אלהרר תחתום ביום ראשון על מינוי שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל

הודעתה של שרת האנרגיה מגיעה לאחר שחברת החשמל הגישה עתירה דחופה לבג"ץ בדרישה למנות את מאיר שפיגלר למנכ"ל, בה נדרשה אלהרר להשיב מדוע לא תאשר את המינוי • שפיגלר נבחר כבר לפני למעלה מ-5 חודשים ע"י דירקטוריון החברה שאימץ את המלצת ועדת האיתור, ומינויו אושר גם ע"י ועדת גילאור

מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר

שרת האנרגיה קארין אלהרר הודיעה היום (ה') כי תחתום ביום ראשון הקרוב על מינויו של מאיר שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל. 

לפי הודעתה של אלהרר, "משהועלו בפניי טענות בדבר הליך מינוי לא תקין, פניתי אל שומרי הסף על-מנת שההליך ייבדק לעומקו. תשובתה של היועצת המשפטית לממשלה מבהירה כי אין כל מניעה משפטית מצידי לחתום על מינוי המנכ"ל הנבחר. בהינתן שמדובר בחברה הגדולה במשק, והיעדר המנכ"ל מונע את תפקודה התקין, ומתוך אמונה מלאה בבדיקה שנערכה על-ידי היועמ"שית, אחתום על מינוי המנכ"ל".

הודעתה של אלהרר מגיעה לאחר שמוקדם יותר היום חברת החשמל הגישה עתירה דחופה לבג"ץ בבקשה לקיים דיון דחוף בעניין מינוי מנכ"ל קבוע לחברה, וזאת לאחר שעברו יותר מ-5 חודשים מאז נבחר מאיר שפיגלר לנהל את חברת החשמל. 

לפיד וליברמן מחפשים פתרון למשבר המינויים בחברת החשמל
בלי לחכות לשרה: חברת החשמל אישרה את מינויו של מאיר שפיגלר כמנכ"ל בפועל
ועדת גילאור אישרה את מינויו של מאיר שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל
ממשלה בסימן שאלה: המינויים לתפקידים הבכירים שנתקעו   

העתירה כוונה נגד שרת האנרגיה קארין אלהרר, והיא נדרשה להשיב "מדוע לא תחתום ותאשר את מינויו של מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל, לאחר שנבחר כבר לפני למעלה מחמישה חודשים על-ידי דירקטוריון החברה, אשר אימץ את המלצת ועדת האיתור שהוקמה לבחירת מנכ"ל חדש לחברה, ומינויו אושר כדין על-ידי ועדת גילאור".

בעתירה נכתב כי חברת החשמל פעלה בדחיפות לאיתור ומינוי מנכ"ל תוך הקפדה מלאה על הוראות הדין, שכללו אישור פה-אחד של ועדת האיתור ודירקטוריון חברת החשמל ואישור המינוי על-ידי ועדת גילאור למינוי בכירים בחברות ממשלתיות. ההליך ניבחן ובוקר על-ידי הלשכה המשפטית של חברת החשמל, רשות החברות ומבקר חיצוני בלתי תלוי שמונה לבדיקת העניין על-ידי רשות החברות הממשלתיות. 

"מצב לא תקין" 

בעתירה הודגשה נחיצות המינוי ואחריות החברה על הולכה ואספקה סדירה של חשמל ליותר מ-3 מיליון בתי אב בישראל, כשבפועל היא מצויה על סף שיתוק של ממש שנכפה עליה בתקופה זו, יישום רפורמות היסטוריות במשק החשמל ופיתוחים מרחיקי לכת המסתכמים בהיקף של מיליארדי שקלים. 

"נדמה כי אין צורך להכביר במילים בדבר החשיבות והנחיצות של תפקיד המנכ"ל בכל חברה, קל וחומר בחברה בסדר גודל כשל חברת החשמל", נכתב בעתירה. זאת ועוד, צוין כי כבר ב-20.6.22 הונחו לפני השרה אלהרר דוחות תקינות, לרבות דוח הבודק החיצוני, ולמרות שההליך נמצא תקין, עד שעה זו עדיין לא נחתם מינויו של שפיגלר.

"חברת החשמל מצאה את עצמה פועלת ללא מנכ"ל קבוע מזה כחמישה חודשים. מדובר במצב לא תקין, המאיים לפגוע קשות בתפקודה של החברה וביכולותיה לבצע כראוי את משימותיה החיוניות המוטלות עליה בימי שגרה ובעיתות חירום, בפרט בתקופה הנוכחית. לכל אלה נלווים אתגרים כלכליים מורכבים, הנוגעים בין השאר להתמודדות עם משבר אנרגיה עולמי אשר נותן את אותותיו גם בישראל", נכתב בעתירה.

עוד נטען בעתירה כי "על-פי פסיקת בית משפט נכבד זה, היה על שרת האנרגיה להצביע על טעם מהותי ובעל משקל מיוחד המצדיק את הימנעותה מלאמץ את המלצת ועדת האיתור, החלטת דירקטוריון החברה וכן ועדת גילאור, אשר סמכו את ידיהן על המינוי ואישרו אותו ללא סייג. בתקופת בחירות דרישה זו מתעצמת שבעתיים, בשל החשש המוגבר לכך שהרשות הממנה תביא שיקולים לא עניינים. בהקשר זה חשוב לציין כי מדובר במינוי שנבחר בקפידה ואושר על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים לפני פיזור הכנסת וההכרזה על הבחירות, וכל שנדרש להשלמתו הוא חתימתם של השרים".

חברת החשמל טענה בעתירה כי ההחלטה שלא לאשר את המינוי "חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות ומחייבת את התערבות בית המשפט העליון, והם מצידם מחויבים לעשות ככל שביכולתם כדי למנוע את שיתוק החברה, את הפגיעה בתפקודה ואת הנזקים העלולים להיגרם לחברה ולציבור בכלל".