חברות משחקי מחשב ניצבות בפני האטה בעת שאנשים מוציאים פחות על גיימינג

לאחר תקופה של צמיחה בעידוד מגפת הקורונה, ההוצאה הצרכנית על משחקים חוזרת לרמות נורמליות

המכירות בתעשיית משחקי המחשב האמריקאית ירדו ב־13% ברבעון השני / צילום: Shutterstock, Hunter Bliss Images
המכירות בתעשיית משחקי המחשב האמריקאית ירדו ב־13% ברבעון השני / צילום: Shutterstock, Hunter Bliss Images

תעשיית משחקי הווידאו חווה האטה חריפה בצמיחה בעת שאנשים שוב יוצאים מהבית לאחר שהוציאו כסף רב על משחקי מחשב, חומרה ואביזרים נלווים בזמן המגפה.

מנהלים בתעשייה ואנליסטים אומרים שההקלה במשבר הבריאותי היא גורם מוביל. הם גם הצביעו על העלייה במחירים של סחורות חיוניות, המלחמה באוקראינה והיעדר שוברי קופות חדשים, כסיבות נוספות להאטה.

Activision Blizzard - שנמצאת בתהליך רכישה על ידי מיקרוסופט תמורת כ־75 מיליארד דולר - הודיעה בשבוע שעבר שמכירותיה וההכנסה נטו ירדו ברבעון השני, ו־ Electronic Arts ו־Take-Two Interactive Software דיווחו כל אחת על האטה בצמיחה בהכנסות לעומת שנה שעברה.

"זו שנה איטית יותר"

"הנורמלי החדש עדיף מהתקופה שלפני המגפה, אבל גם רך יותר ממה שהיינו רוצים", אמר מנכ"ל Take-Two, סטראוס זלניק, בריאיון ביום שני. "זו שנה איטית יותר".

בנוסף לגורמים כלכליים כמו אינפלציה, זלניק ציין את הנסיגה של החברה שלו לאחרונה מרוסיה כאחד הגורמים למה שתיאר כדוח רבעוני "טוב אבל לא פנטסטי" בסוף יוני. "העסק הזה אבוד כרגע", אמר על הרכישה האחרונה של Take-Two, חברת המשחקים לניידים Zynga, שחלק ניכר מפעילותה היה ברוסיה.

יצרניות קונסולות המשחקים מיקרוסופט וסוני אמרו שההכנסה שלהן ממשחקי וידאו ירדה בשלושת החודשים שנגמרו ביוני. נינטנדו דיווחה על מכירות ורווח תפעולי נטו נמוכים יותר ברבעון.

חברות המייצרות שבבים למחשבים לגיימינג אמרו גם הן שהעסקים מתכווצים. ב־AMD אמרו שמכירות כרטיסי המסך של החברה ירדו ברבעון, ובאנבידיה הזהירו ביום שני שהמכירות ברבעון השני נמוכות מתחזיות החברה בעקבות ירידה בהכנסות מגיימינג בשבועות האחרונים.

ב־Roblox אמרו ביום שלישי שהחברה חוותה האטה ברבעון האחרון, וצמיחת ההכנסה האטה ל־30% לעומת צמיחה של 39% ברבעון הקודם ו־80% ברבעון שלפניו. מניות החברה ירדו ביותר מ־10% במסחר מאוחר.

בכל זאת, אמר לוול סטריט ג'ורנל דיוויד בצוקי מנכ"ל Roblox שהוא מרוצה מהתוצאות ואופטימי לגבי העתיד, לאחר שהחברה העריכה שמספר הנרשמים ביולי עלה ב־8% עד 10% לעומת שנה שעברה, ולאחר שכמות הנרשמים הייתה בגרף שטוח או שלילי השוואה לשנה שעברה בכל חודש לפני יולי.

"אנחנו יוצאים מההשוואות לתקופת הקורונה, וזה משהו שאנחנו מרוצים ממנו", אמר.

חברות משחקים מתמודדות עם השוואות קשוחות לשנה שעברה, כעת שאנשים נוסעים, הולכים להופעות מוזיקה ונהנים מפעילויות אחרות שלא יכלו לעסוק בהן בזמן המגפה, כך אמר טיילר פרקר, אנליסט ב־KeyBanc. "היה שינוי גדול לטובת הוצאה על דברים יותר חווייתיים", אמר.

"אין הרבה משחקים חדשים גדולים כעת שיקפיצו את המספרים"

בסך הכל, המכירות בתעשיית משחקי המחשב האמריקאית ירדו ב־13% ברבעון השני ל־12.35 מיליארד דולר לעומת שנה קודם לכן, לאחר שירדו ב־8% ברבעון הראשון, על פי NPD Group ו־Sensor Tower. לשנה המלאה, חברות מחקר השוק צופות שהמכירות ירדו ב־8.7% ל־55.5 מיליארד דולר, הירידה השנתית הראשונה מאז 2016.

"אנחנו מלאי ביטחון לגבי מוצרי הליבה שלנו", אמר מנכ"ל Electronic Arts אנדרו ווילסון בשיחה עם אנליסטים בשבוע שעבר. "אבל אנחנו מעין האטת מקרו".

ברמה עולמית, ההוצאה הצרכנית על תוכנות של משחקי מחשבים צפויה לגדול השנה ב־2.1% פחות מהצמיחה בשיעור של 7.6% ב־2021 ו־24.6% ב־2020, על פי הערכות Newzoo BV.

מספר האנשים המשחקים משחקי מחשב בכל העולם צפוי לגדול השנה ב־4.6% ולהגיע ל־3.2 מיליארד, כך נמסר מהחברה העוקבת אחרי תעשיית הגיימינג.

כמו כן נפגעה התעשייה בעת האחרונה מהיעדר משחקים שהפכו ללהיטים גדולים.

"אין הרבה משחקים חדשים גדולים כעת שיקפיצו את המספרים", אמר האנליסט אריק הנדלר מ־MKM Partners. "כשאתה נמצא בתחום יצירתי כמו זה, תמיד הולכות להיות תקופות של גאות ושל שפל".

משחקי Call of Duty ו־Battlefield האחרונים, שהושקו בעונת החגים הקודמת על ידי Activision ועל ידי Electronic Arts, בהתאמה, לא התקבלו אצל השחקנים באותה הצלחה כמו פרקים קודמים בסדרות המשחקים, כך נמסר מהחברות. Take-Two לא הוציאה משחק גדול בסוף 2021 כפי שעשתה בשנים קודמות.

בכל זאת, הנדלר אופטימי כעת על כך שיותר אנשים משחקים משחקי מחשב לעומת לפני המגפה ובגלל שמגוון גדול יותר של משחקים חדשים מגיע.

"אני צופה ששנה הבאה נראה האצה של ההכנסות", אמר הנדלר.