מזמינים פיצה והמבורגר לצהריים? ייתכן שהקולגות שלכם מזלזלים בכם

חומר למחשבה לארוחת הצהריים הבאה עם העמיתים: האוכל שאתם בוחרים לא רק אומר מי אתם, אלא משפיע גם על ההערכות ועל היחס שאתם מקבלים

מחקר אחד בשבוע. על הקשר בין מה שאתם אוכלים בעבודה לבין מה שחושבים עליכם העובדים האחרים / צילום: Shutterstock
מחקר אחד בשבוע. על הקשר בין מה שאתם אוכלים בעבודה לבין מה שחושבים עליכם העובדים האחרים / צילום: Shutterstock

אמיר גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו- VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי .@AmirGrinstein

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון. yanashechterman.com

אמ:לק: תקציר המחקר בארבע משפטים

שאלת המחקר: איך משפיעות הבחירות התזונתיות של עובדים על ההערכות והיחס שהם מקבלים במקום העבודה?

תהליך המחקר: 3 ניסויים שנערכו בקרב 69 משתתפים בדקו הטיות קוגניטיביות סטריאוטיפיות בקשר לאוכל ואת השלכותיהן לגבי האוכלים.

מסקנות: ככל שהבחירות נטו למזון בריא יותר, גברו ההערכה כלפי האוכלים, ומידת הרצון לסייע להם. בחירות פחות בריאות גררו יחס שלילי.

צידה לדרך: מנהלים, שימו לב שאקלים תומך תזונה בריאה יפחית שיפוטיות בצוות. עובדים, שימו לב לאוכל שלכם. ג'אנק עדיף לאכול בבית.

רבות נכתב על ההשפעה של תזונה בריאה על בריאות נפשית ופיזית, מחלות ועייפות. מחקרי עבר מצאו קשרים חיוביים בין צריכת מזון בריא לפרודוקטיביות בעבודה, ואכן אנו רואים כי ארגונים רבים דואגים לייצר סביבה המעודדת אורח חיים בריא מתוך מחשבה על העובדים, בריאותם, האנרגיה והפרודוקטיביות שלהם, וכמובן ימי המחלה שלהם. כעת מתברר שהיתרון בעידוד תזונה בריאה במקום העבודה הוא לא רק כל אלה, אלא משפיע גם על מה שחושבים העובדים זה על זה. 

שלושה דברים גורמים לעובדים להרגיש טוב בעבודה, ואף אחד מהם לא קשור לכסף 
מחקר חדש מגלה: זו התקופה הרגישה ביותר במקום עבודה
האם עבודת החלומות קיימת ומה יקרה ביום שכבר לא נצטרך לעבוד?  
מעוניינים להתקבל לתפקיד בכיר? לעתים כדאי להצניע את ההישגים 

התזונה שלנו בעבודה היא דבר מאוד פומבי. 62% מהעובדים בארה"ב אוכלים את ארוחת הצהריים שלהם מול המחשב או על שולחן העבודה, אחרים יוצאים לאכול יחד בקפיטריה או בחדר אוכל ואף מזמינים ביחד אוכל מספק חיצוני. אנשים שמבלים זמן רב ביחד מכירים את הרגלי האכילה זה של זו, ומסתבר שהרגלים אלו משפיעים גם על האופן שבו העובדים נתפסים.

מתברר שבחירת המזון של העובדים נתפסת כמעידה על זהות, תפיסת חיים ואישיות. מחקרי עבר מצאו כי אנחנו נוטים לייחס באופן בלתי מודע תכונות אופי למה שאנשים אוכלים. למשל מנות בשר גדולות נתפסות כסטריאוטיפ של תכונה גברית, ואילו מנות צמחוניות כסטריאוטיפ של תכונות נשיות. מנות דלות שומן נתפסות כנשיות יותר, כמעידות על אטרקטיביות פיזית ועל אנשים לא חברותיים. מחקרים גם מצאו כי אלו האוכלים מנות גדולות ועתירות שומן נתפסים באופן שלילי יותר. אנו מביטים על בחירות התזונה של העמיתים שלנו ושופטים אותם באופן בלתי מודע.

אתה מה שאתה אוכל

מחקר מהשנה שעברה שהתפרסם בירחון Journal of Applied Psychology מצא כי אנשים שאוכלים אוכל בריא בעבודה נתפסים כבעלי שליטה עצמית גבוהה, וכתוצאה מכך יזכו ביחס חיובי מצד עמיתיהם, מעבר לזה שהם מקבלים בעקבות תפקידם ותפקודם.

החוקרים ווטקינס, פטאל ואנטואין (מאוניברסיטאות מערב טקסס, סאפולק ו-וושינגטון) מצאו כי בשל יכולתנו המוגבלת כאנשים בעולם המערבי מלא השפע להימנע ממזון עתיר סוכר ושומן, בחירה לא פשוטה עבור רובנו, אלו שמבצעים בחירות בריאות יותר ונמנעים מפיתויים נתפסים כאנשים המסוגלים לשלוט בדחפים וביצרים שלהם, וזוכים להערכה בשל כך.

בניסוי הראשון שערכו השתמשו החוקרים במבחן הבודק הטיות קוגניטיביות סטריאוטיפיות. החוקרים הציגו בפני 69 משתתפים תמונות של מאכלים שונים לארוחת צהריים, ובדקו את האסוציאציות של הנבדקים לגבי אופציות בריאות יותר ופחות.

ארוחת הצהריים של טיילור

בניסוי השני הציגו תמונות של ארוחת הצהריים של עובד/ת בשם טיילור (שם שמתאים לשני המינים) שתואר/ה כנעימ/ת הליכות וחברותי/ת ובעל/ת גובה, משקל ואטרקטיביות ממוצעים.

ארוחת הצהריים של טיילור השתנתה בין הגרסה הבריאה (בקבוק מים, תפוח וסלט ירקות) לגרסה הלא-בריאה (בקבוק שתייה מתוקה מוגזת, עוגייה ומשולש פיצה). בשני המקרים התבקשו הנבדקים להעריך את מידת השליטה העצמית של טיילור ולדרג היגדים כמו "טיילור עצלנ/ית" או "לטיילור יש משמעת ברזל חזקה". בנוסף נבדקה רמת ההתנהגות החיובית שתופנה אל טיילור על ידי דירוג היגדים כמו "אני אעזור לטיילור במשימות" או "אני אתאים את לוח הזמנים שלי כדי לאפשר לטיילור לקחת חופשה במידת הצורך".

ניתוח הנתונים בשני הניסויים מצא כי קיים קשר חיובי בין הגרסה הבריאה של ארוחת הצהריים לבין הערכת השליטה העצמית של טיילור, ולהיפך - הגרסה הלא-בריאה עוררה הטייה שלילית באשר לרמת השליטה העצמית. עוד מצאו החוקרים קשר חיובי בין הגרסה הבריאה של ארוחת הצהריים ורמת התנהגות חיובית גבוהה כלפי טיילור.

בניסוי השלישי נבדק אקלים החברה, ועד כמה הוא מעודד תזונה בריאה. מחקרי עבר מצאו שבאקלים המעודד תזונה בריאה ירגישו העובדים לחץ חברתי להתנהגויות מסוימות. החוקרים רצו לבדוק את השפעתו של האקלים החברתי-תרבותי הזה על תפיסת העובדים באשר לעמיתיהם. האם האפקט שנמצאו בשני הניסויים השונים מתרחש גם כאשר יש אקלים ארגוני המעודד תזונה בריאה?

החוקרים ערכו את המחקר באוניברסיטה גדולה במרכז ארה"ב ובחנו את האקלים הארגוני בקרב העובדים באוניברסיטה במחלקות השונות בשאלות כגון "מנהלים במחלקה חושבים שצריכת מזון בריא חשובה" או "במחלקה זאת מוודאים שהעובדים יוכלו לצרוך מזון בריא גם בין הארוחות". בנוסף ערכו החוקרים את שני הניסויים הראשונים והשוו את התוצאות בין המחלקות השונות.

החוקרים מצאו כי במחלקה שבה מתקיים אקלים המעודד תזונה בריאה האפקט שמצאו נחלש שכן העובדים ייחסו את האפקט לסביבה ולהשפעה החברתית ולא לשליטה העצמית של עמיתיהם.