מיכאל ביטון: "אפשר לבנות דירות קטנות במרכז שימכרו במיליון שקל. המדינה צריכה להרוויח פחות"

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, מיכאל ביטון, אמר בכנס משבר הדיור של גלובס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות כי "הקבלנים לא בונים דירות קטנות כי הם לא מגיעים לרווחיות המקסימלית, אבל תפקיד הממשלה הוא לא למקסם את רווחי הקבלן" • "מחירי הדירות עולים בגלל ספקולנטים ומשקיעים"

ח''כ מיכאל ביטון, יו''ר ועדת הכלכלה, כחול לבן / צילום: איל יצהר
ח''כ מיכאל ביטון, יו''ר ועדת הכלכלה, כחול לבן / צילום: איל יצהר

"צריך לבנות דירות של 60-80 מ"ר בעלות של לא יותר מ-700 אלף שקל באזור סובב המרכז, וניתן למכור אותן באזור ה-מיליון שקל. הקבלנים לא עושים את זה כי הם לא מגיעים לרווחיות המקסימלית, אבל תפקיד הממשלה הוא לא למקסם את רווחי הקבלן", כך אמר היום יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, מיכאל ביטון, בכנס משבר הדיור של גלובס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות.

ביטון, שהתראיין אצל כתבת גלובס שירית אביטן כהן, אמר, כי "הטעות הגדולה ביותר של הממשלה זה לדבר על מחירי הדירות. מחירי הדירות עולים בגלל ספקולנטים, משקיעים, וחו"ל". לדבריו, המטרה צריכה להיות לייצר דירות בפחות ממיליון שקל, דבר שנעשה בתקופתו של שר האוצר לשעבר משה כחלון - אך לא עכשיו.

"הממשלה משתמשת בכלי של הקרקע בצורה לא נכונה. כחלון הביא דיור בפריפריה בפחות ממיליון שקל. הממשלה הנוכחית כבר הכניסה יד לכיס ונתנה את הקרקע לקבלן. אבל הקבלן קונה דירות של 100 מ"ר, 120, 140 מ"ר. ומי שקונה זה מעמד בינוני-גבוה. זה טוב, אבל לא מגיע למי שבאמת נאבק על הקיום. אנחנו לא מצפים שמשקי בית באשכול סוציו אקונומי 1 ו-2 יגיעו לדירה. אבל באשכול 3,5 משק בית מגיעים ל-20 אלף שקל לחודש וגם הם לא מצליחים להגיע לדירה", אמר ביטון.

הפתרון של ביטון לבעיה היא שהמדינה תוותר על חלק מתקבולי הקרקעות שלה בגין שיווקי הקרקעות של רמ"י, אבל תדרוש מהקבלנים להקים יותר דירות קטנות של 60-80 מ"ר, בעיקר באזור שסובב את המרכז. אלה יימכרו במחירים של עד מיליון שקל. "זה מחייב נחישות ואגרסיביות מצד הממשלה", אמר ביטון. "כמה פעמים עוד נעשה כנסים כאלה ונדבר על זה שהמחירים עלו בעשרות אחוזים? הנה, שיווקנו עכשיו 100 אלף יחידות הדיור והמחירים עולים. ההיצע הוכפל והם עדיין עולים".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף המכון לרפורמות מבניות