פסק בוררות: פיצוי של כחצי מיליון שקל לכל דייר בפרויקט תמ"א שהתעכב

חברת מורפוזיס של גדעון תדמור ושבתאי פישמן תפצה בעלי דירות בפרויקט חיזוק ותוספות בהוד השרון בשל עיכוב של 50 חודשים במסירה

פרויקט התחדשות עירונית / צילום: Shutterstock
פרויקט התחדשות עירונית / צילום: Shutterstock

פסק בוררות קבע כי בעלי הדירות בפרויקט תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספות), שאותו בונה חברת מורפוזיס של גדעון תדמור ושבתאי פישמן ברחוב הגאולה בהוד השרון, יקבלו פיצויי של כחצי מיליון שקל כל אחד בגלל איחור של 50 חודשים במועד מסירת הדירות.

מדובר על פרויקט תמ"א 38/1, חיזוק ותוספות במסגרתו נחתם חוזה בין היזם לבין בעלי 42 הדירות בשלושה בניינים בכתובת הגאולה 19-23 על מנת לבצע פרויקט התחדשות עירונית במסגרתו חברת מורפוזיס בונה עוד 30 דירות חדשות מעל הבניינים הקיימים לטובת היזם. הנתבעת התחייבה להשלים את העבודות בבניין מספר 23 עד לסוף אוקטובר 2018 ואת הבניינים 21,19 התחייבה להשלים עד ליום תחילת דצמבר של אותה שנה.

"הפרויקט שלנו תקוע כבר הרבה זמן, עוד מעט נגיע לשנה החמישית ואנחנו לא רואים את הסוף" מספרת מזל שי אחת מדיירות הפרויקט ומדגישה כי היא חייה באתר עבודה. "אומנם זכינו בבוררות אבל הבניין תקוע ויש בו המון בעיות אי אפשר להפעיל בו מעלית בגלל בעיית חשמל וקשה לעלות לקומות הגבוהות. הדירה שלי אומנם ראויה למגורים, כי עשיתי שיפוץ על חשבוני, אבל הרבה דירות בפרויקט לא ראויות למגורים, ואנחנו מדברים על שלושה מבנים, מה גם שאין לנו כרגע לא חניות ולא מחסנים".

"אין לתובעים כל ודאות מתי יושלמו העבודות"

כאמור, הפרויקט התעכב 31 חודשים מעבר לזמן שנקבע מראש ובמכתב "סיכומי תשובה" שהוגש מטעם הדיירים באמצעות עורכי הדין אילון עישר ולילך זילכה ממשרד סימון עישר דסקל ושות' אליו צורפו תמונות של האתר וצו הפסקת עבודה, צויין כי "דירות התובעים מצויות באתר בנייה על כל המשתמע מכך ואין לתובעים כל ודאות מתי יושלמו העבודות, שכן כל הצהרותיה ותחזיותיה של הנתבעת התבררו ככוזבות".

"סעיף 3.19 להסכמים קובע כי בגין חמשת החודשים הראשונים תשלם הנתבעת פיצוי של 1,900-1,750 שקל לדירה ואילו איחור מעבר לתקופה זו יהווה הפרה יסודית של ההסכמים. הנתבעת שילמה הפיצוי ממועד השלמת העבודות, עבור חודשים מרץ ואפריל 2019 עד יולי ואוגוסט 2019 בלבד, אך מאז, משך למעלה מ-3 שנים לא שילמה דבר ואילצה התובעים להגיש תובענה זו".

עוד ציינו פרקליטי הדיירים כי "אין חולק שבעוד שהנתבעת התחייבה להשלים הבנייה בתוך 18 חודשים, מאז החלה הבנייה ועד להגשת סיכומים אלה חלפו 49 חודשי איחור ועוד היד נטויה. השאלה היא מה הפיצוי הראוי לו זכאים התובעים. בעוד שבסיכומיהם הציגו התובעים את הפיצוי הראוי לשיטתם כשהוא מבוסס על כתב התביעה שהוגש, תצהירי הצדדים ותיק המוצגים עב הכרס שהגישו, הנתבעת מנסה להפחית סכום הפיצוי תוך העלאת טענות עובדתיות חדשות (ומטעות) בסיכומים".

הפסק שניתן על ידי השופט בדימוס דניאל ארנסט, קבע כי חברת מורפוזיס תשלם לדיירים פיצוי גבוה במיוחד שנע בין 8,500-9,600 שקלים לחודש, החל ממועד החריגה, בסכום כולל העומד על כ-6.5 מיליון שקל - חצי מיליון שקלים לכל דייר בפרויקט.

עורכי הדין אילון עישר ולילך זליכה ממשרד סימון, עישר, דסקל שייצגו את הדיירים מסרו: "מדובר באחד המקרים החמורים של איחור בהשלמת העבודות, ומאז החלה הבנייה חלפו 50 חודשים והכף עוד נטויה. כבוד הבורר פסק פיצויים משמעותיים לכל אחד מהדיירים המסתכמים בשישה וחצי מליון ועוד 150 אלף שקל בחודש בגין כל חודש איחור נוסף. אנו מקווים ומאמינים שהפיצוי יכפר בקצת על נזקי בעלי הדירות".

מחברת מורפוזיס טרם נמסרה תגובה.