משנה שם משנה מזל? לאחר כישלון בניסוי וצניחה של 70% במניה - פלוריסטם תהפוך לפלורי

חברת פיתוח התרופות הוותיקה, שטרם רשמה הכנסות ושרפה מאז היווסדה כ-360 מיליון דולר, פוזלת לתעשיות הפודטק והאגריטק • ציינה כי שינוי השם משקף את האסטרטגיה שלה לפעול בתחומים שאינם רפואה

משרדי חברת פלוריסטם בחיפה / צילום: איל יצהר
משרדי חברת פלוריסטם בחיפה / צילום: איל יצהר

חברת פלוריסטם  הודיעה הבוקר (ב') על שינוי שמה ל"פלורי" בלבד. השינוי בשם יגרור גם שינוי בסימול (טיקר) של החברה, שישתנה מ-PSTI  ל-PLUR. החברה מסרה כי השינוי נועד לשקף את האסטרטגיה של החברה לפעול במגוון תחומים, מעבר לרפואה.

שינוי השם מגיע לאחר ירידה חדה של כ-70% במניית פלוריסטם בשנה האחרונה (ואובדן ערך של יותר מ-90% בחמש שנים), למחיר המגלם לחברה שווי של 114 מיליון שקל בלבד. לפני כשבועיים הודיעה החברה על כישלון בהשגת היעד העיקרי בניסוי במוצר לשיקום שריר הירך.

פלוריסטם הוקמה בשנת 2000 ומאז פועלת לפתח טיפולים רפואיים על בסיס תאי גזע, כולל הקמת מפעל ייצור גדול לתאים שלה בחיפה. התאים אמורים להפריש בגוף האדם חומרים שיעודדו פעולות ריפוי של הגוף, למשל פקטורים שונים המעודדים התפתחות של כלי דם ברקמות.

אולם, עד היום לא הצליחה החברה להדגים את יעילות הטיפול באמצעות התאים שלה בניסוי רחב היקף. מספר ניסויים שערכה לא השיגו את מטרותיהם. החברה נעדרת הכנסות ובעלת הפסד צבור של 362 מיליון דולר מאז היווסדה.

תשאיר מאחור את הכישלונות?

ב-2019 מונה יקי ינאי כמנכ"ל יחיד בפלוריסטם, אחרי כשנתיים שבהן חלק את התפקיד עם זמי אברמן, שניהל את החברה כמעט מתחילת דרכה. ב-2022 חתמה פלוריסטם על הסכם עם תנובה, להקמת חברה משותפת שתשתמש בתאי הגזע של פלוריסטם לייצור בשר מתורבת.

חתימת תנובה ופלוריסטם. מימין: יעקב חן, המשנה למנכ''ל וסמנכ''ל כספים קבוצת תנובה, חן פרנקו-יהודה, סמנכ''לית הכספים, פלוריסטם, אייל מליס, מנכ''ל קבוצת תנובה, משמאל: יקי ינאי, נשיא ומנכ''ל פלוריסטם / צילום: תמר מצפי
 חתימת תנובה ופלוריסטם. מימין: יעקב חן, המשנה למנכ''ל וסמנכ''ל כספים קבוצת תנובה, חן פרנקו-יהודה, סמנכ''לית הכספים, פלוריסטם, אייל מליס, מנכ''ל קבוצת תנובה, משמאל: יקי ינאי, נשיא ומנכ''ל פלוריסטם / צילום: תמר מצפי

נראה כי לאחר הכישלונות בתחום הרפואי, החברה רוצה לאותת למשקיעים שלא הכול אבוד, וגם אם היא מתקשה להראות יעילות של הטכנולוגיה שלה בתחום הרפואי, עדיין עצם היכולת להרבות תאי גזע במפעל שלה (יכולת שקיבלה מחמאות ממספר גורמים בתחום בעבר) - עשויה להיות בעלת ערך בתחומים אחרים. בהודעת החברה נמסר כי היא רוצה ליישם את התאים "במגוון אתגרים לשם שיפור איכות חיים וקיימות, כמו פודטק ואגריטק".

סביר להניח כי החברה גם לא אדישה לסנטימנט שעלול להיות למשקיעים ותיקים בפלוריסטם, שאולי חוו עליות זמניות מרשימות במנייתה, אך עוד יותר צלילות כואבות, ובסך-הכול לא ראו אותה מגשימה את הבטחותיה העסקיות.

אולם, אם שינוי השם והטיקר יקשו על משקיעים עתידיים ועל מכונות מסחר (בוטים) למצוא עדויות לכישלונות הקודמים של החברה - היא כנראה לא תצטער על כך.

"מאמינים בצורך של תעשיות שונות בפלטפורמה מדויקת לריבוי תאים"

"אנחנו מאמינים כי ישנו צורך רב בתעשיות שונות בפלטפורמה לריבוי תאים מדויקת, איכותית, יעילה, משתלמת והדירה (כלומר שכל מנה שיוצאת מהמפעל היא זהה או לפחות דומה מאוד, ג"ו), ופלוריסטם מציעה את היכולות הללו ועוד", אמר ינאי.

כיום אין שימוש נרחב בתאי גזע בתעשיות שמעבר לרפואה, למעט תעשיית הבשר המשובט שנמצאת בחיתוליה. ישנה אפשרות כי בעתיד אפשר יהיה להשתמש בהם גם בתחום החקלאות, לשיבוט צמחים, הנדסה גנטית של בעלי חיים או להדברה, אולם גם תוכניות אלה נמצאות בשלבים מחקריים בלבד.