מחירי הנפט בעולם צנחו, אז למה מחיר הדלק לא יירד בעוד יומיים?

המחיר הדלק יעמוד על 6.37 שקלים ליטר, בדומה למחירי ספטמבר • הסיבה: צו של רשות המסים שמקזז ממחירי הדלק את הפחתת הבלו

תחנת דלק / צילום: Shutterstock
תחנת דלק / צילום: Shutterstock

מחירי הנפט בעולם ירדו החודש בחדות, אז מדוע המחיר בתחנות באוקטובר לא יירד? הסיבה נעוצה בנוסחת המס. לפי הודעת משרד האנרגיה, המחיר יעמוד על 6.37 שקלים לליטר, בדומה לחודש ספטמבר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ).

מתחילת החודש, מחיר הנפט צנח ב-9.2%. הירידה הזו לא התגלגלה בחזרה לצרכנים, זאת בשל צו של רשות המסים המקזז ממחירי הדלק את הפחתת הבלו. ללא הקיזוז בהטבת הבלו, המחיר באוקטובר היה עומד על 6.25 שקלים לליטר. 

הצו נקבע לפני מספר חודשים בהוראת השעה, והוא קובע כי אם מחיר הבנזין ללא הפחתת הבלו ינוע בטווח שבין 6.25 ל-6.15 שקלים לליטר, הטבת הבלו מקוזזת משקל לליטר ל-76 אגורות לליטר בלבד. במקרה שבו המחיר האובייקטיבי מתחת ל-6.15 שקלים לליטר, הפחתת הבלו מקוזזת עוד ועומדת על 50 אגורות לליטר בלבד. המשמעות היא שאם הירידה במחיר הדלק, שנגזרת מהמחיר של חבית נפט ושער הדולר, היא מהותית, ההפחתה בפועל של מחיר הבנזין בפיקוח שבתחנות תהיה זניחה. 

הצו מתייחס רק למחירים בתחילת אוקטובר ובתחילת נובמבר ומנמק את מנגנון הקיזוז ברצון למנוע מראית-עין של "שוחד בחירות" בשל הפחתת הבלו בתקופה של בחירות, שבה מכהנת ממשלת מעבר.

יצוין כי בתי ההשקעות הגדולים עדכנו לאחרונה כלפי מטה את התחזית למחירי הנפט ברבעון הקרוב, אולם העלייה המואצת בשער הדולר ביחס לשקל עשויה לקזז את הירידות העתידיות במחירי הדלק בארץ, אם אכן תימשך.