מיטב האמירות המוטעות של בוריס ג'ונסון, לכבוד סיום הקדנציה

הקדנציה של ג'ונסון סיפקה הרבה עבודה לבודקי העובדות בבריטניה. אספנו כמה דוגמאות • המשרוקית של גלובס 

בוריס ג’ונסון. מסיבת עיתונאים, 9.6.22 / צילום: Associated Press, Frank Augstein
בוריס ג’ונסון. מסיבת עיתונאים, 9.6.22 / צילום: Associated Press, Frank Augstein

בסוף השבוע, לאחר כמעט שלוש שנות כהונה, הודיע ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, כי בכוונתו להתפטר בקרוב מתפקידו. בכך תגיע לסיומה קדנציה שהייתה רוויה באירועים "צבעוניים", שערוריות, וגם לא מעט טענות מוטעות. יריבו הפוליטי של ג'ונסון, ראש האופוזיציה קיר סטארמר, נהג לומר עליו כי הוא "מרוחק חברתית מהאמת". אנחנו יכולים להיעזר באנדרסטייטמנט הבריטי המפורסם כדי לומר שג'ונסון לא ממש נהג להקפיד על דיוק בנתונים. אספנו כמה דוגמאות בולטות.

עבודה בעיניים. כמו אצלנו, גם בבריטניה נרשמה עלייה חדה באבטלה במהלך תקופת הקורונה, וג'ונסון אהב להתגאות בהזדמנויות שונות בהתאוששות המרשימה שהגיעה בהמשך. באפריל האחרון הוא סיפר ש"יותר אנשים עובדים (כעת) מאשר לפני המגפה", וזו רק דוגמה אחת להתבטאות כזאת. האם זה גם נכון? לא בדיוק. כפי שהראו ב-Full Fact, ארגון בדיקת עובדות בריטי, הדבר אכן נכון לגבי השכירים. אבל הקורונה פגעה מאוד בעסקים קטנים, ובהתאם באותו מועד נרשמה ירידה של כ-800 אלף איש במספר העצמאים במדינה, בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה. זאת כאמור לא הייתה דוגמה יחידה לנתונים לא נכונים, או לא מספיק מדויקים, שסיפק ג'ונסון בענייני תעסוקה. הדברים הגיעו לידי כך שבפברואר הרגולטור לענייני סטטיסטיקה שלח לו מכתב ובו הפציר בו לחדול מלעשות שימוש בנתון הלא מדויק.

הקרב על הבית. גם הבריטים סובלים ממשבר דיור וגם שם הנושא נמצא על סדר היום. כשג'ונסון ניסה להראות שהמפלגה שלו עושה בתחום הזה הרבה יותר ממה שעשו יריביו מהלייבור כשהיו בשלטון הוא הצהיר במהלך נאום: "בנינו יותר דיור בר-השגה בשנה אחת תחת ממשלת הקואליציה (של השמרנים והליברל-דמוקרטים, 2010-2015) ממה שהלייבור בנתה ב-13 שנה בשלטון". לבנות בשנה אחת יותר ממה שממשלה אחרת עשתה ב-13 שנה נשמע כמעט טוב מכדי להיות אמיתי. אולי בגלל שזה בדיוק המצב. החברים מ-Full Fact אספו את הנתונים והראו שאין שום שחר לדברים: לפי נתוני משרד השיכון הבריטי, בין 1997 ל-2010, שנות שלטון הלייבור, נבנו באנגליה כ-557 אלף דירות בנות השגה, בעוד בשיא ממשלת הקואליציה אותה שיבח ג'ונסון, נבנו בשנה אחת כ-66 אלף דירות. ניתן אמנם לראות פה שיפור בקצב, אבל למה להגזים?

ועוד שלוש דוגמאות

מאחורי המסכה. בנובמבר 2021, לאחר שסיים ביקור בבית חולים, נשאל ג'ונסון האם עטה מסכה לאורך כל הביקור. הוא מיהר להצהיר שהוא "עוטה מסכה בכל מקום בו החוק דורש זאת", ונפל הישר למלכודת. לעיתונאים היה צילום של ג'ונסון ללא מסכה ממש במהלך הביקור עצמו, והוא נאלץ להתנצל ולהודות בטעות.

הפוך, ג'ונסון. בפברואר האחרון, במהלך דיון בפרלמנט, ג'ונסון התגאה שהפשיעה ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2021 ירדה בלא פחות מ-14%. גם הפעם הרגולטור לענייני סטטיסטיקה נאלץ לנזוף בו על האמירה. מתברר שכשכוללים בנתונים גם הונאות ופשעי סייבר, רואים שהפשיעה למעשה עלתה ב-14%.

הכרזת מלחמה. גם המלחמה באוקראינה סיפקה לג'ונסון הזדמנות להתגאות בנתונים מופרזים. במרץ הוא הכריז שממשלתו כבר הטילה סנקציות על 275 אנשי עסקים מרוסיה, "ועל עוד מאה בשבוע שעבר". אלא שכשב-BBC פנו לממשלה בבקשה לקבל פירוט שמי של אותם מאה אוליגרכים, שם ידעו לספק רק 15 שמות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

- בדיקת FullFact: ג'ונסון מעלה קביעות שגויות לגבי מספר המובטלים בפעם ה-9 
- בדיקת FullFact: כמה דירות בנות השגה בנו בשנות הלייבור
- BBC: בדיקת עובדות לשלוש שנות שלטונו של ג'ונסון
BBC: בוריס ג'ונסון טועה לגבי נתוני הפשיעה