מנייה ללא גיבוי: הבורסה הורתה על גריעת גיבוי אחזקות מהמדדים והמניה צללה ב-51%

גיבוי אחזקות דיווחה אחר הצהריים, קודם שהתקיים המסחר המקוצר בניירות הערך שלה, על הסכמות שאליהן הגיעה עם הבנקים המממנים שלה, אך נראה שלא היה בדיווח די בכדי להרגיע את השוק • החברה שדיווחה על בעיות כספיות בסניף הצפוני שלה, העריכה היום כי תוכל לגבות "חלק לא מבוטל מהחוב שבסיכון"

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל
יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

מניית גיבוי אחזקות , חברת האשראי החוץ בנקאי שדיווחה ביום חמישי על אי סדרים בפעילותה בסניף הצפוני שלה, נחתכה בתום מסחר מקוצר בבורסה היום (ב') ב-51%, במחזור של כ-1.1 מיליון שקל. אגרת החוב שלה (ב') נפלה בשיעור של 18% לתשואה לפדיון של 15.7%, זאת לאחר שהבורסה הובילה לגריעת שני ניירות הערך מהמדדים שבהם נכללו. גיבוי אחזקות דיווחה אחר הצהריים, קודם שהתקיים המסחר המקוצר בניירות הערך שלה, על הסכמות שאליהן הגיעה עם הבנקים המממנים שלה, אך נראה שלא היה בדיווח די בכדי להרגיע את השוק.

גיבוי אחזקות הודיעה היום אחר הצהריים כי הגיעה להסכמות בעל פה עם ארבעת התאגידים הבנקאיים המעמידים מימון לתאגידים שבשליטתה. הוסכם כי מסגרות האשראי הנוכחיות לא ינוצלו מעבר להיקפן הנוכחי שמסתכם ב-182 מיליון שקל. כמו כן ביחס לשניים מהתאגידים תפעל גיבוי אחזקות לבצע פירעון שוטף של תיק האשראי בסכום מצרפי של 25 מיליון שקל. תאגיד אחר העלה את הריבית השנתית לגיבוי ב-2.35% לשיעור שלא נמסר.

חברת האשראי החוץ בנקאי, הנמצאת בשליטת החתם יונתן כהן (62.8%), המכהן גם כיו"ר החברה, דיווחה ביום חמישי על חוסרים אי סדרים בפעילותה הפיננסית בסניף נצרת. החברה ציינה כי בשל הממצאים החליט דירקטוריון החברה על מינוי בודק חיצוני בלתי תלוי לבחינת פעילותה, ובפרט של הסניף הצפוני, בקשר עם נוהלי החברה, וכן לאור האטה בקצב פירעון הצ'קים שבסניף הצפון וגידול בבקשות לפריסות תשלומים בסניף זה. התסבוכת בגיבוי אחזקות מגיעה שבועות ספורים לאחר תסבוכת פיננסית אחרת בחברת יונט קרדיט, שדיווחה על חוסרים של מיליוני שקלים בפעילות הצ'קים שלה בסניף נצרת. גם במקרה ההוא צנח שווי החברה לפחות מ-20 מיליון שקל, קריסה של 87% בתוך שנה.

"לאור האמור, החברה פועלת לניטור תיק האשראי בסניף הצפון", דווחה גיבוי אחזקות ביום חמישי האחרון, "והחלה לנקוט פעולות גבייה משמעותיות בתיק, וכן הידוק ביטחונות ובקרה על עסקאות חדשות, וכן להעברת פעילות סניף הצפון למשרדי החברה בתל אביב, תוך ניהול מגעים עם חברי הנהלת סניף הצפון לסיום ההתקשרות עימם".

המסחר במניית גיבוי אחזקות וכן באג"ח שלה הופסק ביום חמישי. היום חידשה אותו הבורסה על קיום מסחר קצר בין סמוך לשעה 17:30, במטרה לגרוע את מניית החברה ואג"ח ב' ממדדי הבורסה. שווי השוק של החברה צנח מ-90 מיליון שקל ביום חמישי האחרון, טרם הפסקת המסחר, שגם הוא ירד ב-50% מהשיא בינואר השנה, לשווי שוק של 43 מיליון שקל כעת.

היום דיווחה גיבוי אחזקות אחר הצהריים את ההערכות שלה להיקף החוב שבסיכון בסניף הצפוני שלה. כמו כן, שלחה מסר מעודד למשקיעים לפיו היא מעריכה שתוכל לגבות את מרבית החוב שבסיכון. לפי החברה, היקף החשיפה ל"חוב בעל סיכון גביה גבוה" מוערך ב-38 מיליון שקל. בחברה העריכו כי מתוך אותו חוב, סך של 24 מיליון שקל מוגדר כחוב עתידי שטרם הגיעו מועד פירעונו. עוד ציינה החברה בהודעתה "חלק לא מבוטל מהחוב שבסיכון יגבה באמצעות הליכי גבייה, הסדרים ופריסות תשלומים אשר מבצע החברה כאמור". החוב בסיכון מהווה פחות מ-10% מתיק האשראי של החברה שנאמד ב-409 מיליון שקל. כמו כן, ההון העצמי של החברה נכון לתום הרבעון הראשון עמד על 90 מיליון שקל.

יונתן כהן, בעלי חברת החיתום אינפין, רכש את מניות השליטה בגיבוי מידי האחים אריאל ואביטל פרדו (מיזמי חברת הפינטק פאגאיה) תמורת יותר מ-40 מיליון שקל, במה ששיקף בזמנו דיסקאונט של 35% על מחיר השוק, ולזמן מה נראה היה שעשה את עסקת חייו, לאחר ששווי החזקותיו הוכפל.

התוצאות הכספיות של גיבוי לרבעון הראשון של השנה לא לימדו על בעיות מיוחדות בעסקיה. החברה רשמה הכנסות מימון של 12.7 מיליון שקל - צמיחה של 80% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 3.1 מיליון שקל, עלייה נאה גם כן. ההון העצמי של החברה עלה כמעט פי שניים בתוך שנה ל-90 מיליון שקל, והיווה כ-20% מהמאזן שלה. תיק האשראי של החברה עומד על כ-400 מיליון שקל.