בולמוס הרכישות של הסעודים: מנצלים ירידות בשווקים כדי לקנות מניות

מחירי הנפט המאמירים סיפקו לחברת הנפט הלאומית של סעודיה, "ערמקו", זינוק של 90% ברווחים במחצית הראשונה של 2022 • חלק ניכר מהכסף הולך לקרן העושר הסעודית, שכבר השקיעה כמעט 7 מיליארד דולר בענקיות אמריקאיות • המטרה: להרחיב את ההשפעה בבית הלבן

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי ויו''ר קרן ההשקעות הסעודית / צילום: Associated Press
מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי ויו''ר קרן ההשקעות הסעודית / צילום: Associated Press

מחירי הנפט שהאמירו בשנה האחרונה הקפיצו את הכנסות מדינות הנפט ובראשן סעודיה. חברת הנפט הלאומית ערמקו - כנראה החברה שמשקלה הפיננסי הוא הגדול בעולם, הודיעה על עלייה של 90% ברווחיה במחצית הראשונה של השנה. חלק ניכר מהכסף הולך לקרן העושר הסעודית הקרויה "קרן ההשקעות הציבורית" (PIF) וזו פתחה במסע רכש עצום בחודשים האחרונים, שהתמקד בחברות ענק אמריקאיות. היקף ההשקעות הסעודי מוערך ביותר מ־7 מיליארד דולר.

הסעודים ניצלו את ירידות השערים בשווקים הפיננסיים והשקיעו בין השאר, כ־2 מיליארד דולר בחברת הגיימינג אלקטרוניק ארטס (פיפא, באטלפילד) מיליארד וחצי דולר במניות אובר. סכום של יותר מ־600 מיליון דולר הושקע באלפאבית (החברה האם של גוגל) וסכומים בהיקף של כחצי מיליארד כל אחד הושקעו במטא (פייסבוק ושות') אמזון, מיקרוסופט, פייפאל ,קוסטקו ואפילו סטארבקס.

האסטרטגיה מאחורי ההשקעות

מה המטרה של הסעודים? קודם כל השקעה מושכלת. הסעודים מנצלים שוק במגמת ירידה, קונים חברות גדולות וחזקות, שהבסיס הכלכלי שלהן איתן. גם אם מדובר בסכומי עתק, זה מימוש של מדיניות סעודית שמרנית של השקעות בחברות איתנות. המעניין הוא שאין כמעט השקעה בחברות אנרגיה למשל, לפחות לא בסכומים הגדולים.

"קרן ההשקעות הציבורית" (PIF) של סעודיה, היא קרן העושר שהונה מגיע מהכנסות מכירות הנפט של חברת הנפט הלאומית ערמקו (ARAMCO) הנחשבת אחת משלוש החברות הגדולות ביותר בעולם. במאי הגיע שווי השוק שלה ל־2.43 טריליון דולר, והיא עלתה לצמרת על חשבון אפל. ב־2019 היא הונפקה לראשונה בבורסה בריאד על פי שווי שוק של 1.9 מיליארד. קרן העושר מנהלת נכסים בהיקף של יותר מחצי טריליון דולר, והיו"ר הוא לא אחר מאשר מוחמד בין סלמאן, יורש העצר בעצמו.

 
  

לקרן, ולמעשה להנהגה הסעודית, יש כוונות לצאת להנפקה נוספת בבורסה אחת או יותר במערב. למעשה יתכן ואחת מהמטרות העקיפות של מסע הרכש הענק הזה של קרן העושר, היא הכנה לקראת הנפקה של "ערמקו".

הזהות של יו"ר הקרן, בן סלמאן, המנהיג בפועל של סעודיה, חשובה במיוחד להבנת השימוש שהוא עושה בקרן למטרות המדיניות של המדינה. וכך צריך לבחון את מסע הרכש האחרון שלו. הרכש המתמקד בחברות הענק מעיד גם על ההיבט הפוליטי־מדיני - סעודיה מחזקת את מעמדה והשפעתה על הכלכלה האמריקאית. גם קודם היו לה השקעות ניכרות בחברות אמריקאיות, אבל המסע הזה די חסר תקדים בהיקפו. יישומו במהלך ההתחממות בין סעודיה לארה"ב וביקור ביידן, אינם מקריים.

גורם סעודי בכיר מסביר בשיחה מריאד כי לרכש הזה כמה נקודות מעניינות: האחת היא שהכנסת כסף סעודי לחברות הענק האמריקאיות מביעה חיזוק לכלכלה האמריקאית, חיזוק שביידן וממשלו ביקשו לקדם. החיזוק הזה בא בעצם בעקיפין על חשבון סין - הרכש הסעודי לא כולל כמעט בכלל חברות סיניות גם לא הגדולות והמבוססות ביותר בהן, כמו למשל חברות הרכב המתמחות ברכבים חשמליים, חברות התחבורה והתשתית או חברות הסחר הבינלאומי.

השפעה על הטייקונים הגדולים בעולם

סעודיה גם מגייסת לצידה באמצעות הרכישות ידידים רבי כוח בחברות האמריקאיות הגדולות ביותר והשפעה על החלטותיהן העסקיות והפוליטיות. הגורם הסעודי אומר כי אין ספק שלשינוי בעמדת הממשל הנוכחי האמריקאי כלפי סעודיה ובמיוחד כלפי מוחמד בין סלמאן, אחראית בין השאר ההשפעה שיש לסעודיה על הכלכלה האמריקאית, ולא רק בסוגיית הנפט באופן ישיר. "ממעמד של פרסונה מוחרמת בסביבת ביידן והמפלגה הדמוקרטית הפך בן סלמאן למנהיג מחוזר, שבאים אליו לארמון ומבקשים את סיועו". הוא אומר.

מה המטרה של כוח ההשפעה הזה? לפי הגורם הסעודי "סלמאן רוצה להשפיע על החלטות מדיניות הקשורות אלינו - כמו בעניין איראן. מבחינת סעודיה ברור שאיראן גרעינית היא איום עצום, ובוודאי אם יחזרו אליה כספים רבים שהיא תשקיע בתעשיות הצבאיות שלה ובעידוד הטרור במזרח התיכון. ביידן יודע את דעתה של סעודיה בנושא, וגם את יכולותיה בתחומים האזוריים המדיניים והפוליטיים".

הקשר בין ההשקעות ליחסים עם איראן

ומה הקשר לאיראן? לאחרונה סעודיה דווקא מתקרבת לאיראן, לאחר הפסקת האש במלחמה בתימן, שהייתה בפועל מלחמה בין ריאד לטהרן, ובאמצעות תיווך של עומאן ושל עיראק. איחוד האמירויות, שבדרך־כלל מגששת ביחסים מדיניים לפני סעודיה, כבר הודיעה על חידוש מלא של היחסים עם טהרן וחילופי שגרירים, בהמשך כנראה שגם הסעודים יצטרפו. לבן סלמאן נמאס מהמלחמה שהקיזה דם לרבות של אזרחים, ובעיקר פגעה במתקני הנפט.

הסכם הגרעין שטהרן צפויה לשוב אליו, שיחדש את יצוא הנפט מאיראן, צפוי לשיטת האמריקאים לייצר רגיעה במוקד יצוא האנרגיה העולמי במפרץ. אבל מנגד, כפי שהזהיר הגורם הסעודי וכפי שמזהירים גם בישראל, הכנסת עשרות מיליארדי דולרים לאיראן עלולה למממן ישירות את הטרור האזורי. לא מן הנמנע כי הסעודים יפעילו את ההשפעה שקנו לאחרונה בארצות־הברית בנושא הזה.

סעודיה מנסה לבטח את עצמה מכל הכיוונים

בהיבט ההתכוננות הצבאית של סעודיה מעניינת במיוחד כתבה שהתפרסמה באתר החדשות הסעודי "אילאף" שבסיסו אמנם בלונדון, אבל הכוונתו מסעודיה. האתר דיווח כי במהלך השנה האחרונה ישראל ביצעה לכאורה תמרון אווירי ענק שבו השתתפו מטוסי קרב מכל הסוגים, לרבות מל"טים ומטוסי תדלוק. לפי הדיווח, שאין לו אישור ממקור אחר, חלק מהתמרונים האלו התרחשו בים התיכון ובמקומות אחרים באזור.

"אילאף" הוא כלי תקשורת מוכר המשקף את הלך הרוחות של ההנהגה הסעודית הנוכחית וגם את השינוי בה אל מול ישראל. אילאף דיווח עוד כי חיל הים הישראלי מרחיב את פעילותו בים האדום שסעודיה שוכנת לחופיו המזרחיים, והוסיף כי צוללות ישראליות מבצעות משימות ריגול ומעקב בים האדום אחר ספינות צבאיות איראניות. נזכיר כי כלי טיס של חיל האוויר הסעודי השתתפו בתרגילים צבאיים בינלאומיים שבהם השתתף גם חיל האוויר הישראלי.

בשורה התחתונה, סעודיה מנסה לבטח את עצמה מכל הכיוונים, חיזוק הקשר הכלכלי וההשפעה מול ארצות־הברית באמצעות השקעות ענק, ושימוש מושכל בנשק הנפט, לצד חיזוק שיתוף־הפעולה הצבאי עם בנות ברית לרבות ישראל, ובנוסף הפשרת יחסים עם איראן, לנטרול עימותים ישירים, לפחות לתקופת ביניים.