אמריקאים עשירים ממשיכים ללוות כסף, אדישים למצב הכלכלה הקודר

בבנק אוף אמריקה ובמורגן סטנלי רשמו ברבעון השני צמיחה בשיעור דו-ספרתי במתן הלוואות ללקוחותיהם ביחידות ניהול העושר

סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

אנשים עשירים המשיכו ללוות כספים במחצית הראשונה של השנה למרות עליות הריבית והירידות בשוק המניות שפגעו בשווי תיקי הנכסים שלהם. 

■ הפד מהדק את המדיניות, והכלכלנים חוששים שהוא ילך יותר מדי רחוק 
"האינפלציה מושרשת עמוק": התחזית של מנכ"ל גולדמן זאקס

במחלקות ניהול ההון במורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה הציגו בדוחות גידול דו-ספרתי במתן הלוואות ברבעון השני. העלייה באה מלקוחות בעלי ממון שלקחו משכנתאות והלוואות בגיבוי נכסים כמו תיקי השקעה עם מניות ואגרות חוב, כך אמרו מנהלים.

במורגן סטנלי אמרו שמשכנתאות עלו ב־30% ביחידות ההון של הבנק, לעומת שנה קודם לכן, ל־50 מיליארד, בזמן שהלוואות בגיבוי אג"ח והלוואות אחרות עלו ב־12% לעומת שנה קודם לכן ל־222 מיליארד דולר, ובכך עברו עלייה של 4% במחלקת הלקוחות של הבנק.

העשירים קונים נכסים זולים בשווקים הסוערים

הצמיחה היא סימן נוסף לכך שלקוחות אמריקאים - או יותר במדויק, תת־חתך של לקוחות עשירים יותר - לא מכופפים את הראש לקראת המיתון שעלול לבוא. בשיחות רווחים מוקדם יותר החודש, מנהיגי הבנקים האמריקאים הגדולים ביותר אמרו שהלקוחות שלהם מוציאים כסף בקצב בריא ועומדים בתשלומי החוב שלהם, וכל זאת מבלי לייבש את חשבונות הבנקים שלהם.

העשירים פונים לקווי האשראי בגיבוי ניירות ערך על מנת לקנות נכסים שנראים זולים בשווקים הסוערים של ימינו, אמר מייק קוסניצקי, מנהל שותף של חברת עורכי הדין העוסקת בהון פרטי Pillsbury Winthrop Shaw Pittman.

"התנודתיות והירידה בשוק הן כאשר העשירים מרוויחים את כספם", אמר. "זה הזמן שלהם לקנות".

משפחות עשירות ניצלו יותר מעשור של ריביות נמוכות מאוד על מנת להעמיס עוד ועוד חוב זול. הלוואות סיפקו להן זרם מזומנים שאפשרו להם להימנע מלמכור נכסים וליצור חובות גדולים במיסים.

הלוואות עם תעריפים נמוכים ללקוחות העשירים

העלייה בשיעורי הריבית והירידות בשוק המניות משמעותם שבנקים מציעים היום תנאים פחות טובים. לווים שתיקי המניות שלהם ירדו בערכם כנראה יהיו זכאים לקוו אשראי קטנים יותר, בגלל שבתי הלוואות לרוב מגבילים אותם להלוואה בגובה אחוז מסוים מהתיקים שלהם. וההלוואות בריבית משתנה לרוב קשורות למדדים שעלו באופן מוצהר מאז תחילת 2022 כשהפדרל ריזרב העלה שוב ושוב את שיעורי הריבית על מנת להילחם באינפלציה.

אבל ההלוואות עדיין זולות יותר לעומת מה שבנק היה דורש על כרטיס אשראי, למשל. ריביות על הלוואות המגובות בניירות ערך לאחרונה נעות בין 3.75% ל־5.75%, אם כי הלקוחות העשירים ביותר שיכולים לחייב יותר נכסים כערובה יכולים לקבל תעריפים אפילו נמוכים יותר, כך אמר טום אנדרסון, שמייעץ לבנקים על הלוואות וניהול הון.

"למי שיש גישה לכך, אי אפשר להביס זאת", אמר. "זו הולכת להיות עלות ההלוואה הקטנה ביותר שלכם".

האמריקאים העשירים נעשו אפילו יותר עשירים בזמן המגפה, ורכבו על שתי תקופות פריחה בשוק המניות ובשוק נכסי המקרקעין שהניעו מעלה את ערך האחזקות שלהם. אמריקאים חסכו 2.7 טריליון דולר נוספים בין ינואר 2020 ודצמבר 2021, על פי מודיס. יותר מחצי מהכסף הזה נמצא בידי ה־10% העשירים ביותר.

חלק הכניסו את החסכונות העודפים שלהם לחשבונות מסחר בבורסה שכעת הם יכולים ללוות כסף כנגדם. אחרים השתמשו בו לתשלומים ראשוניים על נכסים חדשים, ופנו לבנקים למימון השאר לפני שהריביות עלו עוד. מחירי הבתים בארה"ב הגיעו לשיא ביוני, אבל העלייה במשכנתאות גרמה להאטה במחירי הבתים.

אנדי זיג, מנהל מחלקת ניהול ההון מריל לינץ' בבנק אוף אמריקה, אמר שאחת הסיבות לכך שלקוחות בעלי הון לוקחים הלוואות כנגד התיקים שלהם הייתה כדי לשלם תשלומי מיסים. גביית מס הכנסה פרטית צפויה להגיע לרמות שיא בשנה הפיסקלית שתיגמר ב־30 בספטמבר.