8 מנות פסטה מעולות ששוות ביקור מיוחד

המפץ הגדול של הפסטה: מאטריות סמרטוטיות ברוטב מוקרם למנה איכותית באמירה אישית, מכיסונים עם סחוג דרך טורטליני מלוחייה ועד לגרסה מהמטבח הערבי, במילוי דגים וברוטב יוגורט

אנילוטי מוח מטוגן עם סחוג במסעדת מלגו ומלבר / צילום: בר כהן
אנילוטי מוח מטוגן עם סחוג במסעדת מלגו ומלבר / צילום: בר כהן

פסטה היא מרכיב ורסטילי - כחומר ביד היוצר עבור שפים. ולא באופן מטאפורי: מסעדות רבות ברחבי הארץ יוצרות בשנים האחרונות שלל פסטות ורביולים במקום, במילויים ורטבים עם השפעה מקומית, מזעתר ועד סחוג. המהפכה בסצנת הקולינריה המקומית הביאה למפץ בתחום, וממדינה של אטריות רכות ברוטב עגבניות ורטבים מוקרמים, פסטות טריות הפכו לסטנדרט של איכות. 8 מנות מצטיינות ששוות ביקור מיוחד לאוהבי הז'אנר:

כפרה מיו | תל אביב

אחרי שעבד במסעדות שף מוערכות, החליט השף בנצי ארבל להקים במפתיע בעשור הקודם את מפגש האושר ברחוב המלך ג'ורג' התל אביבי. הדוכן הקטן זכה להערכה בזכות מנות הפיתה - ובראשן הסביח. בתחילת השנה הסב ארבל את החלל הזה ל"כפרה מיו" (שכבר פעלה כאן חלקית בערבים), טרטורייה איטלקית עם טאץ' אישי. אליה אגב תצטרף ממש בקרוב "קלבריה" - מסעדה איטלקית נוספת של ארבל, הפעם בטאץ' דרומי.
בחזרה לכפרה. על שולחנות שפונים לרחוב (אגב, אין אפשרות להזמין מקום), עם פלייליסט מחשמל של להיטי אייטיז איטלקיים, מפליאים ליצור כאן פסטות מעולות. כמעט תמיד יש גראנו א פפה, טווויסט על קאצ'ו א פפה ("גבינה ופלפל") עם גבינת גראנה פדנו, מהטובות בארץ, וגם פסטה ברוטב לימון עם פירורי לחם פריכים ("פרמזן של עניים") ועוד. המחירים משתלמים, כמעט מדי, ותפריט שווה מאוד.

המלך ג'ורג' 105 ת"א, פתוח בשבת.

גראנו א פפה במסעדת כפרה מיו / צילום: אלי ריבקין
 גראנו א פפה במסעדת כפרה מיו / צילום: אלי ריבקין

מונא | ירושלים

המסעדה הוותיקה בבית האמנים הירושלמי החליפה כמה ידיים עד שהשף מושיקו גמליאלי לקח את המושכות. התפריט המהודק מתבסס על מנות מוקפדות בהשראה מקומית. פופולרית במיוחד מנת האנלוטי - כיסונים קטנים בהשראת המטבח של פיימונטה ובמילוי תירס וברוטב פרמזן ואספרגוס.

הנגיד 12 ירושלים. פתוח בשבת

לוקס | חיפה

רחוב הנמל החיפאי הופך משנה לשנה לאבן שואבת לפודיז - בזכות מסעדות מצוינות (הנמל 24 ורולא של השף מועין חלבי הן שתיים מהן) וברים. לוקס, שפתח כאן השף עלאא מוסא וזוכה לפופולריות, יוצרת אוכל בהשראה מקומית ועם שלל מנות דגים. בתפריט מככב שישבראק גלילי, גרסה מקומית לכיסוני פסטה, במילוי דגים וברוטב יוגורט, סומאק וצנוברים.

הנמל 13 חיפה

רוברטה וינצ'י | פרדס חנה

בבית ישן ומוקף גינה רחבת ידיים במרכז כרכור, השף עידו פיינר יוצר אוכל איטלקי מצוין ומשתלם, שמתבסס בין השאר גם על תוצרת עונתית מחוות בארותיים הסמוכה של משפחת אשתו. בתפריט - שלל פסטות ממולאות וקלאסיות (לא לוותר גם על הפיצה, מהטובות בארץ), עם רטבים מירקות העונה. תמיד יש פסטה ברוטב עגבניות עשויה ללא רבב, שמצליחה, עם 3 מרכיבים בלבד, לגנוב את ההצגה.

אחוזה 43 פרדס חנה-כרכור

ארוחת "געגועיי ליועזר" | יפו

יועזר היפואית בניהולם של שאול אברון וציפורה אסף הייתה מהמסעדות הייחודיות והמרגשות בסצנה הקולינרית המקומית, בית חם לאוכל לא-מתנצל, קלאסי במובהק ובאופן כמעט חתרני ואוונגרדי. השף יונתן גלעדי יוצר בשנה האחרונה ארוחות הצדעה ליועזר, בה עבד כטבח. 7 מנות בהשראת התפריט, מיודעלך - האנטרקוט המפורסם עם הרושטי, נקניקיות וסלמון מעושן תוצרת בית - ועד לפסטת 40 החלמונים האייקונית והדקיקה ברוטב הפרמזן והחמאה.

הארוחות מתקיימות על בסיס חודשי בלופט של גלעדי. פרטים באתר eatwith

ועוד 3 בקטנה:

מלגו ומלבר | תל אביב

השף מוטי טיטמן יוצר במלגו ומלבר אנלוטי שהפכו כבר למיתולוגיה: כיסונים ממולאים בצל שרוף ברוטב ציר מצומצם וסמיך עם מוח מטוגן וטאץ' חריף של סחוג. לאוהבי חלקי פנים - הצגה.

רוטשילד פינת מרמורק (כיכר הבימה), ת"א 

אלנה | תל אביב

השפים הצעירים עומר שדמי ודניאל צור הצליחו להתעלות על עצמם בשנה האחרונה וליצור במלון נורמן היוקרתי מטבח עם ביטוי אישי שמשלב חומרי גלם גליליים עם שיטות בישול איטלקיות. טורטליני מלוחייה היא אחת כזו, אבל הכי שווה - שאפשר גם לקחת בחצי-גודל - היא הקצ'יו א פפה הקלאסית.

נחמני 25 (מלון נורמן), ת"א 

פסטה באלנה / צילום: חיים יוסף
 פסטה באלנה / צילום: חיים יוסף

בר איטליה | נתניה
המסעדה החדשה יחסית נהנית מפופולריות בזכות אוכל שעשוי במיומנות ולא מתיימר. עסקיות הצהריים כאן משתלמות במיוחד וכוללות מנות יצירתיות כמו פסטת רוטלו במילוי דלעת ערמונים, ראגו ופרמזן. רק שיכתבו בתפריט "פרמזן" בלי הצ'ופצ'יק המרגיז ובכלל יהיה נהדר.

שדרות עובד בן עמי 113 ,נתניה