מחירי הדיור זינקו - ואיתם גם חובות הישראלים לרשות המסים

מדוח של משרד האוצר עולה כי החובות למדינה על מיסי המקרקעין הסתכמו בשנת 2021 בכמעט 11 מיליארד שקל - פי 2 מהסכום בשנת 2018 • הסיבות נעות מעליית מחירי הקרקעות ועד להקלות מתקופת הקורונה שאפשרו דחייה בתשלומי מסים

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

עליית מחירי הקרקעות ב-2021 הובילה לעלייה משמעותית בהיקף החובות של הציבור כלפי המדינה סביב מיסי המקרקעין. על פי הדוחות הכספיים של מדינת ישראל שפרסם לאחרונה החשב הכללי במשרד האוצר, הסתכם החוב ממס שבח וממס רכישה ב-2021 בסכום של 10.6 מיליארד שקל - כמעט כפול משנת 2018.

הדוחות הכספיים מציגים עוד שני מסים שבהם לציבור עדיין עומדים חובות כלפי המדינה: מס רכוש, על אף שזה הורד ל-0% כבר בתחילת שנת 2000, שהיקף החובות סביבו עמד בסוף 2021 על 222 מיליון שקל; ומס מכירה, שהיקף החובות סביבו עמד על 90 מיליון שקל.

 
  

"אפשר לסיים את זה בפעולת גבייה אחת"

עו"ד ורו"ח יוסי אלישע, מייסד משרד יוסי אלישע קלדרון ושות’, מציין כי "לא מעט מהחובות הללו נובעים מהליכי כינוס ופירוק ישנים, וחלק משמעותי נוסף - ממלאי עסקי שטרם הונפק לגביהן טופס 50. באשר לחובות מס רכוש, מדובר כמובן בחובות ישנים מאוד, שניתן לגבות אותם גם היום. אלו חובות שגררו קנסות גבוהים, כך שהחוב עצמו נמוך הרבה יותר. אפשר לסיים את זה בפעולת גבייה אחת יזומה ומהירה".

הסיבות: יותר עסקאות ויותר הקלות בקורונה

נזכיר כי השנה שעברה הייתה שנת שיא מבחינת הגבייה של המדינה ממיסי מקרקעין, בין היתר בעקבות המחירים הגבוהים שבהם שווקו קרקעות במכרזי רשות מקרקעי ישראל. כך, המדינה זכתה להכנסות בהיקף של כ-17.6 מיליארד שקל מהמסים העיקריים - 9.5 מיליארד שקל מס רכישה, ועוד 8.1 מיליארד שקל מס שבח. בנוסף, המדינה נהנתה בשנה שעברה גם מהכנסות בהיקף שיא של כ-30 מיליארד שקל משיווק קרקעות.

ברשות המסים מציינים כי הרוב המכריע של החובות הנכללים בדוח החשב הכללי הם חובות שניתן לשלם על פי חוק גם במועד מאוחר יותר. עוד מציינים שם כי לגידול חובות מס הרכישה ומס השבח ב-2021 יש כמה סיבות: "עקב מהלכי חקיקה שנעשו בעקבות משבר הקורונה, ניתנה אפשרות לרוכשי דירות לדחות את מועד תשלום המסים (לדוגמה: הארכת התקופה שבמהלכה רוכש דירה חדשה נדרש למכור את דירתו הישנה). הטבות אלו נוצלו על ידי רוכשים רבים, והובילו להגדלת מצבת החובות לשנת 2021.

"נוסף על כך, העלאת שיעורי מס הרכישה על דירה להשקעה בחודש נובמבר 2021 הביאה לגידול ניכר בעסקאות במהלך החודשים אוקטובר-נובמבר 2021, ומרבית חובות המס שנוצרו בעקבות עסקאות אלו שולמו באופן חוקי רק בתחילת שנת 2022, כך שגם חובות אלו אומנם רשומים כחובות בסוף שנת 2021, אך מדובר בחובות ששולמו באופן חוקי כבר בינואר פברואר 2022.

"אין גידול חריג בשיעור החובות הלא משולמים"

"יתר על כן, בשנת 2021 היה גידול משמעותי בכמות עסקאות הנדל"ן, וגביית המס במיסי נדל"ן גדלה גם היא בשנה זו, בכ-80% לעומת שנת 2020, כך שבאופן טבעי גם כמות החובות נכון לתום שנת 2021 גבוהה יותר. יש לציין כי הרשות לא זיהתה גידול חריג באחוז חובות המס שאינם משולמים".