"אנחנו נהיה חברת מדיה גלובלית": האיש החזק ברשת 13 מדבר לראשונה

מרואיין: נדב טופולסקי • מה הוא עשה השנה: עומד בראש רשת 13 שעברה לרווחיות • על מה הוא מדבר: איך נוצר הקשר עם בעלי הערוץ לן בלווטניק, מאחורי הקלעים של המיזוג בין רשת לערוץ 10, הסיבות שהביאו אותו להיפרד מארבעה מנהלים ולמה הוא אופטימי לגבי העתיד

נדב טופולסקי, יו"ר רשת 13 / צילום: איל יצהר
נדב טופולסקי, יו"ר רשת 13 / צילום: איל יצהר

בצעירותו שיחק נדב טופולסקי, יו"ר רשת 13 ובעל מניות בה (13.5%), כדורסל בנבחרת בית הספר הריאלי בחיפה. באחת הפעמים, הקבוצה שלו התמודדה בהונגריה מול שחקנים קרואטים, הונגרים ואיטלקים - כולם גבוהים משמעותית מהשחקנים הישראלים.

למרות נקודת הפתיחה החלשה, המאמן הישראלי הבהיר לשחקניו ממוצעי הקומה שהאופציה היחידה שלהם היא להביא ניצחון. "אף אחד מאיתנו לא יצא שחקן כדורסל מקצועי", מודה טופולסקי, "אבל היינו קבוצה מעולה, ולקחנו את האליפות. כשאתה נער ובא מישהו ומדבר איתך ככה, זה גורם לך להיות נחוש".

ניצני הנחישות שבצבצו אז, לצד דוגמה מהבית - של אב בעל עסק עצמאי שעבד גם בסופי שבוע - ושירות קרבי בסיירת צנחנים, אפשרו לו בהמשך להשלים את מה שנדמה כמשימת חייו: המיזוג ב"נו טיים" בין רשת וערוץ 10, שני גופים הפסדיים.

היום החברה המאוחדת רשת 13 היא לא רק רווחית, אלא גם מגובה בבעלי מניות בינלאומיים מובילים, כמו אקסס של לן בלווטניק; ודיסקברי-וורנר, חברת המדיה השנייה בגדולה בעולם, שרכשה לפני קצת יותר משנה וחצי 21% מהערוץ. "זה היה ממש ממש קשה, ועשיתי דברים קשים בחיי", אומר טופולסקי היום, בריאיון ראשון ובלעדי.

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ
 לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

מה היה שם עד כדי כך קשוח?
"בעולם האמיתי, כשמתכוננים למיזוג זה תהליך של כמה חודשים. אנחנו חתמנו ושידרנו באותו יום. בסוף 10 ו-13 (לא ממש דומים אחד לשני. זה בעצם שלוש חברות: ערוץ 10, חדשות 10 וערוץ 13. לכי תמזגי בין שלושתן. גם אם היה הרבה זמן להתכונן, זו משימה מאוד מאתגרת".

לאחר שהשלים את המיזוג, העלה את החברה על פסים רווחיים, ומינה דמויות חדשות שיעמדו בראש הערוץ - המנכ"ל יורם אלטמן וסמנכ"ל התוכן מאיר קוטלר - הוא ערוך ומוכן לשלב הבא, שבו רשת 13 תהפוך מערוץ ברודקאסט שפועל בישראל לחברת מדיה גלובלית. "אין סיבה שהיא לא תעשה את זה", הוא אומר, "בהינתן העובדים, ההנהלה ובעלי המניות שלה".

האתגר של בלווטניק

בג'ינס, חולצה זרוקה ותרמיל גב, טופולסקי הוא הכי רחוק מהדמות שאפשר היה לתאר. את לן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 (52%), הכיר כשלמד על מלגה שלו באוניברסיטת הרווארד.

הוא הגיע לשם די במקרה: אחרי שלמד כלכלה ומדעי המחשב באוניברסיטת חיפה, הלך לעבוד ברפאל. אחרי שלוש שנים שם, החליט להצטרף למי שהייתה בת זוגו באותה עת ולמדה בברקלי, קליפורניה. להרווארד הוא הגיע בזכות המלגה.

עד היום, הוא אומר, אין לו מושג מה היו הקריטריונים של בלווטניק למתן מלגה, אך הוא מניח שזה קשור להיותו ישראלי. "לן הוא יהודי ציוני חם וחכם", אומר טופולסקי. "הוא נתן לי מלגה ללימודים, ובזה היה יכול להסתיים הסיפור. אבל הוא אמר לי: 'יש לך קו פתוח אליי'. כשאנשים בסדר גודל שלו אומרים לך דבר כזה, אתה לא מתייחס ברצינות, אבל הוא היה סופר רציני.

"ביום ההולדת שלי הוא לקח אותי לארוחת ערב. זה בן אדם שהעם היהודי והמדינה יקרים לליבו בצורה שאי-אפשר לתאר. לא פגשתי אנשים כאלה עם הישגים עסקיים כל-כך מרשימים, ואינטואיציות נדירות".

בסיום הלימודים, ובהמשך לקשר שקיים עם בלווטניק, הוא החל לעבוד באקסס, חברת האחזקות של בלווטניק, היושבת בניו יורק. במקביל החל לעבוד בחברת הכימיקלים שבלווטניק רכש זמן קצר לפני כן, LyondellBasell. "זה היה בית הספר שלי", הוא מספר. "זו פעם ראשונה שעבדתי בחו"ל, עם כאלה דפוסי עבודה, תהליכים, חשיבה".

באותה תקופה הכיר את אשתו, מיכל, שעבדה במשרד עורכי דין בניו יורק, ובתום שנה וחצי החליט לצאת לעצמאות, לאחר שקיבל את ברכתו של בלווטניק. ב-2010 עבר ללונדון, משם גייס משקיעים אירופיים לפרויקטים שהוביל באפריקה. ב-2016, כשנולד בנו לני, התקבלה ההחלטה לחזור לישראל.

ההזדמנות התעסוקתית הגיעה גם הפעם מכיוון בלווטניק, עמו שמר על קשר כל העת. "הוא בן אדם מאוד לא פורמלי, לא מישהו שהולך עם פמליה של 40 איש", אומר טופולסקי. "הוא סיפר לי על ערוץ הספורט (הכוונה ל-RGE, שבו היה שותף בלווטניק עם אודי רקנאטי ואביב גלעדי, ה"מ) ועל ערוץ 10 וההפסדים הגדולים שלו, דיבר על כך שהוא היחיד שמזרים כסף, וביקש שאנסה לעזור".

זה היה ב-2018, וטופולסקי התלהב מהרעיון להיכנס לתחום חדש. "זה נשמע משהו שהוא כיף. זה אתגר וזה מסקרן, אז יאללה. חזרתי לישראל, נחתתי ישר לישיבת דירקטוריון של ערוץ 10, והתחלתי לעבוד".

לסגור ערוץ? לא אופציה

ערוץ 10 דימם באותה עת, ולדברי טופולסקי היו שתי אפשרויות: האחת, לסגור. השנייה, למזג. "לסגור זו לא הייתה אופציה מבחינתי. לשלוח אנשים הביתה זה להיכשל. מצד שני, את המיזוג עם רשת היו אנשים בערוץ שניסו ולא הצליחו".

הוא החליט לנסות במקום שבו שאחרים נכשלו, ונפגש עם בעלי המניות של 13, אודי אנג'ל ומיכאל שטראוס ז"ל. "הפגישה הייתה נהדרת", הוא מספר.

הייתה כימיה.
"זה היה הרבה יותר מזה. בתוך חמש דקות הצלחנו ליצור ביננו אמון".

אך למרות האמון, זה היה רחוק מלהיות לונה פארק. "היו הרבה מאוד גזרות התמודדות, ומעט מאוד זמן, עם גיליוטינה על הראש. למה אני מתכוון? הגזרה הראשונה הייתה של בעלי המניות ב-RGE (שהחזיקה 51% בערוץ 10), והובלנו מהלך שבסופו RGE יצאה מבעלות בערוץ; גזרה שנייה הייתה מול בעלי המניות של רשת.

"מצד שלישי היו כל הרגולטורים, ובראשם הרשות השנייה שאמרה: 'אני נגד המיזוג, לא יקרה. שייסגר'. ומצד רביעי - רשות התחרות, שאני ממש מבין אותה. זו לא החלטה פשוטה למזג, אני ממש לא מזלזל בקושי שלהם, אבל אין לי זמן ואין כסף, ויש את עובדי חברת החדשות, ומנכ"ל ועובדים ומשפחות. אני תחת תופת.

"אבל מבחינתי, אין מצב שאנחנו נכשלים. לא יקרה. נגרום לזה לקרות. זה אולי יישמע קצת פומפוזי, אבל אם היינו מגיעים למצב של חברת חדשות אחת (זו של ערוץ 12, ה"מ) זה איום ונורא לדמוקרטיה הישראלית. אסור שזה יקרה, וזו סיבה טובה להתאמץ".

מה היה שם בסוף? הרי המיזוג היה אמור להיעשות כך שרשת רוכשת אתכם. בסוף זה היה הפוך.
"בכל מיזוג יש דינמיקה. אתה יוצא לדרך, ובסוף שני הצדדים צריכים לעשות את החישובים שלהם ולהגיע לתוצאה. חשבנו של-10 יהיו פחות אחוזים מאשר ל-13 בצורה שבה המיזוג נעשה, אבל כשעשינו דיו דיליג'נס התברר שהיה צריך להזרים לא מעט כספים. אבל אני לא רוצה שזה יישמע כאילו זה היה אגרסיבי מצדנו, זה היה ממש בהסכמה. עד היום היחסים שלי עם אודי אנג'ל מצוינים".

 בסופו של דבר, כמה בלווטניק הזרים לטובת העניין הזה?
"יותר מ-100 מיליון שקל, אבל זה לא מה שחשוב. זה הרי לא ממש משנה אם שמנו 112 או 144. מה שחשוב זה שהייתה פה נכונות גדולה מצד בעל מניות אחד לגרום לזה לעבוד, והנכונות הזו לא נפסקה עד היום. הוא השקיע לא מעט כסף, מאות מיליונים".

"לא קיבלתי תשובות"

לאחר שהמיזוג יצא לפועל, השלב השני במשימה של טופולסקי היה להביא את החברה הממוזגת למצב של יציבות פיננסית. את השנה הראשונה במתכונת הממוזגת סיימה רשת 13 בהפסדים, ומבחינת טופולסקי זו הייתה תקלה. את המחיר שילמו גולן יוכפז, שהיה מנכ"ל חברת החדשות, ויוסי ורשבסקי, שהיה מנכ"ל הערוץ.

"השוק הישראלי לא מסוגל להכיל שלושה שחקנים מסחריים בברודקאסט, אבל שניים כן. לכן, אחרי המיזוג לא הייתה סיבה שנפסיד כסף, אבל הפסדנו, ולא מעט. ומעבר לכך, לא הגיוני שבשנה הראשונה לא יהיו תוכניות לגבי מה עומד להיות הלאה. לכן נדרשנו לעשות את השינויים כדי להביא את החברה למצב של יציבות כלכלית".

מה הדבר העיקרי שהביא לכך שהתוצאות היו הפסדיות?
"אני לא רוצה לדבר על אנשים, אבל יכול להגיד לך שאנחנו באקסס, ואני באופן אישי, שואלים שאלות, וכשאנו לא מקבלים תשובות, שואלים עוד פעם, וכשלא מקבלים שוב תשובות, אנו מבינים שצריך לקבל החלטה.

"אני בן אדם דעתן, אבל אני חושב שאני מאוד אמפתי. ברגע שאני מבין והדירקטוריון מבין שאנחנו לא מקבלים תשובות, צריך לעשות משהו.

"לאורך השנים האחרונות קיבלתי החלטות לא פשוטות, לא פופולריות, והייתי נתון לביקורת מאוד גדולה, כי לבוא ולהחליף אנשים בעמדות בכירות זה לא טריוויאלי. תקשורת זה עסק ייצרי, עם הרבה אגו. בדירקטוריון שלנו נמצאים אנשים סופר רציניים. יש בחור שקוראים לו דני כהן, שהיה המנכ"ל הכי צעיר אי-פעם ב-BBC. הוא מבין דבר או שניים בטלוויזיה.

"קחי את ג'יימי קוק, שהצטרף לפני שנה כנציג וורנר דיסקברי. זה אדם סופר בכיר, מנהל עשרות ערוצים, נמצא עשרות שנים בתעשייה. אלה אנשים מאוד חדים, שטובת רשת חשובה להם יותר מהכול. בסוף יש אורגניזם שקוראים לו דירקטוריון, וצריך לתת לו דין וחשבון".

דיויד זסלב, נשיא ומנכ''ל וורנר־דיסקברי / צילום: Warner Bros. Discovery
 דיויד זסלב, נשיא ומנכ''ל וורנר־דיסקברי / צילום: Warner Bros. Discovery

איום הסטרימינג

אפשר להבין את העניין עם השאלות והתשובות, אבל כשזה מתחיל להיות דפוס פעולה: פיטורי מנכ"ל אחד, גולן יוכפז, ואח"כ את זה שבמקומו, יוסי ורשבסקי, ופיטורי שלישי, ישראל טויטו, ואחר-כך אבי בן טל - זה כבר נשמע פחות עם שכל. מה גם שבן טל הביא את החברה לרווחיות. איך אתה מסביר את זה?
"קודם כל, קיבלתי הנהלה. קיבלתי אנשים. לא בחרתי".

את חלקם כן.
"עזבי כרגע את האנשים. כששני ערוצים עם שתי תרבויות כל-כך שונות מתמזגים, יצטרכו להיות חילופים. דבר שני, יש אנשים שמתאימים לתקופה אחת של העסק, וממש לא לשלב אחר.

"יש שלושה שלבים: שלב ראשון, של מיזוג שתי חברות מפסידות; שלב שני, להביא אותן למצב שהן לא מפסידות; ושלב שלישי, להביא אותן למצב של צמיחה. גם את תסכימי איתי שאין מה לעשות, זה דורש אנשים שונים.

"עשינו את החילופים הנדרשים, השלב הראשון והשני קרו, ועכשיו יש הנהלה נהדרת לשלב השלישי. תסתכלי במבחן התוצאה. אם היית אומרת: אתה מחליף אנשים, אבל התוצאות לא טובות....".

אנחנו עוד לא יודעים מה יהיו התוצאות, הם רק נכנסו לתפקיד. אבל אנחנו כן יודעים שבן טל הביא תוצאות טובות.
"ליורם (אלטמן, המנכ"ל החדש) יש היכרות אינטימית עם רשת ועם הדירקטוריון. הוא יזם בנשמה, הקים את גרוויטי. הוא יותר מבוגר, ואני רואה בזה יתרון עצום. השיער הלבן הזה מאוד עוזר".

יורם אלטמן, מנכ''ל רשת 13 / צילום: נעה ניר
 יורם אלטמן, מנכ''ל רשת 13 / צילום: נעה ניר

זה טיפוס המנכ"ל שהערוץ צריך עכשיו, של יזם?
"לא רק. יש היום שני ערוצי ברודקאסט, 12 ו-13. אנחנו יודעים ששיעור הצפייה בטלוויזיה הולך ויורד, וככל שאנו יורדים בגילאים, זה חמור יותר. אנחנו רואים גם כניסה של סטרימרים לישראל, ואלה האיומים שמולם אנו נמצאים. הם הבעיה הקשה שלי. מול 12 נמשיך להתחרות, אבל הבעיה היא לא שם.

"כשאנו מסתכלים על שוק הפרסום, שעליו נשען רוב הרווח שלנו, זה שוק של 4.5 מיליארד שקל, מתוך זה 1.5 מיליארד שקל בטלוויזיה. באים החבר'ה הבינלאומיים (הכוונה לנטפליקס וכו' ה"מ), ולוקחים לי חלק מההכנסות. הרגולטור במצב הזה יכול לעשות יותר בשביל לשמור על הברודקסאטים, כי לנו יש את החדשות, והגיע הזמן שיטפל בנו טוב יותר.

השותפות עם דיסקברי

את המהלך הזה הוא מקווה לצלוח בין היתר בזכות דיסקברי-וורנר שבראשה עומד דיוויד זסלב, "מאנשי המדיה הכי חשובים בעולם".

מה דיסקברי מחפשים ברשת?
"שלושה דברים. קודם כל, יש כאן הרבה יצירתיות שהיא מנוע צמיחה. דבר שני, זה עסק שמתחיל להרוויח, כך שמבחינת תשואה זה גם הגיוני. הסיבה השלישית, לדעתי, היא שגם מבחינת וורנר מדיה השותפות עם אקסס היא משהו מעניין. אני מאושר מזה, כי זו פעם ראשונה שמישהו בא ואמר: אני מאמין באנשים שמובילים את העסק הזה, ואני מוכן להיות שותף.

"היום אנחנו חושבים איך למנף את השותפויות האלה. הבנו שצריך אדם שיש לו חזון ורוח יזמית, שיודע לרתום סביבו אנשים שיילכו איתו, ולכן מינינו את קוטלר לסמנכ"ל התוכן".

עוד מינוי שגרם להרמת גבות.
"אני שמח, כי אנשים רגילים להחלטות מאוד קונבנציונליות, אך בסוף, ברגע שיש לך אנשים עם כל-כך הרבה ניסיון...".

ניסיון במה? הוא סוכן שחקנים.
"זה הטייטל הרשמי שלו. היה, אגב. אבל מעבר לזה, זה בן אדם שקורא תסריטים, שמייצג במאים. את יודעת מה קורה פה מאז שהוא הצטרף?! בעבר לא היו חברות הפקה שבאו לעבוד עם רשת, והיום כולם רוצים לעבוד איתנו.

"השילוב של יורם, עם הגישה הפתוחה ומקבלת שלו, וקוטלר, שהוא האיש הכי שלו שפגשתי בחיים, יחד עם אופיר רבינוביץ' שהגיע מ-yes - נותן הרבה ביטחון שנדע למנף את הנכסים שלנו לשלב הבא. בשביל שעסק יצליח, צריך שיהיה לו מוצר טוב, נוכחות דיגיטלית רצינית".

אתם לא שם.
"הנוכחות הדיגיטלית שלנו לא מספיק טובה. בווידיאו אנחנו מספר אחד, אבל במקומות האחרים אנחנו צריכים להיות הרבה יותר טובים".

איפה דיסקברי בתוך זה?
"יש להם נציג בדירקטוריון, ויש גם קבוצות של אנשי דיסקברי ואנשי רשת, שדנים ביניהם על הכול. זה לא שותף אסטרטגי ששם כסף והולך, אלא שותף מהתחום, הוא הבעלים של HBO, CNN. אם יש לנו עכשיו רעיון לפורמט או לתחקיר ויש לי את המקביל של קוטלר ברמה של להרים טלפון, זה לא תיאורטי. הדברים האלה כבר קורים, למרות שרק לפני רגע התרחש המיזוג".

יש גם מחשבה על שת"פ עם גופים מסחריים, כמו שיש בקשת?
"מדיה פור אקוויטי? יש לנו כאלה. המודלים האלה, מהניסיון בעולם, לא מאוד הצליחו. כדי שדבר כזה יצליח, צריך שההשקעה תהיה לפי הערכת שווי, ושתהיה סינרגיה, כדי שזה יביא לטראפיק".

הסטרימינג של קשת, FREETV, מטריד אתכם?
"כל תחרות מטרידה אותי, אבל אני צריך לחשוב איך נכון לשחק את המשחק של ה-OTT. אי-אפשר לנתק את זה מיוקר המחייה - כמה סטרימרים אנשים יוכלו להחזיק? FREETV תתמודד מול יס, פרטנר, הוט, דיסני, נטפליקס. זה הופך להיות משהו בעייתי. הפוזיציה שבה רשת נמצאת היא מאוד נוחה גם בגלל שאנו מאוד מחוזרים על-ידי הגופים, וגם בגלל השותפים הבינלאומיים שלנו".

ההכרח לפטר

בחזרה לעניינים הפנימיים: פיטוריו של יוכפז, הנחשב לדמות עיתונאית שיש עליה קונצנזוס, ולראייה מינויו באחרונה למנכ"ל התאגיד, התקבלו בחברת החדשות בזמנו בתדהמה מוחלטת, שאף הובילה לפגישה בינו לבין בכירי העיתונאים בחברה.

בפגישה, כפי שתוארה בעיתונות, טופולסקי אמר לעיתונאי חברת החדשות שאף אחד לא מכיר אותם מחוץ לערוץ. "זה פשוט לא נכון", מגיב טופולסקי לתיאור שפורסם. "אני מצטער להפריך עוד אגדה אורבנית. מה שקרה זה שהרגשתי שלפחות פנימה, אני צריך לבוא ולהסביר את הפיטורים. אגב, זו הייתה בקשה של העיתונאים.

"ישבתי לבד בלי אף אחד לידי, עם עשרה עיתונאים שלא פגשתי בימי חיי אף פעם, ופשוט הסברתי להם למה אני חושב שהמהלך נכון. כל השיח לחלוטין לא היה ממקום של להוריד, אלא ממקום של להעלות. דיברתי על מה שהוביל להחלטה והייתה שם שיחה נעימה. אמרתי להם: תשאלו, ואסביר".

הרגשת שזה נפל על אוזניים קשובות?
"הם אמרו לי, שאלתי, הייתי הכי פתוח בעולם. אם יש רשימה של איי ליסטים כאלה, אני יכול להטיח בהם? זה לא עובד ככה. הייתי מאוד קשוב בשיחה הזו, ולראייה, מבחן התוצאה. לאחר הישיבה, כל הסאגה הסתיימה".

כשנה לאחר מכן פוטרו כ-40 עיתונאים ועורכים בחברת החדשות, חלקם ידועים בביקורתם כלפי מי שכיהן אז כראש הממשלה, בנימין נתניהו. במחאה על כך הגיעו עובדי החברה ללובי הבניין שבו מתגורר טופולסקי, וחילקו לשכניו פליירים שבהם פירטו את מהלכיו. "ברגע שאנשים הולכים הביתה זה ממש עצוב, יש לי המון אמפתיה, אבל אני חושב שנחצה פה איזה קו אדום", אומר טופולסקי.

בדיעבד זה היה הכרחי, או שאפשר היה בלי הפיטורים האלה?
"לא הייתה ברירה. אגב, המספרים שנזרקו לחלל האוויר (בדבר קיצוץ של 35% בתקציב חברת החדשות, ה"מ) לא קרובים למציאות. הם היו הרבה יותר נמוכים. בכל מקרה, מי שבסוף החליט את מי לפטר, זה מנכ"ל חברת החדשות, אף אחד אחר לא".

מאוד נוח להתחבא מאחורי טיעונים כאלה: זה לא אני, זה הוא.
"לא מתחבא, לוקח אחריות, אך לא לגבי זהות האנשים. לחברת החדשות יש תקציב שמחליטים עליו, והיא לא אמורה להפסיד. בסוף זו חברה, והיא לא יכולה להסתמך על הזרמות מבעלי מניות כל הזמן. אף אחד לא רוצה להיות בחברה כזו. המקום שהגענו אליו, שלא דרושה הזרמה, זה מקום נהדר להיות בו - זה טוב לחברות הפרסום, לחברות ההפקה, לכולם, ולפעמים צריך לשלם את המחיר. להגיד שזה פשוט? לא, כשאנשים הולכים הביתה זה הדבר הכי נורא שיש".

בזמנו היה דוח של ירון זליכה, שאמר שאין הצדקה כלכלית לפיטורים המאסיביים.
"כל שתי נקודות שתתני לי, אני אצליח למתוח ביניהן קו עם סיפור מסוים".

אז מה העובדות? יש בדוח מסקנות שגויות?
"אני מכיר את חשבון הבנק, את ההכנסות ואת ההוצאות, ועכשיו שיבוא ויסביר לי שמה שיש לי בחשבון בנק זה לא נכון".

"לא מתערב, מעורב"

איך אתה מתייחס לתדמית הימנית שנוצרה לחדשות 10 בשנה האחרונה?
"לחברת החדשות יש מנכ"ל, אבירם אלעד, הוא היחיד שקובע את התכנים, הכתבים והעורכים, ולאף אחד אחר חוץ ממנו אין יד ורגל בזה. אותם אנשים שמטילים דופי בעצמאות העיתונאים הבאמת מצוינים בחברת החדשות, פשוט טועים. אני מאחל לכל עיתונאי שיהיו לו בעלי מניות כמו שיש ברשת 13, בכל מה שקשור לחוסר התערבות".

אומרים עליך הוא שאתה לא מאפשר למנכ"לים שאתה ממנה עצמאות מוחלטת. אתה מאוד 'הנדס און'.
"אני לא בן אדם מתערב, אבל אני בן אדם מאוד מעורב. מחובתי הפורמלית והעסקית לשאול שאלות. אני גם נציג בעלי מניות, אני גם בעל מניות, ואני גם יו"ר. כך שאם אני לא שואל שאלות ולא מעורב, אני לא עושה את העבודה שלי. יש לנו סטנדרטים, סיפרתי לך מי נמצא בדירקטוריון שלנו, וככל שלא נקבל תשובות נמשיך לשאול שאלות".

יש מהלך שהובלת בחברה, שבדיעבד היית פועל לגביו אחרת?
"אני לא חושב שיש מהלך אחד שעשיתי, שאני מצטער עליו. אני יכול להגיד שחלק מהמהלכים הייתי צריך לעשות אחרת".

כמו מה?
"לגבי גולן יוכפז, שיש לי הערכה מאוד גדולה אליו. חשבתי שמנכ"לים לא מפטרים, עם מנכ"לים מגיעים להבנה, וידעתי שאם נחפש מישהו שיחליף אותו, זה ייצא החוצה. אמרתי שאדבר איתו קודם, לא שמתי לב שזה לפני החג. הייתה פאלטה. לא עושים דבר כזה".

והמינוי שלו עכשיו למנכ"ל התאגיד? קצת "אצבע בעין"?
"אני לא עובד במושגים כאלה. אני באמת רואה רק את טובת רשת".

כשמסתכלים על לוח השידורים של רשת 13, נראה שאין בו קו מנחה. זה מעין שעטנז, ואולי בגלל זה אין לכם את הפלואו שאפשר לראות בקשת.
"זה קצת מוזר, כי הפלואו שלנו מאוד דומה לזה של קשת".

הכוונה היא שאנשים לא זורמים מתוכנית לתוכנית אצלכם, ולכן הרייטינג מורכב רק מפיקים.
"אנחנו כן רואים שיפור, אבל אני לא מציע לאנשים לשמוח ממה שקורה באח הגדול, כמו שלא להיכנס לעגמומיות ממשהו שלא מצליח. אפשר לראות את השיפור בסופי שבוע, בפריים, בלייט, ואני משוכנע שעם אנשי התוכן שיש לנו היום הפלואו יהיה הרבה יותר טוב".

איפה תהיה רשת 5 שנים מהיום?
"רשת תרחיב את הנוכחות שלה מעבר לברודקאסט ישראלי חזק עם חברת חדשות, לשחקן מדיה לפחות אזורי אם לא גלובלי". 

הבייבי של טופולסקי: סטארט-אפ להנגשת שירותים פיננסיים באפריקה 

ב-2006 החל טופולסקי לימודי מינהל עסקים בהרווארד, ובמהלכם נחשף לחברת הטלפוניה Celtel, שייסד מוחמד (מו) איברהים, הפועלת במספר מדינות באפריקה. "משהו שם סיקרן אותי", הוא מספר, "וכשהחברים שלי נסעו לחופשת סמסטר למלדיביים, אני נסעתי לניגריה". לימים זה מה שהוליד את Fido, סטארט-אפ הפינטק שייסד עם שני חברי ילדות מחיפה, תומר אדרי וניר זפקוביץ'. טופולסקי משמש כנשיא החברה.

Fido נוסדה במטרה להנגיש שירותים פיננסיים במקומות שבהם אוכלוסיות רבות מודרות מהמגזר הבנקאי. בחברה זיהו כי היעדר גישה לשירותים פיננסיים הוא החסם המשמעותי ליזמות ולצמיחה כלכלית במדינות מתפתחות באפריקה, שם המערכת הבנקאית סבוכה, איטית, בירוקרטית ולא יעילה, ובנו פלטפורמה בנקאית אוטונומית.

המודלים לניהול סיכונים של Fido מעבדים בזמן אמת מאות אלפי נקודות מידע לכדי תובנות אשראי, וכן להערכת סיכונים וזיהוי הונאות - מה שמאפשר לקבל החלטות אשראי מיידיות גם עבור לקוחות ללא רקורד פיננסי.

עד כה סיפקה Fido שירותים ל-340 אלף לקוחות ברחבי אפריקה, והעניקה 1.5 מיליון הלוואות בהיקף של 150 מיליון דולר. על-פי ההערכות בשוק, החברה תסיים את השנה עם הכנסות של כ-10 מיליון דולר, ועם פי שניים לקוחות מהמצבת הנוכחית.

באחרונה השלימה Fido סבב גיוס A של 30 מיליון דולר בהובלת קרן פורטיסימו קפיטל ובהשתתפות קרן בוגרי הרווארד Yard Ventures, ומשקיעים פרטיים נוספים. עם הגיוס הנוכחי, החברה גייסה כ-38 מיליון דולר עד כה.

נדב טופולסקי
אישי: בן 46, נשוי ואב לאחד. מתגורר בתל אביב.
מקצועי: בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המחשב מאוני' חיפה, תואר שני במינהל עסקים מהרווארד. לפני שש שנים הקים את סטארט-אפ הפינטק פידו, בארבע השנים האחרונות מכהן כיו"ר רשת 13.
עוד משהו: היה שחקן כדורסל בנבחרת של ביה"ס הריאלי בחיפה.