האם בארבע שנים של כחלון כשר אוצר מחירי הדירות ירדו ב-2%?

איזה הישג נזקף לזכות כחלון בתחום מחירי הדיור? לא זה שהציג כהן • המשרוקית של גלובס

אלי כהן, הליכוד השיטה, גלי ישראל, 29.5.22 / צילום: איל יצהר
אלי כהן, הליכוד השיטה, גלי ישראל, 29.5.22 / צילום: איל יצהר

העלייה במחירי הדירות הולכת והופכת לאחת הבעיות הגדולות של הממשלה הנוכחית, וגם הביקורת שמופנית כלפיה מהאופוזיציה בנושא הזה הולכת וגוברת. כשח"כ אלי כהן מהליכוד ביקר את הממשלה בסוגיה במהלך ראיון בגלי ישראל מיהר המראיין להזכיר לו שעד לא מזמן הוא ומפלגתו היו אלה שניווטו את הספינה. "כל מאזין עכשיו שואל את עצמו: 'איפה הייתה התוכנית הזאת כש(כהן)... היה ליד המושכות?'". הח"כ טען בתגובה לכך כי "במהלך ארבע שנים של כחלון כשר אוצר מחירי הנדל"ן ירדו ב-2%" וזאת לעומת "שנה אחת בלבד של הממשלה הזאת (שבה נרשמה) עלייה של 16%". האם ההשוואה שהציג כהן עומדת במבחן העובדות? בדקנו.

לאחרונה הסברנו כי השינויים במחירי הדירות נמדדים באמצעות מדד מחירי הדירות שמפרסמת הלמ"ס מדי חודש. הנתון הזה מבטא שינוי דו חודשי במחירי הדירות על סמך עסקאות שבוצעו בחודשים קודמים. לפני כשלושה שבועות פורסם המדד לחודשים פברואר ומרץ, וכפי שציין כהן הוא שיקף עלייה שנתית של מחירי הדירות שהסתכמה ב-16.3% (העלייה החודשית עמדה על 1.9%).

ומה לגבי תקופתו של כחלון כשר אוצר? הוא נכנס לתפקיד במאי 2015 ולמעשה כיהן בו במשך חמש שנים, עד מאי 2020. עם זאת, את שנתו האחרונה בתפקיד הוא עשה כחלק ממשלת מעבר, כך שבבדיקה בחנו רק את ארבע שנותיו הראשונות בתפקיד (אליהן גם התייחס כהן): מאי 2015 עד מאי 2019. מנתוני הלמ"ס עולה שבניגוד לדבריו של כהן, בסיכומן של ארבע שנות כהונת כחלון כשר אוצר, מדד מחירי הדירות דווקא רשם עלייה של 13.6%, ולא ירידה של 2%.

 
  

אז למה ככל הנראה התכוון כהן? אם בוחנים לעומק את תקופתו של כחלון אפשר לראות שלקראת סוף כהונתו, בין החודשים ספטמבר 18 לדצמבר 18, נרשמו שלושה מדדים רצופים שבהם הייתה ירידה שנתית של כ-2% (כל מדד מתייחס לתקופה של 12 החודשים האחרונים). זה אכן הישג שכחלון יכול לרשום לזכותו, במיוחד על רקע העובדה שהפעם הקודמת שבה נרשמה ירידה שנתית במדד מחירי הדירות הייתה יותר מעשור קודם לכן, במהלך במאי-יוני 2007 (אז נרשמה ירידה של 2.9% במדד). יחד עם זאת, כמובן שמדובר בירידה שמייצגת תקופה מצומצמת יחסית, ולא כזאת שמצביעה על כלל תקופתו של כחלון בתפקיד, במהלכה, כאמור, מחירי הדירות רשמו עלייה.

ח"כ כהן מסר לנו בתגובה שבדבריו הוא הדגיש שבשנה אחת של הממשלה הנוכחית מדד מחירי הדירות עלה בשיעור חד יותר מכל תקופת הכהונה של כחלון.

בשורה התחתונה: דבריו של כהן לא נכונים ברובם. בארבע השנים הראשונות של כהונת כחלון כשר אוצר, מדד מחירי הדירות לא ירד, אלא עלה בכ-14%. נתון הירידה של 2% שאותו הזכיר כהן מתייחס לירידה שנתית, שנרשמה בעיקר במהלך שנת 2018.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אלי כהן
מפלגה: הליכוד
תוכנית: השיטה, גלי ישראל
תאריך: 29.5
ציטוט: "במהלך ארבע שנים של כחלון כשר אוצר, מחירי הנדל"ן ירדו ב2%. כאשר אנחנו מדברים על שנה אחת בלבד של הממשלה הזאת, עלייה של 16%"
ציון: לא נכון ברובו

על רקע העלייה במחירי הדירות, ח"כ אלי כהן התראיין לגלי ישראל והעלה מספר הצעות לבלימת עליית מחירי הדירות. אלא שבשלב מסוים, המראיין הזכיר לו שעד לא מזמן כהן עצמו היה חלק ממקבלי ההחלטות: "... כל מאזין עכשיו שואל את עצמו: 'איפה הייתה התוכנית הזאת כש[כהן] היה שר הכלכלה, כשהוא היה ליד המושכות?'". בתגובה, כהן השיב שהוא סייע לשר האוצר דאז, משה כחלון, שלדבריו באמת עשה מאמצים להוריד את מחירי הדיור: לראיה, כהן ציין כי "במהלך ארבע שנים של כחלון כשר אוצר, מחירי הדל"ן ירדו ב-2%" - ולעומת זאת: "כאשר אנחנו מדברים על שנה אחת בלבד של הממשלה הזאת - עלייה של 16%". האם מחירי הדירות אכן היו נמוכים ב-2% לאחר ארבע שנות כהונה של כחלון כשר האוצר בהשוואה לרמתם בתחילת כהונתו?

בעבר הסברנו שהשינויים במחירי הדירות נמדדים באמצעות מדד מחירי הדירות שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מדי חודש. הנתון הזה מבטא שינוי דו-חודשי במחירי הדירות על סמך עסקאות שבוצעו בחודשים קודמים. לפני כשלושה שבועות פורסם מדד מחירי הדירות לחודשים פברואר ומרץ - וכפי שציין כהן, הוא שיקף עלייה שנתית של מחירי הדירות שהסתכמה ב-16.3% (העלייה החודשית עמדה על 1.9%).

ומה לגבי תקופת כהונת כחלון כשר אוצר? כחלון נכנס לתפקידו כשר אוצר במאי 2015 ולמעשה כיהן בתפקיד במשך חמש שנים, עד מאי 2020. אולם בפועל בשנתו האחרונה בתפקיד, הממשלה בה הוא היה חבר תפקדה כ"ממשלת מעבר". לכן, בבדיקה נבחן את ארבע שנותיו הראשונות בתפקיד (אליהן גם התייחס כהן) - מאי 2015 עד מאי 2019 (כלומר, ממדד מאי-יוני 2015 עד מדד מאי-יוני 2019).

מנתוני הלמ"ס עולה שבניגוד לדבריו של כהן, בסיכומן של ארבע שנות כהונת כחלון כשר אוצר, מדד מחירי הדיור עלה ולא ירד: מנתון שעמד על 364.5 במאי-יוני 2015, המדד עלה ל-414.1 במאי-יוני 2019 - עלייה של 13.6%.

אז מה מלמדת ההשוואה של עליית המדד הנוכחית לתקופות עבר? ראשית, כפי שמצאנו בבדיקה קודמת, מזה למעלה מעשור לא נרשמה עלייה שנתית חדה כל כך במחירי הדירות - ולמעשה מאז אמצע שנות ה-90 היו רק שתי תקופות בהן נרשמו חודשים עם עליות שנתיות גבוהות יותר מהעלייה הנוכחית: בשנים 1995-1996 ובשנים 2009-2010.

בנוסף, כהן הפנה אותנו לגרף שמתאר את השינוי השנתי במחירי הדירות - והוא עומד בהלימה לנתוני הלמ"ס (גרף כזה מופיע גם בבדיקה הקודמת שלנו). מהגרף עולה שבתקופת כחלון, בשלוש פעמים המדד רשם ירידה שנתית של כ-2% (בין החודשים ספטמבר-דצמבר 2018). ירידה שנתית כזו לא נרשמה מאז מאי-יוני 2007 (אז הירידה הייתה 2.9%).

ח"כ אלי כהן מסר בתגובה שבדבריו הוא הדגיש שבשנה אחת של הממשלה הנוכחית, מדד מחירי הדירות עלה בשיעור חד יותר מכל תקופת הכהונה של כחלון.

לסיכום, בניגוד לדבריו של כהן, בארבע השנים הראשונות של כהונת כחלון כשר אוצר, מדד מחירי הדירות לא ירד, אלא עלה בכ-14%. יחד עם זאת, העלייה השנתית הנוכחית בגובה 16.3% אכן גבוהה יותר מהעלייה הכוללת בתקופת כחלון, במהלכה אף נרשמו שלוש פעמים בהן הייתה ירידה שנתית של כ-2%. לכן דבריו של כהן לא נכונים ברובם.