בימים רגילים נתוני תעסוקה חזקים הם בשורה חיובית לכלכלה. אבל אלו זמנים אחרים

בזמנים רגילים, נתוני תעסוקה חזקים ועלייה בשכר נחשבים כדבר טוב לכלכלת ארה״ב, אבל אלו לא ימים רגילים • הנתונים שפורסמו אתמול (ו') דווקא הגבירו את חששות המשקיעים והובילו לירידות חדות במדדים המובילים • מתח בשווקים לקראת פרסום נתוני האינפלציה לחודש ספטמבר ביום חמישי

נתוני עבודה חיוביים הם בשורות טובות? / צילום: Shutterstock
נתוני עבודה חיוביים הם בשורות טובות? / צילום: Shutterstock

נתוני שוק העבודה בארה"ב מתמתנים, אבל עדיין חזקים מידי. על רקע הנתונים שפורסמו אתמול (ו') השווקים הגיבו בנפילות חדות, מתוך החשש המתמשך מדבקותו של הפדרל ריזרב בהעלאות ריבית, במטרה לבלום את האינפלציה: הנאסד"ק נפל בכ-3.8%; מדד הדאו ג'ונס ננעל בירידות של כ-2.1%; מדד ה-S&P 500 ירד בכ-2.8%. תשואות האג״ח של ממשלת ארה״ב לעשר שנים סגרו שבוע עשירי ברציפות של עליות - שיא מאז שנות ה-70 - והגיעו אתמול ל-3.883%. התשואה לשנתיים עמדה על 4.306%.

מה כללו הנתונים ולמה הם כל כך הלחיצו את המשקיעים? בשוק ציפו שבחודש ספטמבר ייווצרו 255 אלף מקומות עבודה חדשים, ובפועל נוצרו 263 אלף. בנוסף לכך, שיעור האבטלה ירד ל-3.5%, הנמוך ביותר זה חמישה עשורים, כשהתחזיות המוקדמות דיברו על 3.7%. במקביל, השכר השעתי עלה ב-5%. בשורה התחתונה, נתונים המצביעים על שוק עבודה חזק ועל דרישות שכר שרק עולות - מה שמגביר את הלחצים האינפלציוניים. וכשאלו מתחזקים, הסיכויים שהפדרל ריזרב יזנח את מדיניות העלאות הריבית ה״ניצית״ שלו הולכים ופוחתים.

פאוול לא עוצר: הפד מקפיץ את הריביות בארה"ב
וול סטריט ננעלה בירידות חדות; המדדים המובילים איבדו עד 3.8%
ארה"ב: תשואת אג"ח הממשל לשנתיים מזנקת לשיא 

לאחר פרסום הנתונים התגובה הייתה מיידית. החוזים העתידיים נצבעו באדום, וכך גם פתיחת המסחר לאחר מכן. אם לא די בכך, התחזקו ההערכות בוול סטריט כי העלאת הריבית הבאה, שתתקיים ב-2 בנובמבר, תעמוד שוב על 0.75%. הסבירות לכך כעת עומדת על 79% בהשוואה לסבירות של 57% לפני שבוע.

"שוק העבודה לוהט מדי עבור הפד", אמרה קתי בוסטינצ'יץ', ראש תחום ארה"ב באוקספורד אוקונומיסט, בראיון ל-"מרקט ווטש". "אני חושבת שזה שומר אותם במגמת הידוק די אגרסיבית. אני צופה עלייה נוספת של 75 נקודות בסיס בנובמבר. יש לקוות שהם יוכלו למתן ולהקטין את גודל העלאת הריבית ל-50 נקודות בסיס בדצמבר".

בריאן בת'ון, פרופסור לכלכלה במכללת בוסטון, הציג זווית קצת אחרת כשדיבר עם "מרקט ווטש". "החדשות הטובות כאן הן שמצב התעסוקה נותר חיובי. הוא היה חזק. עכשיו הוא מתמתן. ישנה הקלה מסוימת בגידול השנתי ברווחים הממוצעים לשעה. זה דפוס נפוץ מאוד בכלכלה באמצע מחזור. אין שום דבר בשוק התעסוקה שמעיד על כך שהדברים לא מוגנים. שוק העבודה אינו האשם העיקרי בדחף האינפלציוני".

כעת, כל העיניים מופנות לנתוני האינפלציה לחודש ספטמבר שיפורסמו ביום חמישי. רוב הציפיות בארה״ב הן לירידה של 8.1% בהשוואה ל-8.3% באוגוסט. עם זאת, הצפי הוא שליבת האינפלציה (Core CPI) תעלה ל-6.5%, בדומה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש מרץ האחרון.