ווישור | ראיון

בכירי ווישור מסבירים מדוע שילמו על איילון כמעט כפול ממחיר השוק: "נכס נדיר, אין הרבה הזדמנויות כאלה"

אמיל ויינשל וניצן צעיר-הרים מספרים מדוע התעקשו להשלים את רכישת השליטה בחברת הביטוח הוותיקה: "אי אפשר להגיע לנתח שוק משמעותי רק מצמיחה אורגנית. גם כלל, הראל ומגדל, נבנו מרכישות ומיזוגים" • "הדאטה בייס שיש באיילון הוא מכרה זהב" • צבי ברק, שהשקיע 260 מיליון שקל בווישור: "מאמין שהם ימנפו את הסינרגיה בין שתי החברות"

מימין: ניצן צעיר הרים ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר
מימין: ניצן צעיר הרים ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר

בשבוע שעבר השלים צמד אנשי הביטוח הוותיקים אמיל ויינשל וניצן צעיר הרים את אחת הרכישות המפתיעות בעולם הביטוח במקומי, שגרמה הרמת גבות רבות כבר בעת שהוכרזה אשתקד, ולבטח במועד שבו נסגרה העסקה.

ווישור , חברת הביטוח הדיגיטלית שהקימו השניים רק לפני ארבע שנים, השלימה את רכישת השליטה (67%) בחברה הוותיקה איילון  מיידי מנהל העיזבון של לוי רחמני, מייסד איילון. הסכום ששילמה ווישור בתמורה, 448 מיליון שקל, מהווה פרמיה של 74% על מחיר השוק הנוכחי של מניית איילון. זאת ועוד: היקף העסקה גבוה ב-60% מהשווי שבו נסחרת ווישור עצמה בבורסה בת"א.

ויינשל וצעיר הרים מכירים היטב את איילון. הראשון שימש כמנכ"ל שלה במשך כארבע שנים והשני תפקד תחתיו, תחילה כמנהל חטיבת המטה ולאחר מכן כמנהל חטיבת ביטוחי פרט. הם מאמינים, גם לאחר שמניית איילון איבדה כ-35% מערכה מאז נחתם מסמך ההבנות לרכישת השליטה באיילון ביוני אשתקד, שהעסקה תהיה טובה להמשך התפתחותה של ווישור, בישראל וגם בארצות הברית שם מחזיקה והחברה ברישיון למכור ביטוח בעשר מדינות.

"צמיחה והגעה לנתחי שוק משמעותיים אי אפשר לבנות רק על צמיחה אורגנית (גידול טבעי בפעילות הליבה של החברה עצמה)", אומר ויינשל בריאיון ראשון לאחר השלמת העסקה. "לכן, לצד שיפור הצמיחה האורגנית של ווישור חיפשנו למצוא הזדמנויות למיזוגים ולרכישות הנכונים, ולשמחתנו התממשה רכישת איילון. יש מי שיגיד דברים אחרים, אבל מדובר בנכס נדיר שאין הרבה הזדמנויות דומות לו".

הוא מתייחס לעסקאות שנעשו לאחרונה בעולמות הביטוח, דוגמת זו שבה רכשה הראל את התיק הביטוחי של שירביט הקטנה ב-100 מיליון שקל, או זו שבה מנורה מבטחים רכשה 50% מסוכנות הביטוח אליפים על פי שווי של 280 מיליון שקל. 

 
  

"אלו המחירים שמשקפים את השוק. אז כשמסתכלים על הנכסים שיש לאיילון, לדעתנו זה עושה היגיון בהינתן הפוטנציאל העסקי של החברה, פוטנציאל שאנחנו יודעים לממש. בראש ובראשונה הרכישה מביאה לידי ביטוי את היתרון המובנה לגודל - הדאטה בייס שיש באיילון הוא מכרה זהב. יש בסיס לקוחות, יש מידע ודאטה שיכול לשמש את האלגוריתמיקה החדשנית של ווישור. זה בסיס של 44 שנה.

"הרכישה הזו תביא את קבוצת ווישור לנתח שוק של 10% ברוב ענפי הביטוח הכללי (רכב, דירה ועסקים), בביטוחי בריאות אנחנו עם נתח של כ-4% ובביטוח חיים בסביבות 3%. הצהרנו שאנחנו רוצים להיות רב-תחומיים והדרך להגיע לשם הייתה גם באמצעות רכישה חכמה של תשתיות קיימות", מסביר ויינשל.

וכמובן שככל שנתח השוק עולה, גם הפרמיות שמקבלת חברת הביטוח, הלחם והחמאה שלה, עולות. לשם השוואה, בעוד שהפרמיות ברוטו של ווישור הסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2022 בכ-102 מיליון שקל (גידול של כ-58%), אלה של איילון הסתכמו לכ-970 מיליון שקל, כמעט פי עשרה.

ככל הנראה גם המשקיעים הבינו זאת, כי מניית ווישור זינקה ב-30% כמעט מאז נודע בשבוע שעבר שהחברה ומנהל העיזבון של רחמני, עו"ד מורן המאירי, הגיעו להסכמות שאפשרו את השלמת העסקה. עם זאת מאז הנפקת החברה במרץ 2021 הסבה מניית ווישור הפסד של 55% למשקיעים, והחברה נסחרת בשווי נוכחי של 283 מיליון שקל.

 
  

"עכשיו אנחנו כבר נראים אחרת בארה"ב"

צעיר הרים מוסיף כי נתחי השוק שאליהם מגיעה הקבוצה יתרמו לה גם מחוץ לישראל, בין שבפעילות המתגבשת בארה"ב ובין שמול מבטחי המשנה (חברות ביטוח מחו"ל הלוקחות על עצמן חלק מהסיכון בתמורה לתשלום).

"אנחנו ממצבים את עצמנו כלפי השוק האמריקאי כקבוצת ביטוח משמעותית שחושבת כמו יצרן אשר הפעילות שמעניינת אותו היא לא רק נישתית. המיצוב הזה תורם לפיתוח העסקים שלנו שם. כשרצינו להיכנס לשוק בארה"ב הראינו שיש לנו צמיחה משמעותית, אבל מבחינת קרנות מסוימות בארה"ב, נראה היה להם שזו צמיחה מתונה, ועכשיו אנחנו כבר נראים אחרת", מסביר צעיר הרים, המשמש כמנכ"ל חברת הביטוח ווישור.

מה סדר הפעולות שלכם אחרי רכישת השליטה באיילון?
ויינשל: "אנחנו צריכים למקסם את הסינרגיות שמתבקשות. לנצל את היתרונות של כל אחד מהגופים כדי לייצר רווחיות נאותה לאורך זמן. ראינו שחקנים אחרים שהתחילו אפילו לפנינו, דוגמת חברות ביטוח דיגיטליות בעולם וגם סוכנויות דיגיטליות שהתחילו בקול תרועה רמה, ובסוף הראו תוצאות בעייתיות בשורה התחתונה.

"אנחנו לא זלזלנו בעולם המסורתי, ועשינו את הדברים בצורה אחראית כי אנחנו מאמינים בצמיחה רווחית ובעסקים שיודעים להניב תשואה. איילון היא חברה עם פרמיות שנתיות של 3.5-4 מיליארד שקל, עם מאזן של 17 מיליארד שקל ותיק נוסטרו של כמעט 4 מיליארד שקל. זו חברה שיכול להניב תשואה מאוד יפה בהכוונה, ניהול ומימוש אסטרטגיה".

צעיר הרים: "אנחנו מאמינים באנשים המקצועיים שנמצאים בחברה, וגם במערך הסוכנים שלה. יש פה פוטנציאל עסקי מאוד משמעותי".

ויינשל: "אני לא רוצה להיכנס לצד הפיזי של המעורבות שלנו באיילון, אבל כפי שאמרתי, נמקסם את הסינרגיה עד תום, כמו למשל באמצעות הטכנולוגיה של ווישור שתועמד לרשות איילון. בנוסף, אני יכול להגיד שאומנם יש בווישור פעילות שנעשית דרך סוכנים, אך מכיוון שאיילון מוצהרת כחברת סוכנים, ההעדפה לסוכנים תהיה באיילון, ואילו הפעילות הדיגיטלית והישירה תהיה יותר בווישור. אז נפעל בצורה שכולם יוכלו ליהנות והקבוצה תיהנה מכל העולמות".

צעיר הרים: "מתחילת הדרך אמרנו שהסוכנים הם ערוץ לגיטימי, ויש צרכנים שעוד צריכים אותם. הבהרנו שאנחנו רוצים להקים מודל ביטוחי יציב שמבחינתנו הטכנולוגיה היא משמעותית, אבל היא רק האמצעי לייצר פעילות ביטוחית יציבה ובעלת ערך".

אם נצא רגע לעולם הפיננסי, יש טענות כי אלטשולר שחם לא הצליח לבצע את ההתאמה הנכונה, כשהגדיל ב-25% את היקף הנכסים אחרי רכישת פעילות פסגות. אצלכם הפערים הרבה יותר משמעותיים בין הגודל של ווישור לזה של איילון. כיצד תצליחו לנהל נכון חברה הרבה יותר גדולה?
ויינשל: "אנחנו לא מתבלבלים. אנחנו באים בדיוק מהארגונים הגדולים האלו. התחלנו בכלל ביטוח לפני כמעט 30 שנה. אחרי זה היינו בהראל, עברנו באיילון שאנחנו מכירים היטב וקינחנו במגדל. באנו מארגונים גדולים, אנחנו מכבדים ארגונים גדולים ולא התגרינו בחברות הביטוח הגדולות. לא הגענו מארגון קטן ופרטיזני. אז אנחנו יודעים מה זה גדול ומה זה קטן. וכמובן שיש את אביגדור קפלן (יו"ר איילון), שמי כמוהו יכול להיות אחראי ומקצועי, ואת מנכ"ל איילון שרון רייך, שצמח מתוך החברה ונמצא בה כבר 20 שנה. בנוסף, הגיעו לאיילון בחודשים האחרונה שורה של אנשי מקצוע מעולים, אז אפשר להיות שקטים".

"משפחת ברק רואה בזה מהלך אסטרטגי"

כדי לסייע במימון עסקת הרכישה של איילון, צירפו בווישור לגרעין השליטה בחברה את המיליארדר צבי ברק ואשתו ענת, באמצעות חברת קיסריה אלקטרוניקה שבשליטתם. בסך הכול השקיעו בני הזוג ברק 260 מיליון שקל בחברת הביטוח הצעירה שהקימו ויינשל וצעיר הרים, ובראש הדירקטוריון שלה עומד מפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו. זאת בתמורה ל-38% ממניות ווישור - פרמיה של 142% על מחיר השוק.

בשיחה עם גלובס לאחר השלמת העסקה אמר ברק, כי בהחלט מדובר בהבעת אמון בווישור. "אנחנו משקיעים פסיביים שמעבירים את כסף והם מנהלים את הכול. הם יודעים את העבודה וימנפו את הסינרגיה בין שתי החברות", הוא הסביר.

"אני מאמין שמשפחת ברק רואה במהלך הזה מהלך אסטרטגי", הוסיף ויינשל. הם לא באו לשנה או שנתיים אלא מסתכלים בראייה ארוכת-טווח. אני לא רוצה לדבר בשמם, אבל להיות בעל היתר שליטה בגוף משמעותי זה לא צעד שעושים כספקולציה".

נוסף על הכנסת קיסריה של בני הזוג ברק לגרעין השליטה, מכרה ווישור בתמורה ל-20 מיליון שקל כ-3% מהמניות למשפחת בן ישי. עסקה זו נעשתה במחיר דומה לזה שבו השקיעה קיסריה בווישור. מדובר ביצחק בן ישי, איש עסקים ישראלי ואזרח צרפתי, לשעבר הבעלים של רשת שקם גאלרי לאפייט, יוסף בן ישי - איש ביטוח ותיק והבעלים של "אדיר בן ישי סוכנות לביטוח", והבן קובי בן ישי, הפעיל גם הוא בסוכנות הביטוח המשפחתית. המשפחה מחזיקה באופציה להשקעה נוספת במחיר דומה, עד להגעה לרף החזקה של 4.6% בחברה.

"גם משפחת בן ישי רואה כנראה בהשקעה בנו ככזו שיכולה להביא תשואה לאורך זמן", מציין ויינשל. "אני רוצה להזכיר שרוב קבוצות הביטוח שהיום רואים אותן כפאר היצירה נבנו על פני תקופה ולא בן לילה. לא הראל, לא מגדל ולא כלל. כולן נבנו אבן על אבן, ורכישה ומיזוג על רכישה ומיזוג. אנחנו עשינו את זה בקצבים אחרים, בעידן שהכול הוא אינסנט וקורה מהר. אני מקווה שמה שיבדל אותנו בהמשך הוא שנהיה חברה בינלאומית ולא נישאר רק בגבולות ישראל".

תחום הפעילות העיקרי שלכם, וגם של איילון, הוא ביטוחי רכב, ענף שסיים את הרבעון הראשון עם הפסד של 800 מיליון שקל. כיצד אתם רואה את העתיד של הענף?
צעיר הרים: "נכון שענפי הרכב חווים תוצאות עסקיות בעיתיות בכל השוק, וזאת כתוצאה של תמחור נמוך מצד אחד, ומצד שני הצטברות של גורמים שונים שמביאים לעלייה בעלות התביעות. אבל בדרך כלל תקופות כאלה הן תקופות של הזדמנות, כי השוק יודע לתקן וזו יכולה להיות נקודת זינוק טובה. כך גם לגבי מה שקורה בסעיף ההכנסה מהשקעות שהגיע להפסד ברבעון הראשון. לאורך זמן נפתחות דלתות והן יבואו לידי ביטוי בשנים הבאות".

ויינשל: "אם פעם פרק הזמן לתיקון היה לוקח שנים, היום בגלל מערכות המידע, היכולות והגמישות, התיקון מהיר יחסית. בגלל שהיינו מאוד סקפטיים לגבי היכולת להרוויח כיום בענף רכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג' המושפע יותר מהעלייה בתביעות), תמהיל התיק שלנו התרכז בעיקר בביטוחי חובה ומעט מאוד בביטוחי רכוש, וגם מבטחי המשנה העריכו את זה, כי הם לא נפגעו חזק מדי.

"עכשיו אנחנו חושבים שהשוק מתקן את עצמו, אז תחום הרכוש הופך להיות הרבה יותר מעניין. גם עבור איילון אפשרות התיקון היא חלק מההזדמנויות, ויש שם צוות שידחוף את זה קדימה".