הרגולטור שמפקח על הבנקים חייב לחשוף קצת יותר שיניים

הבדיחה אומרת שציפיות יש רק לכריות, אבל זה לא הפריע למפקח על הבנקים לכתוב השבוע לבנקים (בפעם המי־יודע־כמה) כי הוא מצפה מהם להתחשב יותר בלקוחותיהם • וגם: טוב עשה הממונה על שוק ההון שהחליט להניח כעת על השולחן את נושא הכיסוי הסיעודי שלנו • כוכבי השבוע 

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

בלתי מספיק
בלי שיניים: המפקח מסתפק בציפיות מהבנקים 

הבדיחה אומרת שציפיות יש רק לכריות, אבל זה לא הפריע למפקח על הבנקים לכתוב השבוע לבנקים (בפעם המי־יודע־כמה) כי הוא מצפה מהם להתחשב יותר בלקוחותיהם. ארבע פעמים מופיעה המילה ציפייה על הטיותיה השונות במכתבו הקצר של יאיר אבידן למנהלי הבנקים: "ציפיתי לשמור על ענייני הלקוחות, ולוודא שהאינטרסים שלהם יעמדו במרכז", "מצפה להסב את תשומת לב הלקוחות למוצרי ההשקעה הבנקאיים, נוכח השינויים בסביבת הריבית והאינפלציה", "ציפייה להתנהל באופן אחראי, נאות והוגן כלפי לקוחותיהם" ו"מצפה מהם להמשיך לתת שירות הולם ומקצועי".

אז ציפיות זה כמובן דבר חשוב ומבורך, אבל הרגולטור שמפקח על הבנקים - מערכת שעדיין סובלת ממעט שחקנים ומעט תחרות (ועם הגנה מהמדינה שמבטיחה לא לתת להם לקרוס חלילה) - חייב לחשוף קצת יותר שיניים. בתור התחלה, שיתרגל במכתביו התכופים לכל הפחות להחליף את המילה צפייה במילה דרישה. זו הדרישה שלנו ממנו. 

מצוין
מתחילים לתקן את הזנחת הביטוח הסיעודי

לא רק את המוות אנחנו מדחיקים, אלא גם את ימי הזיקנה. את העובדה שהעלייה הנמשכת בתוחלת החיים כרוכה לא פעם גם בתקופה ארוכה יותר של התמודדות קשה וכואבת מול גוף ונפש שלא מצליחים לשאת בכבוד את החיים עצמם. לכן, טוב עשה הממונה על שוק ההון שהחליט להניח כעת על השולחן את נושא הכיסוי הסיעודי שלנו - תחום שעבר לפני יותר משנתיים לאחריות קופות החולים, אבל הוא מאוד מוגבל בתקופת הכיסוי ובהיקפו. לפי התוכנית החדשה של משה ברקת, הרשות שוקלת להרחיב את הכיסוי הסיעודי דרך קרנות הפנסיה.

אבל לצד המחמאות, צריך גם לבקר את העובדה שזה קורה רק עכשיו. ברקת, שנכנס לתפקידו בנובמבר 2018, דאג להכריז על הרפורמה הכי חשובה שלו רגע לפני סיום כהונתו בחודש הבא. וכשקרדיט הוא לא בהכרח מילה גסה, הממונה הבא עלול להתקשות לקדם ולהרים את הדגל שהממונה הקודם השאיר לו על השולחן.