל מערך ייעוץ וחקיקה • ועדת האיתור בראשות היועמ"שית גלי בהרב מיארה תתכנס ברביעי, וצפויה לקבל החלטה עוד באותו יום • עוד השבוע: בחירת המשנה למשפט בינלאומי

האלוף שרון אפק / צילום: דובר צה''ל
האלוף שרון אפק / צילום: דובר צה''ל

הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אלוף (מיל') שרון אפק, הוא המועמד המוביל לתפקיד המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. מדובר בתפקיד המשנה ליועמ"ש היוקרתי והבכיר מבין שבעת המשנים, והוא יוגדר כמנהל מערך ייעוץ וחקיקה.

לגלובס נודע כי ועדת האיתור בראשות היועמ"שית גלי בהרב מיארה תתכנס ביום רביעי, כדי לראיין את המועמדים - וצפויה לקבל את ההחלטה עוד באותו היום. מלבד היו"ר בהרב מיארה, חברים בוועדה נציב שירות המדינה פרופ’ דניאל הרשקוביץ, מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי, יועמ"שית משרד ראש הממשלה שלומית פרגו ברנע, וכן ראש החטיבה לדיפלומטיה וליישוב סכסוכים באוניברסיטת רייכמן - ד"ר שביט מטיאס.

מינויים שעשויים להפוך להישג של סער | פרשנות

משרד המשפטים שינה במהלך השנה האחרונה את פניו ובעיקר את פני בכיריו. בשנה זו מונו פרקליט מדינה, יועצת משפטית לממשלה, ומשנים רבים ליועמ"ש: משנה ליועמ"ש אזרחי, משנה ליועמ"ש חוקתי, משנה ליועמ"ש מנהלי, וכעת - משנה ליועמ"ש מנהל מחלקת ייעוץ וחקיקה ומשנה ליועמ"ש לענייני משפט בינלאומי.

בתקופה זו מונו גם ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. שנה זו התאפיינה במאבקים פוליטיים שתפסו את רוב הקשב הציבורי, ואילו איוש התפקידים במשרד המשפטים ובבית המשפט העליון נדחק לצדדים. אם יצליח שר המשפטים גדעון סער להשלים את שני המינויים הבכירים במשרד המשפטים, הוא ירשום לעצמו הישג לא מבוטל.

רענון השורות וקידום מועמדים צעירים וכאלו שמגיעים מחוץ למערכת, מאפשר לקוות כי הבעיות הכרוניות שמאפיינות את משרד המשפטים יקבלו את תשומת הלב הראויה של המשרד. ימי החסד של היועמ"שית גלי בהרב מיארה תמו, וכעת היא צריכה להתחיל להביא קבלות.

שניים מחברי ועדת האיתור ביקשו בעבר להציע את שמו של עו"ד אפק לתפקיד היועמ"ש, אך הוא ויתר על המועמדות - לאור ההבנה כי שר המשפטים גדעון סער מעוניין במועמדת אחרת. הסכמת אפק להתמודד על תפקיד מנהל מערך ייעוץ וחקיקה בעקבות ההצעה מהיועמ"שית בהרב מיארה, מלמדת כי הוא סבור שסיכוייו לזכות גבוהים.

רז נזרי בדרך לאחד המשרדים הבכירים

כיום, התפקיד מוגדר כמשנה ליועמ"ש "ניהול ותפקידים מיוחדים". את התפקיד מאייש עו"ד רז נזרי, שהודיע לפני כמה חודשים על רצונו לפרוש. לגלובס נודע כי בכוונת נזרי, שייצא לחופשת פרישה ביולי, להצטרף לאחד ממשרדי עורכי הדין הפרטיים הבכירים, לאחר שאת כל הקריירה שלו עשה במערך הייעוץ המשפטי לממשלה.

הגדרת התפקיד השתנתה, כאמור, וכעת הוא יוגדר "מנהל מערך ייעוץ וחקיקה". לפי תיאור התפקיד, מנהל מערך ייעוץ וחקיקה יהיה אחראי על ניהול מחלקות ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, בכפיפות ליועמ"שית. הוא יהיה אמון על קביעת תוכניות העבודה של מחלקות הייעוץ והחקיקה ועל המעקב אחריהן, וכן אחראי על קביעת נהלי העבודה של המחלקות והטמעתם. בה בעת, הוא יופקד על קביעת החלוקה הפנימית של תחומי האחריות במערך הייעוץ והחקיקה, וניהולה.

עוד בטרם יציאת ועדת האיתור לדרך, התנהל שיח ער במשרד המשפטים אודות הגדרת התפקיד. בין השאר, הועלתה טענה במשרד כי מצב שבו משנה ליועמ"ש אחראי על יתר המשנים אינו רצוי. חלק מהבכירים ביקשו כי תפקיד זה יהפוך להיות אדמיניסטרטיבי־ניהולי, ולא משפטי. מנגד, היו גם דעות הפוכות כי זה הכרחי למנות גורם בכיר שינהל את כלל המחלקות.

ההחלטה הצפויה למנות את שרון אפק, שהתמודד לאחרונה על תפקיד שופט בבית המשפט העליון, מלמדת כי היועמ"שית בהרב מיארה החליטה שהתפקיד לא יתמצה בתחום הניהולי, והוא אכן יעסוק גם בליבת העשייה המקצועית של המשרד.

3 מועמדים לתפקיד המשנה למשפט בינלאומי

אך עוד לפני כינוס ועדת האיתור לתפקיד מנהל מערך ייעוץ וחקיקה, ביום שני תתכנס ועדת האיתור לבחירת משנה ליועמ"ש לענייני משפט בינלאומי. ד"ר ערן שמיר־בורר, עו"ד נועם נוימן וד"ר גיל־עד נועם הם שלושת המועמדים המובילים לתפקיד זה.

שמיר־בורר כיהן עד לאחרונה בתפקיד ראש מחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית, שבה שירת מ־1998, וכעת הוא נמצא בחופשת פרישה מצה"ל. הוא היה אחראי במידה רבה על הוראות הפתיחה באש בתקופת המהומות ליד גדר המערכת בעזה, שאותן כינו הפלסטינים "צעדות השיבה". הוא גיבש עם הפצ"ר דאז אפק את המדיניות המאפשרת לירות על מפגינים שמתקרבים לגדר, גם אם לא קיימת סכנה מיידית בהגעתם סמוך לגדר. שמיר־בורר מתגורר בקיבוץ בפרברי ירושלים, ונחשב למשפטן מבריק שמומחיותו בדיני מלחמה - כאשר גם עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת ניו יורק עסקה בנושא זה.

המועמד השני, עו"ד נוימן, מכהן כראש אשכול דיני מלחמה בתוך המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים. נוימן שירת במשך 23 שנה בפרקליטות הצבאית, ופרש בדרגת אל"מ כראש מחלקת הדין הבינלאומי. קודם לכן שירת כיועמ"ש חבל עזה ובתפקידים נוספים. בזמן כהונתו כראש מחלקת הדין הבינלאומי, פרץ מבצע צוק איתן. נוימן גיבש את המטרייה המשפטית, והיה מעורב בהתגוננות צה"ל בפני טענות בטריבונלים בינלאומיים בעקבות המבצע. לנוימן כמה תארים, ובכללם תואר שני במשפטים מבית הספר למשפט צבאי של הפרקליטות הצבאית האמריקאית בשרלוטסוויל.

המועמד השלישי, ד"ר נועם, מכהן כראש אשכול הליכים בינלאומיים במחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים מאז 2012. על פי משרד המשפטים, תחומי עיסוקו מתמקדים במשפט פלילי בינלאומי, ובתחומים בעלי זיקה לתחום, כגון דיני המלחמה ודיני זכויות האדם הבינלאומיים. זאת, לצד שורת נושאים משפטיים בעלי השלכה על ההתמודדות של ישראל מול הליכים משפטיים בינלאומיים בכלל, וההליכים בבית הדין הבינלאומי בפרט.

נבחן שייצג את ישראל מול גורמים בינלאומיים

בהקשר זה, ד"ר נועם עסק בשנים האחרונות בשורה ארוכה של נושאי משפט בינלאומי כללי, כחלק מקידום טענותיה של ישראל ביחס להיעדר סמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי לקדם הליכים בהתבסס על הפנייה הפלסטינית לבית הדין. הוא היה שותף למגעים שמנהלת ישראל עם גורמים בינלאומיים לקידום האינטרסים שלה בזירות שונות, המשליכות על ההתמודדות עם הליכים בינלאומיים נגד ישראל או הפועלים בשמה. ד"ר נועם בעל ניסיון עשיר בהופעות בפורומים אקדמיים שונים בארץ ובעולם בתחומי מומחיותו. במשרד המשפטים סירבו להתייחס לידיעה.