היזם הישראלי שהבין איך להפוך פוסטים בלינקדאין לוויראליים. ואז מינף את זה לאקזיט

תום אורבך יצר מחולל פוסטים ויראליים ללינקדאין לאחר שהבין מה הופך טקסטים בפלטפורמה החברתית לבולטים, וכעת הוא מוכר את הכלי בעל ה-1.6 מיליון משתמשים לסטארט-אפ אמריקאי • סכום הרכישה לא פורסם, אך אורבך מתגאה מאוד ב"אקזיט קטן"

תום אורבך, מפתח כלי הפוסטים הוויראליים בלינקדאין
תום אורבך, מפתח כלי הפוסטים הוויראליים בלינקדאין

אנשי משאבי אנוש ושיווק רבים מנסים להבין איך להפוך להיות ויראליים בלינקדאין, רשת חברתית בבעלות מיקרוסופט המיועדת עבור ביזנס וקשרים עסקיים. בעזרת הרשת החברתית הזו אפשר לגייס עובדים חדשים, להתעדכן על תהליכים חשובים בתעשייה ולתרום לקהילה מהניסיון ומהידע שנרכש. תום אורבך, יזם ישראלי, בן 27 מתל אביב ומשווק צמיחה ב-Mine (סטארט-אפ שגייס מעל ל-20 מיליון דולר עד כה), הצליח לפצח את השיטה והבין איך יוצרים פוסטים ויראליים בלינקדאין - וכעת, הוא מוכר את הכלי ההומוריסטי לסטארט-אפ אמריקאי בשם Taplio.

אורבך הוא איש שיווק, והוא ניסה לעשות הנדסה לאחור כדי להבין מה מצליח ברשת החברתית המקצועית. "כחלק מהתפקיד שלי באופן כללי, תהיתי מה הופך פוסט בלינקדאין לוויראלי. ניסיתי להתחקות אחרי המרכיבים שהופכים את הפוסט לוויראלי, כדי שאוכל לעשות את זה בעצמי", מסביר אורבך בשיחה עם גלובס. "המכנה המשותף שעלה היה מאוד ברור: יש מידה רבה של אגוצנטריות בפוסט - ההתעסקות במי שכותב אותם, בלי ערך רב על אחרים. משמע, הרבה ערך לעצמי, כותב הפוסט", מוסיף.

הדוגמאות שאורבך נותן הן לדוגמה המנכ"ל שמפטר את עובדיו, ובמקום לדבר עליהם - מספר על עצמו ועל הרגשות שלו, או עובד שמתחיל במקום עבודה חדש, ומספר על עצמו ומה התכונות שיש לעצמו. "הנחת היסוד שלי הייתה שהקהל מבין שמשהו לא בסדר שם, וזה מפריע לו - אבל עדיין משחקים את המשחק. אנשים מסתכלים על הרשת החברתית הזו כאחת שתעזור להם בקריירה", הוא אומר.

הכלי מבוסס על מרכיבים אמיתיים, מה שהופך אותו לכ"כ מצחיק

"לקחתי את התובנה הזו, ההבנה שיש משהו לא בסדר ואת מידת ההתעסקות העצמית, והפכתי את זה למוצר מצחיק. בחודש פברואר השנה, יצרתי מחולל פוסטים ללינקדאין, מה שמאשר שכל הפוסטים אכן אותו דבר", כך מסביר אורבך. אורבך לקח שבוע עבודה והכין את  המחולל בעברית - הכלי למעשה ישאל את המשתמש מה הוא עשה היום, ואם יש לו מסר מעורר השראה. על בסיס תבניות ובינה מלאכותית שמעבדת את הפעלים בטקסט שנקלט, הוא מייצר פוסטים וויראליים. "זה מבוסס על מרכיבים אמיתיים בלינקדאין", מוסיף.

אורבך עשה את זה בעיקר לכיף ולחברים בישראל. "יש לי רשת מאוד גדולה בלינקדאין, אז זו הייתה הזדמנות טובה גם לעשות מיתוג לעצמי כמובן", הוא הסביר. לדבריו, זה הצליח מאוד בישראל, התעורר הייפ סביב זה, אנשים חשבו שזה מצחיק וזו הייתה גרסה מינימלית של המוצר. "מאז, כל כמה ימים מישהו אמר לי שזה מאוד יעבוד באנגלית, וכדאי לפתח משהו כזה. אז התחלתי לעבוד על זה", מספר. "אי אפשר לנחש אם זה יעבוד בשפה זרה. אבל אני חושב שהתובנה הזו, שמשהו לא בסדר ברשת החברתית, רווחת בכל העולם ולא רק בישראל. ולפני שבועיים זה התגלגל ותפס גם בחו"ל", כך אורבך.

לדברי אורבך, כבר כשמשתמש נכנס למחולל, הוא נכנס לאווירה. "עוד לפני שאפשר להכין פוסט וויראלי - הדבר הראשון שרואים בעמוד הבית, זו האפשרות לבחור את רמת הקרינג'יות, או במילים אחרות, עד כמה זה יגרום מועקה בבטן. אנשים מאוד אוהבים לשחק עם זה", הוא מסביר. הוא מוסיף כי לזה מצטרפת גם הגרנדיוזיות המופרכת. "אנשים מאוד אוהבים שדברים פרסונליים שלהם מקבלים ביטוי בומבסטי בפוסטים ענקיים כאלו. לדוגמה, מישהו יכול להכניס פעולה קטנה של לצחצח שיניים והוא יקבל פוסט של 'הרבה שנים שניסיתי, ואני יכול לספר בהתרגשות רבה שהבוקר הצלחתי לצחצח שיניים'. אנשים אהבו את ההומור", הוא משתף.

בשילוב ההומור, זה עזר לעובדי ההייטק שהסתבכו בתקופה הזו להעביר את הימים עם חיוך. "ישנה תקופה קשה בהייטק, וקיבלתי תגובות מאנשי התעשייה שהיו להם ימים מאוד קשים, והם ראו את הכלי וזה גרם להם לחייך שעה שלמה. זה היה טוב על הלב", אומר.

מעל ל-1.6 מיליון יוזרים עד כה

"כשהשקתי את הכלי באנגלית, נכנסו 20 אלף משתמשים כל יום. הייתה פריצה ענקית לכלי כשמישהו שיתף את זה בטוויטר שלו - הציוץ עצמו הגיע ל-200 אלף לייקים ו-15 מיליון צפיות. תוך יומיים הגיעו 1.4 מיליון יוזרים שהצטרפו וזה היה ממש כיף. זה אומר שעד כה היו 1.6 מיליון משתמשים", מתאר אורבך בשמחה.

אורבך משתף בדוגמאות משעשעות ומצליחות, כמו: "פיטרתי כמה עובדים הבוקר, ועשיתי את זה עם תשוקה! אספר לכם את כל הסודות שלי" או "שאלתי את נהג האובר שלי איך הוא, והוא ענה: זה היה היום הכי טוב בחיים שלי. שאלתי אותו למה, והוא אמר: אכלתי טאקו מוקדם יותר היום. אהבתי את המיינדסט הזה ושאלתי יותר שאלות".

אילו פוסטים היו בעלי המעורבות והחשיפה הגבוהים?
"אנשים שלקחו משהו אקסטרימי שיכול לקרות בהייטק וקיבלו תוצאה הרבה יותר אקסטרימית. לדוגמה - הודעתי הבוקר לבוס שלי שאני מתפטר. אירוע הגיוני בסך הכל, אבל כשהכניסו למחולל נכתב - 'זה הצעד הכי גדול בקריירה שלי, הודעתי לבוס שאני מתפטר. זה מהלך שיקדם אותי במיוחד ויכניס לי כסף רב', למרות שמדובר במשהו שלא חיובי".

פנו אליו לרכישה, זרק מספר גבוה בלי ביסוס ולבסוף נמכר באותו מחיר

"תוך כדי תנועה, מייסד של סטארט-אפ אמריקאי שעושה תוסף ללינקדאין המסייע לאנשים לצמוח ברשת החברתית, פנה אליי אם אני פתוח למכור את המחולל. לא תכננתי לעשות את זה, זה היה לכיף ושמחתי על התגובות שקיבלתי. הסכמתי למכירה, זרקתי מספר גבוה שלא מבוסס על שום דבר בעולם, באמת שסתם. ואז הוא חזר אליי ואמר שאין מצב כי זה גבוה מדי עבורם. סיכמנו שלמשך 24 שעות נשים לינק לאתר שלהם עם מדידות, ונראה מה התוצאות", מספר אורבך.

באותה היממה, אותו צייצן פרסם את הכלי, וקיבל 15 מיליון צפיות. באופן טבעי - השרתים של אותו סטארט-אפ גם קרסו. "הם הסכימו שם למחיר המקורי ולא היה משא ומתן. חתרתי שנסיים עם המכירה מהר כי רציתי להוריד חשש שמשהו יקרוס", הוא משתף. העסקה נסגרה והכלי נמכר, אך לא נחשף סכום הרכישה.

האם לדעתך כבר אי אפשר להתייחס לפיד של לינקדאין ברצינות מרוב קלישאות וקרינג'?
"אני מאוד אוהב את הרשת החברתית הזו, אני פעיל שם הרבה מאוד שנים. בניגוד לטוויטר, לינקדאין היא רשת חברתית מאוד חיובית. אנשים משתדלים להיות חיוביים וזה הרבה יותר טוב מהשאר. אבל אני חושב שהפיד התמלא הרבה עם תוכן בלי ערך, להערכתי 95% מהפיד זה קידום עצמי ואהבה עצמית. מה שצריך להשתנות, זה אנשים שצריכים לחשוב פחות על עצמם כמשפיענים או מובילי דעת קהל, ויותר כעמיתים, קולגות. לדעתי, אם המיינדסט החיובי יישאר ואנשים יפסיקו עם האהבה העצמית הזו, יהיה אפשר לתת הרבה רב יותר שם", חותם אורבך.