עליית הריבית עשויה להתמתן אבל יש עדיין סיבה לדאגה: מה חושבים הכלכלנים על המדד המפתיע

מדד המחירים לצרכן הפתיע באוגוסט עם ירידה של 0.3%, וחלק מהכלכלנים סבורים שזה יוביל להאטת קצב העלאות הריבית של בנק ישראל • מזרחי טפחות: "המדד המתון יותר מוכיח שהזינוק במדד יולי נבע מחולשת השקל ולא מגורמי ליבה" • הפועלים: מעריכים העלאת ריבית של 0.5% באוקטובר

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים מגיבים לפרסום הערב (חמישי) של מדד המחירים לצרכן, שהפתיע באוגוסט עם ירידה נדירה של 0.3%, ומיתן את האינפלציה לקצב שנתי של 4.6%. חלק מהכלכלנים סבורים שהנתונים יאטו את קצב עליית הריבית שמתכנן בנק ישראל.

"בשוק נרשמה בימים האחרונים עלייה בציפיות כי בנק ישראל יבחר להעלות ריבית ב-0.75%, בהחלטה הקרובה ב-3/10. הנתון הנמוך יחסית במדד של היום, במובן זה, צפוי לאתגר את התמחור בשוק של העלאה כזו", כך מעריך כלכלן השווקים של מזרחי טפחות, יוני פנינג.

פנינג מסביר את נתוני המדד בעיקר בהשפעות המנוגדות של ירידת מחירי הדלק - מס הבלו על הדלק הופחת זמנית על ידי שר האוצר ליברמן, ומנגד נרשמה עלייה במחירי השכירות והחשמל. "המדד המתון יותר באוגוסט מוכיח שהזינוק במדד יולי נבע, במידה רבה, מחולשת השקל בתקופה האחרונה, ולא מגורמי ליבה. בהסתכלות קדימה נציין שכבר בשלב זה, מדד המחירים של לפני שנה מבטא הרבה מההשפעות של היציאה מתקופת הקורונה. בהמשך, נצפה שהשפעות אלה יבואו לידי מיצוי, מהלך שיתפקד כגורם ממתן לאינפלציה. לאלה יתווספו כמובן המשך ירידת מחירי הסחורות בעולם, וירידת מחירי השילוח הימי", הוסיף פנינג.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מודה שעוצמת ירידת המדד הכתה את התחזיות המוקדמות במשק: "מדד חודש אוגוסט ירד ב-0.3% - מעט מתחת להערכתנו לירידה של 0.17% ולעומת ממוצע ציפיות החזאים לירידה של 0.10%. האינפלציה בסיכום השנה האחרונה עלתה ב-4.6%, אך היא עדיין משמעותית מעל ליעד יציבות המחירים של בנק ישראל".

שפריר מעדכן את תחזית הריבית בעקבות המדד ומעריך כעת כי בנק ישראל לא יקפיץ את הריבית בחודשים הבאים עד לרמה של 3.75%, אלא יסתפק ב-3.5%. הוא מעריך שבחודש הבא תעלה הריבית בחצי אחוז, ל-2.5%.

עם זאת, שפריר מבהיר כי בעיית האינפלציה רחוקה מלהיפתר: "חרף הירידה במדד אוגוסט, ליבת האינפלציה בישראל נותרה ברמה גבוהה מאוד ואינפלציית השירותים ממשיכה להיות גבוהה גם, עובדה התומכת בהמשך העלאות ריבית מצד בנק ישראל".

קצב עליית מחירי הדירות צפוי להתמתן

מחירי הדיור השלימו באוגוסט זינוק שנתי של 17.9% - העלייה החדה זה עשור. ואולם שפריר צופה שהמחירים בשוק הנדל"ן יצטננו בשנה הבאה: "חרף ההתמתנות הניכרת ברמות הביקוש בחודשים האחרונים והעלייה המסוימת בהיצע הדירות, מחיריהן המשיכו לעלות בחודש האחרון בחדות - עלו בעוד 1.3% בחודש ובכ-17.9% בסיכום השנה האחרונה.

"יחד עם זאת, צפויה התמתנות נוספת בביקושים בשנה הקרובה (על רקע התקררות שוק ההייטק והעלייה החדה בריבית), בשילוב עם עליית היצע (מלאי הדירות החדשות והתחלות הבנייה) והתמתנות בקצב עליית מדד תשומות הבנייה (לאור ירידת מחירי הסחורות), מה שתומך בהתמתנות ניכרת בקצב עליית מחירי הדירות בשנת 2023", מעריך שפריר.

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, הוסיף כי "מדד חודש אוגוסט עשוי להצביע על שינוי מגמה בעליית המחירים בישראל והתמתנות קצב האינפלציה, כפועל יוצא של מגמות כלל עולמיות של ירידת מחירי הסחורות, ההובלה הימית והנפט. יחד עם זאת, המשך עליית מחירי הדיור מצביע על חוסר האפקטיביות של מדיניות הריבית לבדה להתמודדות עם בעיית יוקר המחיה ומחירי הדיור בישראל".

ד״ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, צופה שגם בחודש הבא ישקף המדד ירידה או לפחות בלימה של המחירים. "מדד חודש ספטמבר צפוי להיות 0.0% עד מינוס 0.2%", העריך בפמן. להערכתו, "שיעור עליית המדד בשנת 2022 צפוי להיות כ-5% ובמהלך 12 החודשים הקרובים צפוי המדד לעלות בכ-2.8-3.3%. בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהחלטה של חודש אוקטובר בשיעור שלא יפחת מ-50 נ"ב והריבית צפויה להמשיך ולעלות מן הרמה הנוכחית של 2% לכ-3.25-3.50% בעוד שנה".

בניגוד לאנליסטים אחרים, גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, סבור כי "מדד אוגוסט לא צפוי לשנות דבר מבחינת בנק ישראל". להערכתו הבנק המרכזי יעלה את הריבית בחדות באוקטובר, ב-0.75%. "ההתפתחויות העולמיות, ובמיוחד האגרסיביות של הבנקים המרכזיים בעולם, ביחד עם סביבת האינפלציה הגבוהה בשוק המקומי, שוק העבודה ההדוק (שרק היום התבשרנו שמספר המשרות הפנויות שוב עלה) והמצב הפיסקאלי האיתן של ישראל יאפשרו לבנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית בחדות".

הוא מסביר זאת בכך ש"האינפלציה הכללית ובמיוחד הליבה ממשיכה להיות גבוהה באופן משמעותי מעל היעד והסיכונים האינפלציוניים במבט קדימה ממשיכים להיות גבוהים. אנו מתבשרים כמעט כל יום בעיתונות הכלכלית על עליות מחירים משמעותיות של מחירי המזון ומוצרים בסיסיים נוספים אשר צפויים לבוא לידי ביטוי במדד במהלך החודשים הקרובים, כנראה לאחרי חגי תשרי". בנוסף מעריך בית-אור כי מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות "מה שאומר שסעיף הדיור במדד ימשיך לטפס מעלה ולהפעיל לחץ אינפלציוני במשק הישראלי".