עדכון מדדים בבורסה: מניות הנפט חוזרות לקדמת הבמה, שופרסל תצא

מניות קבוצת דלק, ניו-מד אנרג'י ואנרג'יאן יחזרו בחודש הבא למדד הדגל של הבורסה - ת"א-35 - על חשבונן של לייבפרסון, מיטרוניקס ושופרסל • ומי עוד צפויות להיכנס ולצאת מהמדדים המרכזיים?

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליית מחירי הנפט והגז בעולם מחזירה לקדמת הבורסה בת"א את מניות הענף שבלטו השנה לחיוב בביצועיהן בתקופה של ירידות השערים בבורסות העולם. מניות קבוצת דלק , ניו-מד אנרג'י  (לשעבר דלק קידוחים) ואנרג'יאן  יחזרו בחודש הבא לרשימת מדד הדגל של הבורסה - ת"א-35, על חשבונן של לייבפרסון, מיטרוניקס ושופרסל, שיידרדרו חזרה למדד ת"א-90.

מדד ת"א-35  רשם מתחילת 2022 ירידה מתונה של כ-3% בלבד, אולם שלוש המודחות ממנו ספגו בתקופה זו ירידות חדות יותר. רשת המזון הגדולה בישראל שופרסל  איבדה מתחילת השנה 10% לשווי של 6.1 מיליארד שקל, יצרנית הרובוטים החשמליים לניקוי בריכות שחיה מיטרוניקס  נפלה ב-33% לשווי של 5.6 מיליארד שקל ואילו מניית חברת התוכנה לייבפרסון  קרסה ב-55% לשווי חברה של 3.5 מיליארד שקל.

מנגד, זינק מדד הנפט והגז  של ת"א ב-39% מתחילת 2022, על רקע תוצאות משופרות שהציגו החברות המובילות כתוצאה מעליית מחירי הנפט בעולם והגדלת יצוא הגז למצרים. מניית קבוצת דלק של יצחק תשובה זינקה בתקופה זו ב-78% לשווי חברה של 8.3 מיליארד שקל, שותפות הבת, ניו-מד אנרג'י, טיפסה ב-43% לשווי של 10.7 מיליארד שקל ואילו מניית אנרג'יאן עלתה ב-27% מתחילת השנה לשווי חברה של 8.3 מיליארד שקל.

 
  

אנרג'יאן צפויה להתחיל בחודש ספטמבר בהזרמת גז טבעי לישראל ממאגר הגז הימי כריש, בעוד שאצל ניו-מד אנרג'י נרשמת הפקה מלאה ממאגר לוויתן והכנסות גבוהות בזכות הפניית כמויות גדולות של גז ליצוא למצרים. קבוצת דלק נהנית מביצועי ניו-מד, שבה היא מחזיקה בשיעור של כ-55%, וכן מהכנסות ורווחים גבוהים שמציגה החברה הבת, איתקה, שפועלת בתחומי הפקת הנפט והגז בים הצפוני.

אלקטריאון ומקס סטוק נוטשות את מדד ת"א-90

בסוף השבוע האחרון פרסמה הבורסה עדכון חצי-שנתי של הרכבי מדדי המניות השונים, שייכנס לתוקפו ב-8 באוגוסט. שלוש מניות יודחו כאמור מרשימת מדד החברות הגדולות ת"א-35 ויועברו למדד החברות הבינוניות בגודלן ת"א-90, ואילו שלוש חברות אחרות יעשו את הדרך ההפוכה וינטשו את ת"א-90 לטובת הצטרפות לת"א-35.

בדומה לת"א-35, גם ת"א-90  הציגה מתחילת 2022 ירידה מתונה של כ-4% בלבד, בשעה שבמדינות רבות בעולם סופגים המשקיעים נפילות של עשרות אחוזים. השינויים בהרכב מדד ת"א-90 כוללים עוד חמש חברות שהודחו ממנו בעקבות ירידה חדה בערכן: אלקטריאון, באטמ, בונוס ביוגרופ, טרמינל איקס ומקס סטוק.

סטארט-אפ התחבורה החכמה אלקטריאון , למשל, ספג ירידה של 57% ממתחילת 2022 לשווי של 895 מיליון שקל, בעקבות קריסת מכפילי החברות בענף, ואילו חברת ציוד התקשורת ובדיקות הקורונה באטמ  נפלה בתקופה זו ב-59% לשווי של 598 מיליון שקל עקב הירידה בהתפרצות המגפה.

מניית הביומד בונוס ביוגרופ  הציגה קריסה של 80% לשווי של 298 מיליון שקל בלבד מתחילת 2022, ואילו רשת הקמעונות המוזלת מקס סטוק  נפלה בתקופה זו ב-46% לשווי של 855 מיליון שקל. נפילה חדה של 40% רשמה השנה גם מניית חברת טרמינל איקס , שמפעילה את אתר המכירות המקוון של קבוצת פוקס. חזרת המשקים בישראל ובעולם לשגרת חיים מלאה הובילה לפתיחה מחדש של מרכזי הקניות ולירידה במכירות המקוונות, שהתבטאה בהתכווצות שווי השוק של טרמינל איקס ל-1.05 מיליארד שקל.

בתוך כך, הודיעה הבורסה גם על הסרת מדד מניות הקנאביס.

איסתא, ג'נריישן דוניץ וסקופ עולות כיתה

במקום חמש המניות שהודחו ממדד ת"א-90 ייכנסו למדד ארבע חברות חדשות שנהנו השנה מעליות שערים חדות: איסתא, קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל, חברת הנדל"ן דוניץ וסקופ. מניית ג'נריישן קפיטל , למשל, עלתה מתחילת 2022 ב-15% והיא משקפת לקרן ההשקעה בתשתיות שווי של 1.6 מיליארד שקל.

סקופ , שעוסקת ביבוא מתכות, ממשיכה ליהנות מהפריחה בענף הנדל"ן המקומי, ומנייתה זינקה השנה ב-23% לשווי חברה של 1.9 מיליארד שקל. איסתא , שעוסקת הן בנדל"ן מניב והן בתחומי התיירות, נסחרת כיום בשווי של 1.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 7% מתחילת השנה.

אשר לחברת הבנייה למגורים אחים דוניץ , שווייה קפץ לאחרונה בעשרות אחוזים ל-2 מיליארד שקל, לאחר שהשלימה את רכישת חברת אלעד מגורים החדשה בעסקת מניות.

במדד החברות הקטנות SME-60, יירשמו לא פחות מתשעה חילופים. את המדד יעזבו ארבע המניות שקפצו לת"א-90, ולצדן שבע נוספות - אוגווינד , אקווריוס מנועים , גלאסבוקס , ג'נסל , סופווייב , ויליפוד אינטרנשיונל  ומשק אנרגיה . במקומן יצטרפו למדד שמונה מניות: אלקטריאון, טופ גאם , טרמינל איקס, מור גמל ופנסיה , מקס סטוק, נקסט ויז'ן , צור  ותמר פטרוליום .