השווקים נכנסים ליום דרמטי: נתוני אינפלציה בישראל, העלאת ריבית בארה"ב

זה יתחיל בשעה 18:30, אז תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האינפלציה בישראל • שעתיים וחצי לאחר מכן יגיע הרגע שכל שוקי העולם מחכים לו - הודעת הריבית הדרמטית של הבנק המרכזי בארה"ב • זה מה שצופים הכלכלנים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

הטלטלה בשוקי העולם תגיע הערב (ד') לשיאה. כל העיניים נשואות לבנק המרכזי של ארה"ב וליו"ר שלו ג'רום פאוול, שימסור את החלטת הריבית. היא תעלה, השאלה הגדולה היא רק בכמה. אבל עוד לפני כן, בשעה 18:30 יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל שישקף את קצב האינפלציה בישראל ועד כמה היא חריפה. מה צפוי בכל אחד מן האירועים?

נתחיל במדד המחירים לצרכן בישראל לחודש מאי. ההפתעה לרעה בארה"ב בסוף השבוע, אז עקפה האינפלציה את התחזיות בדרך לשיא של 41 שנה, מגבירה את הסיכויים לתמונה דומה גם בישראל. כך טוען עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל. "אנו צופים מדד גבוה של כ-0.7% בהובלת מחירי המזון, הפירות והירקות, הנסיעות לחו"ל ועלייה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה", מסר קליין. לשיטתו, אם נראה חריגה מהיעד, אנו צפויים לראות בעוד שלושה שבועות עלייה של 0.5% בריבית בנק ישראל.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, קצת יותר פסימי ומעריך שהמדד יעלה ב-0.8%. "הדבר יעלה את קצב האינפלציה אל מעל 4%, פי שניים ויותר מאמצע היעד, מה שיצריך את בנק ישראל להגיב". הוא מוסיף שאמנם יש עוד זמן עד הודעת הריבית הבאה, שתהיה כאמור רק ביולי, אך הנתון החשוב ביותר (לצד השאלה בכמה תעלה הריבית בארה"ב) הוא אם מדד המחירים יעלה יותר מהציפיות, כפי שקרה בארה"ב. בנק ישראל כבר העלה ריבית פעמיים בשיעור שהפתיע כלפי מעלה, ולדבריו גם ביולי עשויה הריבית לעלות בעד 0.5%.

בבנק הפועלים הציגו תחזית דומה לאחר פרסום הנתונים בסוף השבוע בארה"ב, וגם מעריכים שעלה הסיכוי להעלאת ריבית של 0.5% בישראל כבר בחודש יולי. "אנו מעריכים שבנק ישראל יעלה ריבית בכל החלטה לפחות עד סוף השנה. הריבית בעוד שנה צפויה להגיע ל-2.5%", ציינו בבנק. 

עוד על הטלטלה בשווקים:
■ המדדים נכנסו לשוק דובי. מה המשמעות ומה עשויות להיות ההשלכות?
■ העלאת הריבית בארה"ב עשויה להיות חדה מהצפוי
■ מתי הירידות בת"א יסתיימו ולמה בכל זאת כדאי להישאר אופטימיים

תחזיות הריבית בשוק השתנו לאחר נתוני האינפלציה בארה"ב

הדרמה האמיתית תחל כשעתיים וחצי לאחר פרסום נתוני המדד בישראל, כאשר כל העיניים נשואות לאיש אחד, ג'רום פאוול. עד לפני כשבוע הציפיות בשוק היו שהפדרל ריזרב יכריז על העלאת ריבית בשיעור של 0.5%, ואז הגיעו נתוני האינפלציה הלוהטים של חודש מאי. מדד המחירים לצרכן טיפס ב-1% בחודש שעבר (כשהתחזיות היו לעלייה של 0.7%) כך שקצב האינפלציה השנתי נסק ל-8.6%, השיעור הגבוה ביותר זה 41 שנה. גם מדד הליבה, שלא כולל את מחיריהם התנודתיים של האנרגיה והמזון, עלה בשיעור חד של 6%.

מקור: trading economics והאיחוד האירופי

עליות המחירים החריגות שכנעו את בתי ההשקעות הגדולים, בהם ג'פריס וברקליס, לעדכן את תחזית העלאת הריבית מ-50 נקודות בסיס ל-75 נקודות בסיס, והצפי בשוק הוא שפאוול יאותת על המשך העלאות משמעותיות ברציפות עד לסוף השנה. קליין מהראל מציין שהפד צפוי לעדכן את תחזיותיו כך שהריבית הקצרה תעמוד על כ-3% בסוף השנה (בהשוואה ל-1.75% בתחזית הקודמת), במקביל לעלייה בתחזית לריבית בטווח הארוך.

גם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, מסביר שהעלייה הגבוהה מהצפוי במדד המחירים לצרכן דוחקת את הפד לגישה ניצית יותר. "ההאצה באינפלציה תקשה על הפד להישאר במינון העלאות הריבית הנוכחי, בפרט על רקע הריבית הריאלית השלילית העמוקה. להערכתנו הגברת המינון ל-75 נקודות צפויה באחת משתי ההחלטות הקרובות" מציין גוזלן, ומוסיף שהצעד הנכון מבחינתו הוא העלאת ריבית חדה כבר עתה ולא רק בסוף יולי. "בכך פאוול ישדר לשוק את הנחישות הנדרשת להדבקת הפער שנפער בין המדיניות המוניטרית הנוכחית לבין סביבת האינפלציה".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלו הראשי של מיטב, סבור גם הוא שעליית ריבית בשיעור של 0.75% תיתכן בהתחשב בהתפתחויות האחרונות. "החוזים על ריבית הפד לסוף השנה עלו לראשונה מעל ל-3%. זו רמה שמגלמת עלייה מצטברת של 2.2% בחמש הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה", הוא מציין, ומנסה בה בעת להרגיע: "עליית ריבית בשיעור חד לא בהכרח תיתפס כשלילית לשווקים, מכיוון שהמשקיעים מתחילים להבין שהם צריכים היום לחשוש יותר מהשתרשרות האינפלציה מאשר מריבית גבוהה. התחזית לריבית בסוף 2023 צפויה לעלות ל-3.7%-4% (3-4 העלאות ריבית של 0.25% בשנה הבאה)".