במסגרת הסכם טיעון: עונש מקל למשקיע שסייע למייק בן ארי להימלט

בית המשפט גזר 7 חודשי עבודות שירות על נחום אייזנשטאט, משקיע שעזר למייק בן ארי להימלט מהארץ • משקיעים שאיבדו את כספם בהונאת הפונזי בה נחשד בן ארי הגיעו לבית המשפט והפגינו נגד הסדר הטיעון

מייק בן ארי / צילום: אחד מאירועי החברה - מתוך כתב התביעה
מייק בן ארי / צילום: אחד מאירועי החברה - מתוך כתב התביעה

בית משפט השלום גזר הבוקר (ב') 7 חודשי עבודות שירות על נחום אייזנשטאט, משקיע וחברו של מייק בן ארי החשוד בהונאת כאלף משקיעים בהיקף של כ-600 מיליון שקל. 

אייזנשטאט הורשע במסגרת הסדר טיעון כי איפשר לבן ארי לעשות שימוש בדרכונו ובכך סייע לו במאי 2021 להימלט מישראל. הוא הורשע בעבירות של שיבוש הליכי משפט, הפרת הוראה חוקית, שימוש שלא כדין בדרכון ומסירת הודעה כוזבת. 

שנה וחודשיים אחרי שנמלט מישראל: מייק בן ארי, החשוד בהונאת ענק, נעצר בבוסניה
חיים בזהות בדויה בסרביה: הפרטים החדשים על מייק בן ארי
"מזומן בתיק אדום": משקיעים קיבלו כספים ממייק בן ארי לאחר שנמלט וחויבו להחזירם לקופת הנשייה 
"אין לי כסף לחיות": סיפורה של משקיעה של מייק בן ארי שנותרה מחוסרת כל

אייזנשטאט הגיע להסדר לעונש מוסכם של 7 חודשי עבודות שירות. השופט עלאא מסארווה קיבל את ההסדר וגזר על אייזנשטאט עונש בהתאם, לצד קנס של 50 אלף שקל. בית המשפט רשאי לסטות מהסדר טיעון, אך הוא עושה זאת במקרים חריגים ולעתים רחוקות.

השופט מסארווה קבע: "בשים לב להודאת הנאשם, היעדר עבר פלילי, נסיבות אישיות חריגות והתרשמותי מהנאשם באופן ישיר, אני סבור כי הסדר הטיעון בין הצדדים משקף עונש סביר, ובנסיבות העניין מצאתי לאמצו".

עוד הוסיף השופט: "שמעתי את דבריה המרגשים של בתו של הנאשם שהתייחסה לרגישותו ופגיעותו. זאת מבלי להתעלם מזעקת נפגעי העבירה, מאות נפגעים, קשישים וקשיי-יום שנפגעו על-פי החשד באופן קשה ביותר".

נחום אייזנשטט, 7 חודשי עבודות שירות / צילום: עמותת נפגעי מייק בן ארי
 נחום אייזנשטט, 7 חודשי עבודות שירות / צילום: עמותת נפגעי מייק בן ארי

בתחילה נרשם בגזר הדין כי נגזרו 6 חודשי עבודות שירות, פחות מהעונש המוסכם. לאחר מתן גזר הדין התברר כי מדובר בטעות סופר של בית המשפט, והוא צפוי לתקן את העונש ל-7 חודשים. 

פרקליטות מיסוי וכלכלה טענה כי ההסדר ראוי, מאחר שהוא תואם את מדיניות הענישה הקיימת במקרים דומים; וכי יש מיעוט מקרים בהם קיימת הרשעה בשיבוש הליכי משפט ללא העבירה המרכזית. 

משקיעים שאיבדו את כספם והתאגדו ל"עמותת נפגעי מייק בן ארי" הגיעו לבית המשפט והפגינו נגד הסדר הטיעון.  

הפגנות משקיעים מייק בן ארי בבית המשפט המחוזי בתל אביב. יולי 22 / צילום: עמותת נפגעי מייק בן ארי
 הפגנות משקיעים מייק בן ארי בבית המשפט המחוזי בתל אביב. יולי 22 / צילום: עמותת נפגעי מייק בן ארי

באי-כוחם של 735 קורבנותיו של בן ארי, עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן, מסרו הבוקר: "אנו מצרים מאד על גזר הדין המביך, שמוכיח שוב כי מדינת ישראל הפכה לגן עדן לנוכלים. אייזנשטאט סייע ביודעין ובמזיד לנוכל פונזי שהונה משקיעים במאות מיליוני שקלים להימלט מהארץ. העונש אינו הולם את העונש המגיע בגין הנזק העצום שגרם. אנו גם מצרים על הקנס הסמלי שיועבר לאוצר המדינה במקום לקורבנות. כתוצאה מהימלטותו של בן ארי מישראל, הוא שרף 30 מיליון שקל מכספי הקורבנות".

עו"ד ירון דוד, המייצג את אייזנשטאט, מסר: "בית המשפט הנכבד כיבד את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים לאחר שיחות ארוכות ומספר ישיבות גישור, ונתן גזר דין שקול, מאוזן ונכון".

בן ארי נמלט למונטנגרו תחילה, ישראל הוציאה צו מעצר בינלאומי, והוא נעצר בסרייבו בירת בוסניה הרצגובינה. הוא ממתין להכרעת בית המשפט שם בבקשה להסגירו לישראל. 

*** חזקת החפות: מייק בן ארי לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.