רכישת iRobot מספקת לאמזון מפה של איך הבית שלכם נראה

כבר ב-2017 התפאר מנכ"ל iRobot כי שואב האבק הרובוטי של החברה רומבה יכול לייצר מפה עשירה של הבתים בהם הוא פועל • מפה כזאת תקדם את חזון הבית החכם של אמזון וגם תסייע לקמעונאית הענק לשפר את המלצותיה ללקוחות

שואב אבק רובוטי של iRobot / צילום: Shutterstock
שואב אבק רובוטי של iRobot / צילום: Shutterstock

"יש אקוסיסטם שלם של שירותים שהבית החכם יוכל לספק כשתהיה לו מפה עשירה של הבית, שהמשתמש אישר לשתף". הציטוט הזה שייך לקולין אנג'ל, מנכ"ל ואחד ממייסדי iRobot , מפתחת שואב האבק רומבה, והוא לקוח מראיון שהעניק ב-2017 לסוכנות הידיעות רויטרס. באותו ראיון הסביר אנג'ל למה ל-iRobot יש מידע קריטי עבור יצרנים של מוצרי בית חכם, כמו אמזון, גוגל ואחרים, כאשר שואבי האבק הרובוטיים של החברה מסוגלים ליצור ולשתף מפה מפורטת של הבית בו הם פועלים. 

חמש שנים אחר-כך, באמזון השתכנעו בתועלת, וביום שישי האחרון ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי תרכוש את iRobot תמורת 1.7 מיליארד דולר, פרמיה של 22% על מחיר המניה לפני ההודעה. 

לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר: אמזון רוכשת את iRobot 

מרבית ההערכות הן כי אמזון  לא קונה את iRobot בשל מכירות שואב אבק הרובוטי, שעמדו על 225 מיליון דולר ברבעון השני השנה, אלא בשל יכולתה למפות את הבתים של לקוחות, משהו שאמזון לא יכלה לעשות עד היום. 

לכוון את הסאונד לגודל החדר

חברת iRobot נוסדה ב-1990, והמוצר הראשון שלה היה רובוט מנטרל פצצות לצבא האמריקאי. ב-2002 החברה השיקה את שואב האבק הרובוטי רומבה, שיהפוך למוצר המכניס ביותר שלה. מאז הספיקה iRobot כבר למכור את הפעילות הצבאית שלה ב-2016.

בתחילת הדרך היה רומבה שואב אבק רובוטי טיפש יחסית, שפעל על בסיס חיישני לייזר ואינפרא אדום כדי להימנע מלהיתקל במכשולים בבית. אולם ב-2015 החברה הוסיפה לרומבה מצלמה, סנסורים נוספים ותוכנה שאפשרו לו לבנות מפה מרחבית מלאה של הבית. כך יכול היום הרומבה לחזור לבדו לתחנת הטעינה, להיטען ואז להמשיך בניקיון בדיוק מאיפה שהפסיק קודם.

המפה הזאת היא נכס משמעותי עבור אמזון, שפועלת כבר שנים בתחום הבית החכם. בין השאר אמזון פיתחה את הרמקולים החכמים Echo ורכשה ב-2018 את פעמון הדלת החכם Ring וב-2019 את נתב ה-Wi-Fi שנקרא Eero. על כל אלה ועל אלפי מכשירי בית חכם אחרים שנמכרים דרך אמזון, מפקדת הסייעת הווירטואלית אלכסה כמובן.

עבור מכשירים כאלה ואחרים, מפה של הבית יכולה לספק סיוע ממשי. אם הרמקול יידע למשל באיזה גודל חדר שבו הוא פועל, אפשר יהיה להתאים את הסאונד ואת האקוסטיקה בצורה מיטבית. באותו אופן אפשר יהיה לכוון את המזגן והתאורה על-פי גודל ומבנה החדר, מה שיהפוך את הבית לחכם באמת.

מידע על גודל הבית והמבנה שלו יכולים לשמש את אמזון לא רע גם כקמעונאית. אם החברה תדע שאתם גרים למשל בבית גדול, היא תוכל להעריך שאתם מבוססים כלכלית ולהציע לכם סוג מסוים של מוצרים באתר ובאפליקציה. אם היא תראה שהבית שלכם דל בחפצים, אמזון תוכל להציע לכם יותר רהיטים.

אמזון כבר פיתחה והשיקה אשתקד רובוט משלה לבית בשם Astro - שהוגדר בתור אלכסה על גלגלים. גם רובוט כזה היה יכול לספק לחברה את המידע המרחבי שהיא זקוקה לו. אלא שבינתיים הרובוט לא זכה לביקורות טובות במיוחד, והוא אינו זמין למכירה לקהל הרחב, אלא למוזמנים בלבד. באמזון כנראה מבינים של-Astro ייקח שנים להגיע לכל כך הרבה בתים כמו ל-iRobot.

העסקה כבר מעוררת התנגדות

המידע הרב שתקבל אמזון על בתים ברחבי העולם באמצעות רכישת iRobot מעורר כבר דאגה מצד ארגונים לשמירת פרטיות בארה"ב, שמתנגדים לאישור העסקה. במיוחד מצביעים ארגונים אלה על כך שעסקת iRobot מגיעה כמה שבועות לאחר שאמזון הודיעה כי תשלם 3.9 מיליארד דולר על רשת המרפאות האמריקאית One Medical, רכישה שתספק לה מידע בריאותי על מיליוני אמריקאים. שתי אלה הן עסקאות קטנות יחסית עבור אמזון, שהחזיקה בקופתה מזומן בהיקף 61 מיליארד דולר, נכון לסוף הרבעון השני.

הרגולטור שבסופו של דבר יצטרף לאשר את עסקת הרכישה של iRobot על-ידי אמזון הוא ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלי. יושבת הראש ה-FTC היא לינה קאן, שנחשבת למבקרת חריפה של רכישות על-ידי חברות ביג-טק, כך ששום דבר לא סגור סופית בעסקה.