בשל גרימת זיהום אוויר: עוד כתב אישום נגד בז"ן

כתב האישום הוגש בגין גרימת זיהום אוויר והפרת היתר הפליטה של בז"ן • זהו כתב האישום החמישי בעשור האחרון שמוגש נגד החברה • בז"ן: "הליכי האכיפה הם חלק ממסע הציד שמנהל המשרד להגנת הסביבה נגד כלל התעשייה ובזן בפרט"

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: שלומי יוסף
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: שלומי יוסף

המשרד לאיכות הסביבה הגיש היום (ה') כתב אישום לבית משפט השלום בחיפה נגד חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן) ונושאי משרה בחברה, בגין גרימת זיהום אוויר והפרה של היתר הפליטה. זהו כתב האישום החמישי בעשור האחרון המוגש נגד בז"ן בעבירות סביבתיות. 

זיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה נקשר לתחלואת סרטן 
האם פליטת המזהמים של בזן פחתה ב-96% בעשור האחרון? 
בשל גרימת זיהום אוויר: כתב אישום פלילי נגד בזן ונושאי משרה בחברה

כתב האישום הוגש לאחר חקירת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה נגד חברת בז"ן; נגד יריב גרץ, ששימש בעת ביצוע ההפרות כסמנכ"ל בבז"ן; וכן נגד עודי יעקב, ששימש כמנהל תפעול.

חברת בז"ן היא חברה ציבורית העוסקת, בין היתר, בזיקוק נפט גולמי ומוצרי ביניים ובייצור ומכירת מוצרי דלק במפעל הממוקם במפרץ חיפה. במסגרת היתר הפליטה נקבעו לחברה דרישות הקובעות את ערכי הפליטה ודרישות לביצוע דיגומים תקופתיים.

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד דן טוניק, בבדיקות התקופתיות שביצעה החברה ובדיגומי הפתע שבוצעו במהלך שנת 2017 נמדדו חריגות מערכי הפליטה המותרים ב-15 מקרים שונים, ב-10 מתקנים שונים של החברה. חריגות אלה הובילו לפליטות עודפות של מזהמים לאוויר וגרמו לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. בנוסף, בז"ן מואשמת כי לא ערכה דיגומים כנדרש ממנה.

במרץ השנה אישרה הממשלה את המלצות ועדת המנכ"לים שהוביל המשרד להגנת הסביבה יחד עם משרד ראש הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה.

משנת 2015 הורשעה בז"ן בארבעה מקרים של עבירות סביבתיות, והוטלו עליה קנסות ועיצומים כספיים בגובה של 3.6 מיליון שקל ועל הקבוצה כולה 7.3 מיליון שקל.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג מסרה: "אין מקום לתעשייה מזהמת בריכוזי אוכלוסייה בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, וריבוי ההפרות מחזק את עמדתנו ואת הצורך לפעול בעניין זה בהקדם האפשרי. עד שפינוי התעשייה מהמפרץ יושלם, המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול מול המפעלים המזהמים במפרץ חיפה לצמצום זיהום האוויר בישראל. ישראל חייבת להיגמל מדלקים מזהמים ולעבור לאנרגיות ירוקות ומתחדשות, ובמקביל לפעול להוצאה של המפעלים המזהמים מריכוזי אוכלוסייה כמו מפרץ חיפה". 

בזן: "מסע ציד" 

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה הצהיר לא אחת על מדיניותו לסגירת התעשייה, והליכי האכיפה שהמשרד בחר לנקוט בעת האחרונה הם חלק בלתי נפרד ממסע הציד שהוא מנהל נגד כלל התעשייה ובזן בפרט.

"הגשת כתבי אישום דווקא בעיתוי זה, לאחר חקירות שהתמשכו על פני שנים ארוכות, תוך עינוי דין של מנהלים בתעשייה, איננה מקרית. למרבה הפלא, המדיניות היא של אותו משרד שבמסמכים מקצועיים הודה כבר כי ביצועיה הסביבתיים של בזן הם מעולים ביחס לבתי הזיקוק באירופה. 

"בזן מכחישה את הטענות שעולות מכתב האישום ותוכיח את טענותיה בבית המשפט. בזן ומנהליה מפעילים את מתקני הקבוצה במקצועות ובבטיחות תוך שמירה והקפדה על תקני איכות הסביבה המחמירים החלים עליה".