שעון החול מתקתק: יזמי פאגאיה רחוקים שבוע בלבד מאפשרות של אקזיט חלומי

חברת הפינטק הישראלית שזינקה לשווי דמיוני של 14.5 מיליארד דולר, דיווחה על עלייה של 83% בהכנסותיה ברבעון השני, לצד הפסד חשבונאי גדול

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

על רקע המסחר הסוער במנייתה בחודש האחרון, פרסמה השבוע פאגאיה  את תוצאותיה לרבעון השני של השנה. חברת הפינטק הישראלית שהוקמה על-ידי גל קרובינר, יהב יולזרי ועמית פרדו, רשמה צמיחה חדה של 83% בהכנסות ל-181.5 מיליון דולר, ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אתמול (ד') ירדה מניית פאגאיה ב-6%. 

המגמה החיובית ניכרה בכלל הפעילות במחצית הראשונה של השנה, ובסיכומה עמדו הכנסות פאגאיה על 352 מיליון דולר, עלייה של 92% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 146.3 מיליון דולר, הנובע בעיקרו מרישום של תגמול לעובדים בסכום של 146 מיליון דולר (הפסד חשבונאי), זאת לעומת הפסד של 5.3 מיליון דולרים בתקופה המקבילה אשתקד. עם סיכום המחצית הסתכם ההפסד ב-164.6 מיליון דולר מול הפסד של 76.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021.

למרות ההפסד בשורה התחתונה, פאגאיה הציגה רווח לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) חיובי לרבעון, של 4.9 מיליון דולר, ו-EBITDA מתואם למחצית הראשונה בגובה 9.3 מיליון דולר.

ממתינים "לשחרור" המניות החסומות

לא ברור עד כמה המשקיעים במניות פאגאיה אכן מתעניינים בתוצאות הכספיות עצמן. החברה החלה להיסחר בנאסד"ק עם השלמת מיזוגה לחברת SPAC ביוני האחרון. על רקע מיעוט מניות הזמינות למסחר (מניות המייסדים ומשקיעים אחרים בחברה חסומות ולא ניתן לסחור בהן לפי שעה) נרשם זינוק של מעל 800% במחיר המניה בחודש האחרון - שהוביל את פאגאיה להיסחר בשווי דמיוני של 14.5 מיליארד דולר. ההערכה הרווחת היא שמדובר במקרה קיצוני של "שורט סקוויז" במניה. נציין שבשעה זו המניה נחתכת ב-9% בוול סטריט, לשווי שוק כ-13 מיליארד דולר.

הסחירות הנמוכה והעלייה החריגה במניה בחודש האחרון, הובילו לכך ששניים משלושת מייסדי פאגאיה (קרובינר ויולזרי) כבר מחזיקים כל אחד במניות בשווי על הנייר של 2.15 מיליארד דולר, ואילו בידי פרדו מניות בשווי 3.3 מיליארד דולר.

שווי ההחזקות יעמוד למבחן לאחר שיתאפשר מסחר במניות החסומות - ככל הנראה כבר בעוד מספר שבועות. כדי שהדבר אכן יקרה על מניית פאגאיה להיסחר במחיר יומי (שמחושב לפי נפח מסחר משוקלל, VWOL), מעל ל-12.5 דולרים מדי יום למשך 20 ימי מסחר עוקבים לאחר ההנפקה.

לפי ההערכות במהלך השבוע הבא אמורה המניה לעמוד בתנאי הזה, מה שצפוי לשחרר את "החסימה" בתום 90 יום בלבד מתחילת המסחר, לקראת סוף חודש ספטמבר הקרוב. במקרה שכזה עשויים המייסדים, כמו גם בעלי מניות גדולים אחרים (כלל ביטוח וקבוצת ויולה) להיפגש עם סכומי עתק אם יממשו ממניותיהם.

פאגאיה עוסקת בחיתום של הלוואות בארה"ב. החברה פיתחה פלטפורמה שבוחנת לפי מאות קריטריונים שונים עד כמה נוטל ההלוואה הוא "בטוח". לשם כך הקימה מעין "רשת השקעות", שבאמצעותה מבצעים השותפים העסקיים של החברה את החיתום להלוואות. רשת ההשקעות צמחה ב-79% ברבעון השני להיקף של 1.9 מיליארד דולר. החברה צופה כי רשת ההשקעות שלה תגדל לטווח שבין 7.2 ל-7.7 מיליארד דולרים בשנת 2022. ההכנסות השנה ינועו להערכתה בין 700 ל-725 מיליון דולר וה-EBITDA המתואם ינוע בין הפסד של 20 מיליון דולר לרווח של 10 מיליון דולר.