בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בניו יורק בהובלת מניות הטכנולוגיה והאנרגיה; הנפט זינק

נעילה חיובית באירופה ובבורסות אסיה • האירו כמעט משתווה לדולר • סמסונג קפצה בסיאול לאחר שפרסמה תוצאות ראשוניות לרבעון השני; מניות השבבים האמריקאיות קיבלו רוח גבית • הנפט מזנק ב-4%, עליות גם בקריפטו • תשואת האג"ח לשנתיים בארה"ב עלתה ל-3.02%, תשואת האיגרת לעשור על 3%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים. מדד נאסד"ק קפץ ב-2.3%, S&P 500 התקדם ב-1.5% (והשלים רצף עליות של ארבעה ימים לראשונה מאז מרץ האחרון) והדאו ג'ונס הוסיף 1.1%. בשוק האג"ח, עקום התשואות עודנו הפוך: תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 3.00% ותשואת האג"ח לשנתיים על 3.02%.

מניות האנרגיה היו בין אלו שהובילו את העליות, לצד עליות של 2%-4% במניות הטכנולוגיה הגדולות. עליות של כ-5% רשמו ענקיות השבבים אנבידיה  ו-AMD , שקיבלו רוח גבית מהתוצאות של סמסונג, שדיווחה היום על קפיצה של 11% ברווח ועלייה של 21% בהכנסות הודות למכירות חזקות של שבבי זיכרון. גם יצרנית הרכב החשמלי טסלה , לוסיד  וניאו עלו משמעותית.

בסקטור האנרגיה בלטו במיוחד אקסון , שברון , מרתון אויל, דיימונד בד, פיליפס 66 , הליברטון  ואוקסידנטל פטרוליום. גם מניות האנרגיה הסולארית טיפסו, בהן סאנראן , סולאראדג'  הישראלית ואנפייז.

חברת תיירות החלל של המיליארדר ריצ'רד ברנסן, וירג'ין גלקטיק , המריאה ב-12% אחרי שהכריזה על שותפות עם חברה בת של בואינג  לבניית ספינות אם שיישאו את החלליות שלה. קמעונאית משחקי הווידאו גיימסטופ  נסקה ב-15% לאחר שהודיעה על ספליט ביחס של 4 ל-1 במניותיה.

בקרב המניות הישראליות, ראדא  וקורנית  ריכזו עניין אחרי שצנחו אתמול הודות לאזהרות רווח, אנלייבקס, אורמד ופורסייט גם עלו בשיעורים דו ספרתיים. בטכנולוגיה בלטו קלטורה , פייבר, גלובל-אי וטאבולה .

מחירי הנפט זינקו בכ-4%. הברנט ל-104.6 דולר לחבית והנפט האמריקאי ל-102.6 דולר לחבית, והתאושש מעט מהירידות השבוע שהורידו אותו אל מתחת ל-100 דולר.

21:45

העליות בוול סטריט נמשכות. דאו ג'ונס מוסיף 0.9%, S&P 500 עולה ב-1.4% והנאסד"ק קופץ ב-2.2%. בשוק האג"ח, התשואות לאיגרות שנתיים ועשור עומדות על 3.04 ו-3% בהתאמה.

טסלה  ומניות השבבים וההייטק ממשיכות להוביל את העליות בשוק האמריקאי, ולצדן מניות האנרגיה שמקבלות רוח גבית מהעליות בשוק הנפט - אם כי אלה התמתנו מעט בשעה האחרונה. נפט מסוג ברנט מטפס כעת ב-4%, ל-104.7 דולר לחבית.

בשוק הקריפטו מתחזקות העליות: ביטקוין קופץ ב-4.3% לשער של 21.3 אלף דולר והאת'ריום מזנק ב-6% ל-1,233 דולר. 

20:15

האווירה החיובית בוול סטריט מתחזקת, כשמדד נאסד"ק מטפס כבר ב-2% הודות לעליות חזקות של מניות הטכנולוגיה הגדולות. טסלה  קופצת ב-5.6% (והמתחרה הסינית ניאו  ב-8%), מניות השבבים AMD  ואנבידיה  בכ-5% כל אחת. אפל , אמזון  ואלפאבית (גוגל)  מטפסות ב-2%-3%.

במקביל, בשוק הנפט הגולמי נמשכות העליות החדות בשיעורים שעולים על 5%, ומניות האנרגיה מקפיצות את ה-S&P500 ביותר מ-1%. דיימונד בק, מרתון אויל, אוקסידנטל פטרוליום, שברון ואקסון כולן מרכזות עניין.

באשר למניות הישראליות, הרוב הגדול נהנות מהאופטימיות בשוק ומתקדמות. ראדא מזנקת ב-15% וקורנית ב-10% אחרי שהשתיים פרסמו אזהרות רווח. גם אורמד, אנלייבקס, היפו , אינוביד, למונייד, סולאראדג' ופייבר  נוסקות.

בשוק האג"ח, תשואת האיגרת לעשור מזנקת בכ-10 נקודות ל-3.01% ותשואת האג"ח לשנתיים קופצת ב-9 נקודות ל-3.05%.

18:45

מדדי המניות המרכזיים בניו יורק ממשיכים לטפס. נאסד"ק מוסיף 1.6%, S&P 500 עולה ב-1.1% והדאו ג'ונס ב-0.8%. בשוק האג"ח נרשמות עליות תשואות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ל-3% ותשואת האג"ח לשנתיים מתקדמת ל-3.04%.

עליות בולטות רושמות מודרנה  שקופצת ב-7.8% ללא דיווחים משמעותיים ברקע, סולאראדג' הישראלית מנתרת בכ-6.8% וגם המתחרה אנפייז אנרג'י  עם עלייה בשיעור דומה. כמו כן, חברות הנפט ממשיכות לרשום עליות מהותיות בעוד שמחירי הנפט הגולמי ממריאים ב-5.4% עד 5.8%. הברנט מגיע כבר ל-106 דולר לחבית. בארה"ב פורסם כי מלאי הנפט הגולמי השבועי גדל ב-8.2 מיליון חביות, גבוה משמעותית מהתחזית לירידה של כמיליון חביות במלאי.

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות חזקות. מדד דאקס טיפס ב-2%, פוטסי הבריטי עלה ב-1.1% ברקע התפטרותו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. יורו סטוקס 50 הכלל אירופי התקדם בקרוב ל-2%.

17:15

העליות בוול סטריט נמשכות. נאסד"ק קופץ ב-1.4%, S&P 500 ב-0.8% ודאו ב-0.5%.

בקרב המניות הישראליות נרשמות עליות חדות לצים , אורמת, ראדא , סולאראדג'  ואנלייבקס. גם חברות הטכנולוגיה REE , קורנית  (שצללה אתמול אחרי תוצאות מקדמיות גרועות), למונייד וסימילרווב מתחזקות. גילת  הדואלית מטפסת לאחר שנבחרה לספק הזמנת המשך עבור הרחבת רשת התקשורת הלוויינית (SATCOM) של כוחות ההגנה במדינה אסייתית.

סינרג'י מריטיים דיווחה היום שהשלימה את הספין-אוף של החברה הבת בבעלותה, יונייטד מריטיים. בעלי המניות שלה קיבלו מניה אחת של יונייטד על כל 118 מניות של סינרג'י שהחזיקו.

עליות בולטות רושמות מניות האנרגיה השונות, בהן אוקסידנטל, שברון , אקסון מוביל , מרתון אויל  ודיימונד בק אנרג'י .

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות קלות, כפי שאותתו החוזים העתידיים. בשוק האג"ח נרשמות עליות קלות בתשואות. תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה ל-2.93% ותשואת האג"ח לשנתיים עדיין עולה עליה, ומתקרבת ל-3%.

חברת תיירות החלל של המיליארדר ריצ'רד ברנסן, וירג'ין גלקטיק , מתחזקת אחרי שהכריזה על שותפות עם חברה בת של בואינג  לבניית ספינות אם שיישאו את החלליות שלה. אוקסידנטל פטרוליום  מתחזקת לאחר שרשמה ירידות בשבוע האחרון יחד עם נפילת מחירי הנפט. בשבוע שעבר ברקשייר האת'וויי  של וורן באפט רכשה 10 מיליון מניות ב-582 מיליון דולר, שהם כ-59 דולר למניה (נמוך בכ-2% ממחיר הנעילה ביום שישי). כעת ברקשייר מחזיקה ב-17.4% מיצרנית הנפט, בהנחה שלא ניצלה את הירידות כדי להגדיל שוב את החזקתה.

גם באירופה נמשכות עליות השערים. מדד דאקס עולה ב-1.9%, פוטסי ב-1.3% וקאק ב-1.6%. מדד יורו סטוקס 50 הכלל אירופי מתקדם ב-1.7%. 

בשוק הסחורות מתחזקות עליות המחירים: נפט מסוג ברנט קופץ ב-4% למחיר של כ-104.7 דולר לחבית, והנפט האמריקאי מנתר ב-4.4% ל-102.9 דולר לחבית. הזהב מוסיף 0.2% ומחירה של אונקיה עולה ל-1,741 דולר (ירידה של כ-6% בתוך חודש). בקריפטו - הביטקוין רושם עלייה קלה ונסחר סביב 20.4 אלף דולר.

15:35

מאקרו ארה"ב: מספר תביעות האבטלה הראשוניות בשבוע החולף עמד על 235 אלף, מעט יותר מהתחזיות ל-230 אלף בקשות לדמי אבטלה. בשבוע שקדם לו עמד המספר על 231 אלף.

15:05

מניית גיימסטופ  מזנקת בכ-8% במסחר המוקדם לאחר שהחברה הכריזה על ספליט של 1 ל-4 במניה. פיצול המניות בפועל יחל ב-22 ביולי.

14:20

מדדי המניות המרכזיים באירופה מטפסים בשיעורים של עד 1.5%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

חברת גילת  מדווחת כי קיבלה הזמנת המשך להרחבת רשת התקשורת הלוויינית של כוחות ההגנה במדינה אסייתית. הציוד הנוסף, שיסופק ישמש להרחבה טקטית של התקשורת הלוויינית בתנועה, יגדיל את זמינות ערוצי התקשורת בזמן אסונות ובשעת חירום, וכן יהוה מענה לצרכי תקשורת קרקע ומודיעין קריטיים.

חברת הפיננסים היפנית נומורה מספקת תחזית לשנה הקרובה, לפיה הבנקים המרכזיים ברחבי העולם צפויים להדק את מדיניותם המוניטרית בתגובה לאינפלציה המתמשכת - מה שיוביל למיתון של הכלכלות המובילות. "בשלב זה, בנקים מרכזיים רבים עברו למנדט יחיד, כדי להוריד את האינפלציה. אמינות המדיניות המוניטרית היא נכס יקר מכדי להפסיד, אז הם הולכים להיות מאוד אגרסיביים", כך אמר רוב סובארמן, ראש מחקר שווקים גלובלי ואסיה בנומורה, ל-CNBC. "זה אומר עלייה של שיעורי הריבית בקצב גובר. אנחנו מצביעים כבר כמה חודשים על הסכנה של הדרדרות למיתון וכעת אנחנו רואים שהרבה מהכלכלות המפותחות נקלעות למעשה למיתון".

בארה"ב, נומורה צופה מיתון רדוד אך ארוך יחסית של 5 רבעונים, החל מהרבעון האחרון של 2022. "ארה"ב תיפול למיתון - צמיחה שלילית של התמ"ג מרבעון לרבעון, החל מהרבעון הרביעי השנה", אמר סובארמן.

12:00

מדדי המניות המרכזיים באירופה מטפסים בשיעורים של עד 1.5%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

במסחר בפורקס, האירו נסחר ביציבות סביב 1.019 דולרים לאירו והליש"ט מתחזקת ב-0.3% לרמה של 1.196 דולרים לליש"ט.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה ומי שאחראי יותר מכל לפרישתה מהאיחוד האירופי, עומד להודיע על התפטרותו מהתפקיד היום, לאחר מרד פנימי בקרב הקבינט שלו והתפטרות המונית של שרים מהממשלה. רשת "סקיי ניוז" מדווחת כי ג'ונסון מכין את הודעת ההתפטרות כעת. ג'ונסון סירב עד הרגע האחרון להודות בתבוסה ולפרוש, אולם לאחר שרוב השרים הבכירים בקבינט שלו נפגשו אתו בדאונינג 10 והציבו לו אולטימטום, ולאחר שכמה מהם התפטרו היום במחאה - הוא ככל הנראה צפוי להודיע כי יפרוש. 

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט רושמים כעת ירידות קלות.

10:20

יום המסחר באירופה נפתח תוך המשך המגמה החיובית מאתמול. מדדי המניות המרכזיים מטפסים ב-0.9%-1.2%.

בטוקיו ננעל המסחר בעלייה של 1.5% במדד הניקיי. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט רושמים עליות קלות לאחר יומיים של ירידות חדות.

במסחר בפורקס, האירו נסחר ביציבות סביב 1.019 דולרים לאירו והליש"ט מתחזקת ב-0.2% לרמה של 1.195 דולרים לליש"ט.

בבריטניה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נלחם על חייו הפוליטיים, ומסרב לעזוב את התפקיד למרות מצב חסר-תקדים בו ארבעה שרי קבינט ו-42 חברי מפלגה הכוללים יותר מ-11 שרים זוטרים מתוך מפלגתו התפטרו ביממה האחרונה - ודורשים כי יפרוש מיידית. ג'ונסון התמודד אמש ב"דאונינג 10" עם משלחת של שרים בכירים שדרשה ממנו לעזוב את התפקיד על מנת להציל מה שנותר מתדמיתה של המפלגה השמרנית, אך הבהיר להם שהוא מתכוון למנות ממשלה חדשה ואף פיטר אחד מבעלי-בריתו לשעבר שביקר אותו פומבית. "תצטרכו לטבול את ידיכם בדם אם תרצו להיפטר ממני", היתה הכותרת הבוקר של ה"סאן", ציטוט אנונימי מפי מקורבים לראש הממשלה.

07:55

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. מדד ניקיי היפני מטפס ב-1.2% ואילו ההנג סנג בהונג קונג יורדת ב-0.4%. בסיאול מטפס מדד הקוספי ב-1.8%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמת יציבות עם נטייה לעליות.

מניית סמסונג עולה ב-3.2% לאחר שהחברה פרסמה תוצאות ראשוניות לרבעון השני. הרווח התפעולי צפוי לעמוד על כ-10.8 מיליארד דולר.

בניו יורק אמש, בסיומו של יום תנודתי רשמו מדדי המניות המרכזיים עליות של עד 0.4%. בזירת המסחר בסחורות, הנפט המשיך לאבד גובה. חוזה על נפט מסוג ברנט ירד ב-2.4% והשלים צניחה של כ-19% בחודש האחרון. 

אתמול פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת "ועדת השוק הפתוח" האחרונה של הפד, מה-14-15 ביוני, בסיומה החליטו חברת הוועדה על העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75%. מהפרוטוקולים עולה כי חברי הוועדה תמכו בהמשך העלאת ריבית אגריסיבית, בגובה של 0.5%-0.75% החודש, גם אם המהלך יגרום להאטה משמעותית בכלכלה. "אם רמת האינפלציה תישאר גבוהה חברי הוועדה מכירים בכך שיהיה צורך במדיניות מרסנת. חברי הוועדה יודעים שהעלאת ריבית עשויה לפגוע בפעילות הכלכלית אבל נחושים להחזיר את גובה האינפלציה לכ-2%, מה שיביא לשיעור תעסוקה גבוה ובר קיימא", נאמר במסמך שפורסם היום.

במשך השבועות שקדמו להודעת הריבית האחרונה, כלכלנים העריכו שהפד יעלה את הריבית ב-0.5% בלבד, אולם נתון אינפלציה גבוה במיוחד (עלייה של 8.6% ב-12 חודשים) אילץ את הפד להאיץ את קצב העלאת הריבית. "חברים רבים בוועדה העריכו שקיים סיכון שהאינפלציה תישאר ברמה גבוהה לזמן ממושך אם הציבור יעריך שהפד לא נחוש מספיק להילחם באינפלציה", כך לפי הפרוטוקולים.

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט רושמים עליות קלות לאחר יומיים של ירידות חדות.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות מתונות. הביטקוין נסחר סביב 20,400 דולר והאת'ריום עולה ל-1,170 דולר.