יומני השרה: מי שיאן הפגישות עם מרב מיכאלי?

בעקבות בקשת עמותת הצלחה נחשפים היומנים של שרת התחבורה מרב מיכאלי • הפגישות הבולטות: היועץ הצמוד אהוד עוזיאל, שר האוצר אביגדור ליברמן, ופגישות עם 51 ראשי ראשויות

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

לאחר שנה בתפקיד ואזהרה של עמותת הצלחה, חשפה השרה מרב מיכאלי את יומניה. היא נפגשה עם לא פחות מ-51 ראשי רשויות, קיימה קשר הדוק עם שר האוצר אביגדור ליברמן והרבתה להתייעץ בנושאי תקשורת.

הימים הראשונים של השרה בתפקיד היו עמוסים כמובן באירועים חגיגיים: השבעה, הרמות כוסית, תדרוכי ביטחון, טקס חילופי שרות, מפגש עם עובדות ועובדי המשרד ונסיעה ברכבת. הפגישה המקצועית הראשונה נערכה יומיים לאחר המינוי עם המנכ"ל לשעבר עפר מלכה שנשאר במשרד מתקופת רגב. בסוף אותו שבוע נפגשה גם עם קרן טרנר, לשעבר מנכ"לית משרדי התחבורה והאוצר, ואף חתמה את השבוע במצעדי גאווה בבאר שבע ובחיפה.

בתחילת השבוע השני בתפקידה פגשה שוב את המנכ"ל, את ראש הרשות לתחבורה ציבורית ואת יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה. מיד לאחר מכן נערך דיון קורונה שלמעשה היה הנושא המקצועי הראשון שהובא בפניה. בהמשך אותו השבוע היא נפגשה פעמיים עם מי שתמונה למנכ"לית המשרד - מיכל פרנק, ערכה פגישות עבודה עם אנשי משרדה ואנשי משרד האוצר ופגישות פוליטיות עם אנשי מפלגתה וכן פגישה עם השר ויו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן.

הדיונים ברפורמה לשינוי תעריפי התחב"צ התחילו ביולי

מהיומן עולה כי הדיון העקרוני השני שבו דנה השרה היה על המהלך של קודמתה, מירי רגב, לחובת התקנת מערכות לשכחת ילדים בכלי הרכב. כמו כן, היא התכוננה לתקציב המדינה וקיימה דיון על תוספות שירות בסך 2.5 מיליארד שקל בתחבורה הציבורית, על גיל הפרישה לנשים, אגרת הגודש, המטרו והתחבורה הציבורית בטווח הקצר.

הפורום המייעץ לשרה בנושאי התקציב כולל את השרים נחמן שי ועמר בר לב, טל אלוביץ', מנהל הסיעה בכנסת עד לא מזמן, הח"כ רם שפע, רמי הוד מנכ"ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון ועמית בן צור מנהל מכון יסודות למדיניות ציבורית.

דיונים מקצועיים נוספים שהתקיימו בלשכתה נוגעים במצב בנמלים שעליו התעדכנה מאנשי רשות החברות, משבר חברות התעופה, שדה תעופה משלים בעמק יזרעאל, תכנית החומש של הרכבת והצורך בשקיפות רבה יותר בזמן העבודות ופינוי התחנה המרכזית - מהלך שמיכאלי התגאתה בו ובסוף מוסמס ונדחה על ידי ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שאיתו נפגשה ארבע פעמים בשנה האחרונה. כמו כן היא דנה בשיפור ההכשרה והשירות של נהגי התחבורה הציבורית ובניגוד לטענות ההסתדרות הלאומית היא גם נפגשה עם נציגי ועדי הנהגים.

בלשכתה התקיימו פגישות רבות בנושא הרפורמה לשינוי תעריפי התחבורה הציבורית שעומדת בעין הסערה והדיון הראשון בנושא התקיים כבר בחודש יולי אשתקד. כמו כן היא ערכה שלוש פגישות עם ציפי לבני, שהייתה גם מועמדת לתפקיד יו"ר נת"ע.

פגישות עם 51 ראשי רשויות

הדמות החזקה בלשכת מיכאלי, לפי הפגישות המתועדות ביומן, הוא יועצה המקצועי אהוד עוזיאל, לשעבר יו"ר ארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות. מרבית פגישותיה של מיכאלי התקיימו בצוות מצומצם שכולל את עוזיאל, הדוברת גל בז'רנו ומנכ"לית המשרד מיכל פרנק. היא נפגשה עם יועץ התקשורת רונן צור ארבע פעמים, וערכה פגישה משותפת איתו ועם ראש עיריית מעלה אדומים. משרדו של צור מטפל בלקוחות שונים בתחום התחבורה לרבות דירקטוריון נמל אשדוד, פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות ועוד.

כמו קודמיה, מיכאלי מנצלת את פוטנציאל הכוח העצום של משרד התחבורה כלפי ראשי רשויות והרבתה להיפגש ולסייר ברשויות המקומיות ונפגשה עם 51 ראשי רשויות. מי שזכו ליחס מיוחד הם רון חולדאי, רוביק דנילוביץ', ראש העיר באר שבע שנפגש עם השרה יותר מפעם אחת, ראש עיריית טירה שהתארחה אצלו גם לארוחת ערב וראשי העיר הלעומתיים כלפי משרד התחבורה - רמת גן וחיפה שלפני הפגישות איתם ערכה פגישות הכנה עם צוותה.

בדרג הפוליטי, מיכאלי נפגשה הכי הרבה פעמים עם שר האוצר אביגדור ליברמן. למרות השוני בהשקפת עולם שלהם, היא חייבת את גיבויו כמעט לכל צעד בתחום המקצועי. הם נפגשו עשר פעמים נוסף לשיחות טלפוניות. בסוף חודש מאי ועל רקע האירועים הפוליטיים היא נפגשה גם עם מנסור עבאס, ג'ידא רינאווי זועבי ומיכאל ביטון.

ביומן אין השחרות כלל אך מופיעים בו לא מעט שמות קוד שלא ניתן להבין מהן מה היה עיסוקה של השרה כמו "התייעצות", "עדכון" וכדומה.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, אמר כי "על אף התזכורות השונות ועל אף שחלפה כבר כשנה מכניסתן של השרה ושל המנכ"לית לתפקידן, נמסר עד עתה יומן השרה בלבד. ככל שיומן המנכ"לית לא יימסר בימים הקרובים, תוגש עתירה מתאימה. הצורך שבמתן יחס רציני ומקצועי לשקיפות ולחופש מידע אינו מתמצה רק בבקשות היומנים המוגשות למשרד, אלא גם בנושאים רבים אחרים - תשתיות, חברות שבאחריות המשרד, דוחות ביקורת ובקרה וכן הלאה. ראוי שמשרד התחבורה ייקח את תחום אירגון ומסירת המידע כפרוייקט שיש לטפל בו בדחיפות ובעדיפות גבוהה".

הבקשה הוגשה גם על ידי הסטודנט חן בן-דוד מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל. עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר כי "ניתן רק לתהות כיצד גם בשנת 2022 נאלץ הציבור להמתין חודשים רבים עד למסירת יומנים של שרי ושרות הממשלה. מצופה היה שהשינוי הנוגע לפרסום יזום של יומני שרים ושרות יגיע כבר מזמן, ולנו נותר רק לקוות שהשינוי המיוחל עוד יגיע".