הפניקס: רווח של מעל לחצי מיליארד שקל למרות הירידות בשוקי ההון

רווחי חברת הביטוח נחתכו בכ-50% במחצית, אך היא צפויה להיות הכי רווחיות בהשוואה למתחרות, שוב • הרווח ברבעון השני עמד על 184 מיליון שקל, לעומת 797 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • איילון בדוחות ראשונים תחת ווישור: גידול ברווח הרבעוני אך הפסד של כ-60 מיליון שקל במחצית השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: איל יצהר
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: איל יצהר

חברת הביטוח הפניקס  פרסמה הבוקר (ה') את דוחותיה הכספיים, שמגלים ירידה חדה של 53% ברווח של המחצית הראשונה של השנה, שהסתכם ב-537 מיליון שקל. הרווח ברבעון השני לבדו עמד על 184 מיליון שקל, בהשוואה ל-797 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה שעברה. הירידה ברווח נובעת בעיקרה מהשפעות הירידה בשוקי ההון, שקוזזה בין היתר מהשפעת עליית הריבית על ההתחייבויות הביטוחיות.

בעוד שעליית הריבית תרמה לחברה 1.12 מיליארד שקל, התשואה השלילית בהשקעות נוסטרו עמדה על (0.4%). מתשואה זו הועברה (נוכתה) תשואה ריאלית של 3% וסכום דמי ניהול משתנים המחושב על בסיס שיעור התשואה הריאלית, כך שסך ההשפעה השלילית של שוק ההון, לאחר הניכוי כאמור, הינה 451 מיליון שקל.

עם זאת, חשוב לציין כי ביחס לחברות הביטוח שפרסמו את הדוחות הרבעוניים והחצי שנתיים עד עתה, דוגמת כלל  וביטוח ישיר , הפניקס עדיין מציגה רווחים נאים והיא צפויה לשמור שוב על מעמדה כחברה עם הרווחים הגדולים בענף הביטוח. בניגוד לכלל, הפניקס לא מחזיקה תיק ביטוחי מנהלים גדול ולכן היא הושפעה פחות מעדכון לוחות התמותה שביצעה רשות שוק ההון על מנת להתאים את ההערכות האקטואריות להארכת תוחלת החיים. בעקבות זאת רשמה כלל הפרשות של 627 מיליון שקל בעוד הפניקס רשמה הפרשות של 240 מיליון שקל (364 מיליון לפני מס) בלבד.

הפסדים גדולים בתחום ביטוחי הרכב

לירידה ברווחים ביחס לתקופות המקבילות אשתקד "תרמו" גם ההפסדים בביטוחי הרכב. בביטוח רכב חובה עמד ההפסד במחצית השנה הראשונה על 109 מיליון שקל ובביטוח רכב רכוש עמד ההפסד בתקופה זו על 94.6 מיליון שקל. זאת לעומת רווחים של 139 מיליון שקל ו-60 מיליון שקל בהתאמה בתקופה המקבילה אשתקד.

הפסדים אלו הם הסיבה העיקרית לכך שההפסד הכולל לפני מס מתחום הביטוח הכללי, הכולל גם ביטוחי דירות ועסקים, הסתכם ב-234 מיליון שקל בחציון וב-92 מיליון שקל ברבעון. בתקופות המקבילות אשתקד נרשם רווח כולל לפני מס של 410 מיליון שקל ו-232 מיליון שקל, בהתאמה.

הירידה ברווחיות נובעת בעיקרה מהירידה בהכנסות מהשקעות, מהעלייה בעלות התביעות ומהגידול בשכיחותן בענף רכב רכוש. בענף זה הפניקס פועלת באופן עקבי לשיפור התוצאות החיתומיות ומבצעת התאמות נדרשות, בין היתר ביישום מלא של מודל דאטה מתקדם. ברבעון השני רושמת הפניקס במגזר הביטוח הכללי רווח חיתומי בסך 73 מיליון שקל.

במגזרי הפעילות האחרים רושמת הפניקס רווחים. במגזר ביטוח חיים הרווח הכולל לפני מס בחציון הראשון וברבעון השני הסתכם ב-478 מיליון שקל וב-314 מיליון שקל, בהתאמה, בהשוואה לרווח כולל לפני מס של 662 מיליון שקל ושל 386 מיליון שקל, בתקופות המקבילות אשתקד. התוצאות הושפעו בעיקר מהירידה בהכנסות מהשקעות ואי גביית דמי ניהול משתנים (שגובות חברות הביטוח בפוליסות המשתתפות ברווחים כשהתשואות חיוביות), שקוזזו בחלקן מהעלייה בעקום הריבית חסרת הסיכון - שהביאה לקיטון בעתודות הביטוח ומהשפעות מיוחדות.

הרווחים בתחום הגמל והפנסיה צמחו

השפעות מיוחדות ברבעון השני של שנת 2022 כוללות בעיקר השפעות מחקר בנושא גילאי פרישה ושיעורי מימוש גמלה, שבעקבותיו נרשם רווח בסך 462 מיליון שקל לפני מס ויישום חוזר בדבר עדכון הנחות תמותה שגרם להפסד בסך 364 מיליון שקל לפני מס.

בתחום הגמל והפנסיה רשמה הפניקס רווח כולל לפני מס של 59 מיליון שקל בחציון ושל 38 מיליון שקל ברבעון, בהשוואה לרווח של 29 מיליון שקל ושל 15 מיליון שקל, בהתאמה, בתקופות המקבילות אשתקד. ברבעון השני נרשם רווח חד-פעמי בסך 14 מיליון שקל לפני מס כתוצאה ממכירת תיק IRA שהיה בבעלות הלמן אלדובי.

במגזר ביטוח בריאות (שבו כלולים ביטוח סיעודי, ביטוח הוצאות רפואיות, נסיעות לחו"ל, עובדים זרים) הרווח הכולל לפני מס הסתכם ב-843 מיליון שקל במחצית וב-188 מיליון שקל ברבעון, בהשוואה לרווח של 19 מיליון שקל בלבד במחצית הראשונה של 2021 והפסד של 4 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. הצמיחה נובעת בעיקרה מהעלייה בעקום הריבית חסרת הסיכון שהביאה לירידה בעתודות, ומהשפעות מיוחדות - בעיקר בשל העברת זכויות של החברה בפניקלאס להפניקס ביטוח ברבעון הראשון). 

במגזר סוכנויות הביטוח הרווח הכולל לפני מס הסתכם ב-167 מיליון שקל במחצית וב-95 מיליון שקל ברבעון, בהשוואה לרווח של 111 מיליון שקל ושל 59 מיליון שקל בתקופות המקבילות אשתקד. העלייה נובעת מגידול ברווח מפעילות ומרישום רווח חד-פעמי בסך 22 מיליון שקל כתוצאה מעלייה לשליטה בסוכנות המוחזקת על ידי סוכנות בת של החברה.

במגזר האשראי הכולל את פעילות חברת האשראי גמא  נרשמה ירידה חדה ברווחים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מכיוון שבתקופות המקבילות נרשם רווח בסך 220 מיליון שקל שנבע מרישום רווח הון חד-פעמי כתוצאה מעלייה לשליטה בגמא. הרווח הכולל לפני מס בחציון הראשון וברבעון השני של 2022 הסתכם ב-24 מיליון שקל וב-12 מיליון שקל, בהתאמה, וזאת בהשוואה לרווח של 236 מיליון שקל ושל 235 מיליון שקל בתקופות המקבילות אשתקד.

איילון: גידול ברווח שטרם כלל את מכירת חברת הגמל למיטב

חברת ביטוח נוספת שפרסמה הבוקר את דוחותיה הכספיים היא איילון , ואלו הדוחות הכספיים הראשונים של החברה מאז נרכשה השליטה בה על ידי ווישור . במהלך הרבעון השני רשמה החברה גידול של 102% ברווח הנקי הכולל שהסתכם בכ-16.8 מיליון שקל, לעומת רווח של 8.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. את המחצית הראשונה של השנה סיכמה איילון ביטוח עם הפסד כולל של 59.2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-69.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד נצפו עליות משמעותיות בשוק ההון, הרי שתקופת הדוח התאפיינה בירידות בשווקיםן ותשואה ריאלית שלילית אשר הובילה לאי-גביית דמי ניהול משתנים. בהתאם, בתקופת הדוח נרשמו הפסדים מהשקעות של 427 מיליון שקל לעומת הכנסות של 506 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. התשואות השליליות הובילו לרישום הפסדים מהשקעות על תיק הנוסטרו של החברה, וזאת לעומת תשואות חיוביות שנרשמו בתקופה המקבילה אשתקד.

במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה הפסד בתחום הביטוח הכללי של כ-58 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-29 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל הפסדים בתחום ביטוחי הרכב. עם זאת, ברבעון השני הרווח הכולל במגזר עמד על כ-43.6 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במגזר ביטוח הבריאות רשמה איילון ברבעון השני רווח כולל של 17.6 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של 6.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה רשמה רווח של כ-50.3 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-1.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

עוד נציין, כי בחודש יוני 2022 הודיעה החברה על מכירת חלקה בחברת הגמל והפנסיה של מיטב דש, אולם תוצאות העסקה לא באו לידי ביטוי בדוחות הכספיים של המחצית הראשונה של השנה, היות שטרם התקבלו האישורים הנדרשים מרשות שוק ההון עד לסוף הרבעון.