אפל תאט את קצב גיוס העובדים? הדיווח שצבע את וול סטריט באדום

אפל מתכננת להאט את הצמיחה בגיוס ובהוצאות בשנה הבאה בחלק מהחטיבות, כדי להצליח להתמודד עם המצב הכלכלי העולמי, כך לפי דיווח באתר בלומברג • לאחר פרסום הדיווח מניית החברה ירדה בכ-2%

מנכ''ל אפל טים קוק. מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-17% / צילום: צילום מסך
מנכ''ל אפל טים קוק. מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-17% / צילום: צילום מסך

ענקיות הטכנולוגיה מתמודדות בתקופה האחרונה עם המצב הכלכלי העולמי המורכב. וכעת, גם יצרנית האייפונים, אפל , נאלצת לחשוב על המשך הדרך. על פי דיווח באתר בלומברג, החברה מתכננת להאט את הצמיחה בגיוס ובהוצאות בשנה הבאה בחלק מהחטיבות, במטרה להתמודד חוסר הוודאות. לפי גורמים המעורים בפרטים, לא מדובר בהחלטה שתשפיע על כלל החברה ועל כלל הצוותים בה.

לא ברורה ההשפעה על ישראל 

אפל מקצה סכום כסף לכל חטיבה גדולה מדי שנה עבור מחקר ופיתוח, משאבים וגיוס עובדים. לשנת 2023, אפל נותנת לצוותים תקציבים נמוכים מהצפוי. עבור צוותים מסוימים, החברה לא תגדיל את מספר העובדים, כשבדרך כלל היא עשויה לגייס 10%-5% יותר עובדים בשנה נתונה - כך לפי הדיווח בבלומברג. לצד זאת, אפל מתכננת שלא להעסיק מחדש תפקידים של עובדים עוזבים עבור קבוצות מסוימות.

המהלך הוא, ככל הידוע, בינלאומי, אך טרם נודע כיצד הוא ישפיע על מרכזי הפיתוח של החברה בהרצליה ובחיפה שמעסיקים כיום כ־2,000 עובדים.

לאחר פרסום הדיווח, מניית אפל ירדה בכ-2%, ל-147.07 דולר - הירידה היומית הגדולה ביותר של אפל זה כשלושה שבועות. מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-17%, לצד שאר ענקיות הטכנולוגיה שאיבדו גובה. בעקבות הפרסום המדובר, השווקים שינו את המגמה מירוק לאדום. הנאסד"ק ו-S&P 500 ירדו כב-0.8% והדאו ירד ב-0.7%. אפל סירבה להגיב לדיווח בבלומברג.

יש לציין כי במהלך תקופת הקורונה אפל הצליחה לרוב לגבור על התחזיות בוול סטריט ועברה את הזעזועים הכלכליים בשוק הרבה יותר טוב מהמתחרות שלה. אפל התמודדה עם אתגרי שרשרת האספקה, כולל השבתת הייצור בסין בחודשים האחרונים. בחודש אפריל, הזהירה שהבעיות הללו יעלו לה עד 8 מיליארד דולר ברבעון השני.

בשיחת הרווחים האחרונה, המנכ"ל טים קוק אמר כי אפל "רואה אינפלציה", וכי ההשפעה ניכרת ברווח הגולמי ובהוצאות התפעול שלה. זו לא הפעם הראשונה שאפל נקטה צעדים כאלו - בתחילת 2019, לפני הקורונה, החברה צמצמה בגיוס עובדים לאחר שמכירות האייפון החמיצו את הציפיות. באפריל, היא גם האטה את הגיוס של כמה משרות בחנויות שלה.

בשנת 2021, אפל הקדישה כ-22 מיליארד דולר למחקר פיתוח, עלייה של 17% מהשנה הקודמת. באותה שנה, היו בחברה כ-154 אלף עובדים. אפל לא לבד: מיקרוסופט ומטא קיצצו משרות (מהלך שאפל לא עשתה בעבר) וחברות נוספות התייחסו למצב בקיצוץ תקציבים והאטת גיוס.