קריירה צריכה אורתופד, לא פסיכולוג: התמקדו בשוק, לא בהעדפות שלכם

את שוק העבודה ממש לא מעניין מה אנשים אוהבים לעשות, גם לא מה החוזקות שלהם, הכישורים או הייעוד. השוק מחפש קודם כל ידע וניסיון • המשמעות הפרקטית למי שמכוון לעבר קריירה של שכיר היא פשוטה: עליו לדעת להגדיר את המיתוג שלו בשוקי העבודה הרלוונטיים עבורו

מאמני קריירה, יועצי חזון ושאר מאתרי ייעודים נסתרים, חופרים בעברם של מתלבטי הקריירה, והתוצאות - לא קשורות למציאות / עיצוב: גלובס
מאמני קריירה, יועצי חזון ושאר מאתרי ייעודים נסתרים, חופרים בעברם של מתלבטי הקריירה, והתוצאות - לא קשורות למציאות / עיצוב: גלובס

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

הרבה מאוד אנשים לוקחים פניות לא נכונות בקריירה רק משום שהעדיפו פסיכולוג על אורתופד. הם חיפשו את דרכם המקצועית על ידי זיהוי הייעוד שלהם, החזון, הנטיות התעסוקתיות, החוזקות, החולשות ומה לא, רק לא התמקדו בשוק העבודה ובמיצוב שלהם בשוק.

הם לא אשמים, כל עולם ייעוץ הקריירה סובב סביב האדם ופועל במנותק מהשוק, כשאת המגמה עתיקת-היומין הזו מובילים הפסיכולוגים התעסוקתיים שלא מכירים את שוק העבודה כהוא זה. כלי העבודה שלהם מועתקים על ידי מאמני קריירה, יועצי חזון ושאר מאתרי ייעודים נסתרים, שחופרים בעברם של מתלבטי הקריירה בחיפוש אחרי אהבות מקצועיות ישנות, והתוצאות - לא קשורות למציאות.

מדוע? כי את שוק העבודה ממש לא מעניין מה אנשים אוהבים לעשות, גם לא מה החוזקות שלהם, הכישורים או הייעוד. השוק מחפש קודם כל ידע וניסיון, ועל זה הוא מוכן לשלם.

המשמעות הפרקטית למי שמכוון לעבר קריירה של שכיר היא פשוטה. עליו לדעת להגדיר את המיתוג שלו בשוקי העבודה הרלוונטיים עבורו, ובשביל זה ממש לא צריך פסיכולוג, מספיק אורתופד. יותר זול, יותר מהיר, ובעיקר יותר אפקטיבי, עם סיכויים גבוהים להגיע לפתרון ארוך טווח.

איך עושים את זה? כמו אורתופד. מסתכלים על צילום הרנטגן (ו/או שאר אמצעי הדימות הנדרשים), בודקים את ה"פציינט" ומייצרים המלצה. ככה בדיוק צריך להיראות "טיפול" קריירה. הצעד הראשון הוא לבחון את קורות החיים, שהם צילום הרנטגן שמטרתו לזהות את גבולות הגזרה התעסוקתיים הריאליים, שתלויים בהשכלה ובניסיון המקצועי שרכש בעליו. מעבר להם הסיכוי למצוא עבודה איכותית הוא קלוש - כאמור, השוק משלם על ידע ועל ניסיון ולא על כישורים.

אותם גבולות, המלצה הפוכה

זו בדיוק הסיבה שבקריירה אין צורך באמצעי דימות מתקדמים יותר, שהרי אף מעסיק לא עושה CT או MRI לקורות חיים, הוא מעיף בהם מבט זריז ותוך כמה שניות מחליט אם ליצור קשר עם המועמד, או שלא.

אחרי שהרנטגן שרטט את גבולות הגזרה עוברים ל"בדיקה" שתפקידה לאתר מה בתוך הגבולות האלה מתאים לאדם הספציפי. התוצאה יכולה להיות שונה גם כשמדובר בשני אנשים עם אותם גבולות גזרה, שרכשו השכלה דומה, ומסלול הקריירה שלהם עד כה גם הוא דומה מאוד. למשל, שני בוגרי מדעי המחשב מאותו מוסד השכלה שאוחזים בניסיון של חמש־שש שנים בפיתוח באותן טכנולוגיות וסביבות עבודה.

הם יכולים להמשיך לנהל קריירה בעולם הפיתוח, ועם זאת לזוז לתפקידים בממשק לקוח, למשל ניהול מוצר או תפקידים עם דרישה לניסיון טכנולוגי. כעת צריך להבין מהם היתרונות היחסיים של כל אחד, האילוצים, העדפות וכו', ובהתאם להגדיר כיוון עם אופק ברור. ייתכן שלאחד מומלץ בחום להישאר בטכנולוגיה, ואילו השני, טוב יעשה אם ינטוש את הפיתוח, אף שהשכר שם גבוה יותר.

לינקדאין ככלי לכיוון קריירה

את כל התהליך הזה אפשר לסיים בשעה־שעתיים, רק צריך את האורתופד הנכון. זה יכול להיות האדם עצמו, קרוב משפחה, חבר או מכר, ובלבד שהם מכירים מספיק טוב את שוקי העבודה הרלוונטיים. כמו כן רצוי להסתייע בלינקדאין, שהוא כלי עזר מצוין לזיהוי גבולות הגזרה הריאליים. נתחו באמצעותו 10־20 קריירות רלוונטיות, ויש לכם תמונת שוק טובה.

רק ודאו שאתם מבינים מה ההשפעה של כל תזוזה על ערך המותג שלכם, ומהי המשמעות שלה באשר להתפתחות הקריירה בטווח הארוך, שהרי קריירה מנהלים מהסוף להתחלה. מעבר לזה לא נדרשת שום חפירת עומק, חבל על הזמן, על הכסף ובעיקר על עוגמת הנפש. קרוב לוודאי שתגיעו לתוצאה שאין מה לעשות איתה בעולם האמיתי.