בדרך לציבור: צו העלאת מחירי החלב עבר לאישור מועצת החלב

לפי ההסכמות אליהן הגיעו בחודש שעבר משרדי החקלאות והאוצר ונציגי ענף החלב, כל מוצרי החלב המפוקחים צפויים להתעדכן בקרוב, ומחירם יעלה: מחיר ליטר חלב 3% בקרטון, למשל, יעלה ל-6.23 שקלים

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

צו המחירים שפרסמו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) הוא היישום של ההסכם בחלב מסוף חודש יוני האחרון. בעוד ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר והחקלאות המליצה על עליית מחירים של 6.49%, הממשלה יחד עם המחלבות, מועצת החלב וארגוני החקלאים, חתמו על הסכם לפיו "הוסכם להמליץ לשרים, לצד נקיטת צעדים נוספים שעניינם הפחתת מחירים וקידום התחרות בענף החלב, לקדם התקנת צו לעדכון מחיריהם של מוצרי החלב שבפיקוח מחירים בשיעור של 4.9%".

לפני כחודש פרסמנו בגלובס על ההסכמות להעלאת מחירי מוצרי החלב ב-4.9% שהושגו בין משרדי החקלאות, האוצר ונציגי ענף החלב.

על כן, כל מוצרי החלב המפוקחים צפויים להתעדכן בקרוב, ומחירם יעלה: מחיר ליטר חלב 3% בקרטון, למשל, יעלה מ-5.94 שקלים ל-6.23 שקלים. גבינה חצי קשה עמק (רגילה) 28% שומן תעלה מ-42.7 שקל לק"ג ל-44.79 שקל לק"ג.

שינוי משמעותי נוסף עוסק בהתאמות מחירים בעתיד. כיום השר נדרש לחתום על צו שינוי המחירים כדי שזה ייכנס לתוקף. השר יכול להחליט לא לחתום, אך ניתן לעתור נגדו לבג"ץ, ובית המשפט פסק נגד אי-החתימה של שר האוצר דאז משה כחלון בהעלאת המחירים הקודמת ב-2019, שייקרה את המוצרים ב-3.4%.

מעתה השינויים לא ידרשו את חתימת השר, והם יתבצעו אוטומטית פעמיים בשנה: בחודשים אפריל ואוקטובר. יתבצע עדכון במועדים אלו בכל פעם ששיעור העדכון הנדרש יעלה על 3%, ואם העדכון הנדרש הוא בין 1% ל-3%, העדכון ייעשה לאחר 11 חודשים. בנוסף, המחיר תמיד יהיה מעוגל ל-5 האגורות הקרובות, כך שבעתיד לא צפויים להיות מחירים באגורות בודדות.

החישוב הקרוב על-פי השיטה החדשה לא יתרחש באוקטובר הקרוב, אלא באפריל 2023.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות העביר למועצת החלב טיוטת צו לעדכון מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, עוד בטרם פרסומה להערות הציבור. לאחר שהמועצה תיתן את דעתה, ימשיכו הצדדים לפעול ליישום ההסכם".