חמישה קינוחים שווים במיוחד ששווה לנסוע רחוק בשבילם

הקרואסון הממולא בתל אביב, קרם הבוואריה המיתולוגי בחיפה, העטאייף החלומי בירושלים, המלבי הטוב בישראל ביפו והעוגה החגיגית ברמת השרון • הקינוחים שלא כדאי לפספס

הקרואסונים הממולאים של ''פופ נ׳ פופ בייקרי'' / צילום: יונתן בן חיים
הקרואסונים הממולאים של ''פופ נ׳ פופ בייקרי'' / צילום: יונתן בן חיים

שיאו של הקיץ מאחוריו, שוכך החום הגדול שאני כה אוהב בסתר (ואני לא היחיד אגב, אבל זה כבר סיפור אחר). קצת אחר כך, בימים שאחרי ט"ו באב, מתחילים הלילות להתקרר בלאט. רוח ים נושבת במרץ על רחובות שפלת החוף ורוח מדבר - על ירושלים וערי הנגב, מביאים איתם כמו בכל שנה נעימות חמוצה-מתוקה של סוף העונה. הקיץ תם. רגע לפני סוף השבוע, נקנח לפרידה עם חמישה מתוקים שווים, לא משנה מאיזו עדה, שאהבנו במיוחד במרוצת השנים.

עוגת תפוזים ושקדים | רמת השרון

עוגת התפוזים אצל רביבה וסיליה / צילום: יעל יצחקי
 עוגת התפוזים אצל רביבה וסיליה / צילום: יעל יצחקי

רביבה אפל הייתה המלכה האם של סצנת הפטיסריה הצרפתית בישראל. קצת לפני שנפטרה לפני ארבע שנים, החלה להתפרע בדרכה המאופקת והעדינה - וליצור קינוחים גם בהשראה מקומית. למשל: עוגת תפוזים ושקדים נטולת גלוטן, בהשראת קינוח של יותם אוטולנגי, אך עם קריצה לפרדסים של מערב רמת השרון, מכורתה של הקונדיטוריה. העוגה החגיגית הייתה הראשונה ומהאחרונות שהספיקה להכניס לתפריט המסעדה - ומככבת גם היום, נהדרת כתמיד, בבית הקפה הנעים ברמת השרון.

רביבה וסיליה. המייסדים 1, רמת השרון. סגור בשבת. 

קרם בוואריה | חיפה

הסערה המושלמת של כל מה שקרוב לליבנו במיוחד: קינוחים נוסטלגיים, מסעדות רומניות וכמובן העיר התחתית של חיפה. מסעדת יונק ("מפגש הגלידה" כתוב על השלט. ולא - אין גלידה) ממוקמת מאז שנות ה-40 של המאה ה--20 בפאתי ואדי סאליב ומגישה אוכל רומני זול ופשוט. לצד סלט החצילים והקבבים הנהדרים, מוגש כאן לקינוח קרם בוואריה מופתי, עם סירופ השוקולד והאגוזים המתבקשים. ענן של נוסטלגיה ועונג.

יונק - מפגש הגלידה. קיבוץ גלויות, חיפה. פתוח בשבת

עטאייף | ירושלים

אלנג'ה שבפאתי הוויה דולורוזה היא בקלאווייה - "חנות ממתקים" כמו ששמם מיתרגם לעברית תכופות על שלטים, בלי הוד ובלי הדר - אבל עם המתוקים הטובים ביותר בעיניי בירושלים המזרחית. בין בקלאווה ממולאת ברפרפת החלב רישטה לכנאפה מעולה מוגש כאן גם עטאייף טרי וחם, פנקייק ממולא אגוזים וטבול ברוטב סוכר חם. מומלץ לקנח עם קפה בגינה המזמינה של ההוספיס האוסטרי ממול - בזכות האווירה ולא בזכות המשקה הבינוני, כמעט כמו השטרודל - או על כוס יין בבר הסודי של מלון המלך דוד. בקיצור: חלום בין-ערביים ירושלמי.

אלנג'ה. הגיא פינת ויה דולורוזה מזרח ירושלים. לא כשר, פתוח בשבת 

מלבי | יפו

שלומי לוי למלבי הוא מה שבינו גבסו לשקשוקה: נער הפוסטר ודור שלישי למכיני הקינוח היפואי העממי שהפך במרוצת השנים ללאומי (אגב - שניהם הגיעו לכאן עם גל ההגירה היהודי אחרי 1948). הדוכן הוותיק, שקרוי על שם בית החולים שבחזיתו עמד במשך שנים בשדרות ירושלים מגיש, ללא צל של ספק, את קינוח החלב הטוב בישראל.

מלבי מתוק במידה, קטיפתי, עם רק קצת רוטב למעלה וגזוז בכוס ארוכה בצד. הסניף החדש והסמוך, שהחליף את הצריף שננטש לפני כעשור, שומר על החן של המיקום המקורי - ונוסף לו לפני כמה שנים, לטובת אוהדי הפועל האדומים, גם סניף בסמיכות לאצטדיון בלומפילד.

מלבי דג'אני. שדרות ירושלים, יפו. פתוח בשבת 

קרואסון ממולא | תל אביב

המאפים של הקונדיטור עופר בן נתן / צילום: יונתן בן חיים
 המאפים של הקונדיטור עופר בן נתן / צילום: יונתן בן חיים

על המאפים של הקונדיטור עופר בן נתן, שעובד כבר שנים במסעדות של השף המוערך שחף שבתאי כתבנו לראשונה לפני קרוב לחמש שנים - ומאז הפך לפנומן וכוכב אינסטגרם. בקורונה המציא את עצמו היוצר הצעיר מחדש בזכות קרואסונים מצופים בצבעי פסטל וממולאים בשלל מילויים יצירתיים כמו מלבי, פיסטוק, קורנפלקס, שוקולד ולרונה מקורמל - ועוד. כולם מככבים בקונדיטוריה שלו "פופ נ' פופ בייקרי" שבמגדלי הארבעה בתל אביב.

פופ נ' פופ בייקרי. רחוב הארבעה 28 תל אביב. מטבח חלבי, סגור בשבת, אין תעודת כשרות רשמית