מחירי המזון | בדיקת גלובס

מכסים על פירות וירקות בוטלו, אבל זה לא מספיק כדי לעודד תחרות

רפורמת החקלאות: בדיקת גלובס מגלה כי יבוא פירות וירקות שהמכסים עליהם בוטלו לא השתנה דרמטית ולעתים נשאר אפסי • כשבקשה ליבוא לארץ אורכת 5 שנים, שחקנים חדשים מוותרים על השוק המקומי • אבל יש גם תקווה: במוצרים שהיו פתוחים ליבוא תחרותי, כמו השום, הורדת המכסים גררה צניחה במחיר

שוק הפירות והירקות, הורדת המכסים לבדה אינה מספיקה כדי לפתוח את השוק לתחרות / צילום: Shutterstock
שוק הפירות והירקות, הורדת המכסים לבדה אינה מספיקה כדי לפתוח את השוק לתחרות / צילום: Shutterstock

עם הבטחה לחיסכון של 820 שקל בשנה לצרכן הישראלי, שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע במרץ 2022 על פתיחת שוק החקלאות ליבוא מחו"ל. במהלך משותף (ושנוי במחלוקת בקואליציה) עם שר החקלאות עודד פורר, ליברמן הוציא לדרך את הפעימה הראשונה של הורדת המכסים במסגרת הרפורמה בחקלאות. בחמש השנים הבאות, לפי התוכנית, יתווספו לפעימה הזו עוד חמישה צווי הורדת מכסים שבסופם רוב המכסים על פירות וירקות צפויים להגיע לאפס. זאת, במטרה להוריד את מחירי הפירות והירקות ולהפחית את יוקר המחיה.

ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
הצעדים שהממשלה הבאה צריכה לעשות כדי שמחירי המזון יתחילו לרדת | ניתוח גלובס
הפוליטיקאים למדו: למה להילחם בקבוצות כוח כשאפשר לפזר הבטחות | דרור מרמור, פרשנות

עם זאת, הורדת המכסים לבדה אינה מספיקה כדי לפתוח את השוק לתחרות או אפילו להגדיל את היבוא. אחד מחסמי התחרות המשמעותיים בשוק הפירות והירקות הם תקנות הגנת הצומח. מדובר באוסף תקנות שנועדו למנוע חדירה של מזיקים לחקלאות הישראלי. אלא שבפועל כפי שהגדירה זאת בעבר מנכ"לית משרד החקלאות בעצמה בעבר בשיחה עם גלובס: "הרגולציה על הגנת הצומח היא קריטית למניעת חדירת מזיקים לישראל, אלא שהיא גם נוצלה במשך זמן רב כחסם יבוא שמונע תחרות ומעלה את יוקר המחיה".

תהליך ארוך, מסורבל וחוסם תחרות

מדוח מבקר המדינה משנת 2021 עלה כי "לא קיים נוהל המסדיר את עבודת הוועדה (האחראית על התקנות ע"א) ושיקוליה אינם שקופים למגישי הבקשות". המבקר גם הסביר כי בקשה ליבוא "עלולה להמתין חודשים ואף שנים. לעניין זה יש משמעות כלכלית, למגיש הבקשה ולכלל הציבור, בנוגע להגברת התחרות ולהורדת יוקר המחיה". במילים אחרות, התהליך ארוך, מסורבל, יקר ובולם תחרות בין היבואנים.

 
  

ניתן לראות זאת בפעימת הורדת המכסים. הפעימה, שהורידה את מיסי היבוא לאפס על מספר פירות וירקות, לא בהכרח הובילה ליבוא בפועל. לפי נתוני משרד החקלאות שהגיעו לידי גלובס, באספרגוס, בשסק ובשעועית - שהמכסים עליהם ירדו לאפס - לא נרשם יבוא כלל. כלומר, להורדת המכסים לא הייתה שום השפעה על היבוא.

ומה עם המחירים? בינתיים לא נראית מגמה ברורה. מחיר השסק אכן ירד בין יוני האחרון ליוני אשתקד (-14%), וכך גם מחיר האספרגוס (-3%), אבל מחיר השעועית עלה מספטמבר 2021 לספטמבר השנה ב־6.5%.

בהקשר הזה נציין כי מחירי פירות וירקות נחשבים מסורתית לתנודתיים במיוחד, בין היתר בשל השפעת עונות השנה, האקלים והביקוש וההיצע העולמיים. זו גם הסיבה שקשה לעקוב על שינוי מגמה במחירים.

הורדת המכס לא מתגלגלת לצרכן

שני פירות שמבקר המדינה ביקר במיוחד את הליך הגנת הצומח שלהם הם אוכמניות ואננס. מבקר המדינה ציין כי "בשנים 2007־2020 הוגשו 11 בקשות ליבוא אוכמניות מ־8 מדינות. מהתרשים עולה כי רק שתיים מהן אושרו ליבוא - ארגנטינה וצ'ילה. פרק הזמן הממוצע לאישור יבוא היה כחמש שנים".

גם בקשר לאננס, מבקר המדינה אמר כי "בשל המגבלות ליבוא אננס, נוסף על הטלת מכס, הוא מיובא משתי מדינות בלבד ובהובלה אווירית. לפיכך, מחירו של האננס לצרכן בארץ גבוה ממחירו בשווקים בחו"ל פי 6 בממוצע. מתן הקלות ביבוא אננס לישראל עשוי להכניס שחקנים נוספים לשוק שיתחרו על המחיר וינגישו את האננס לאוכלוסיות נוספות".

המשמעות היא שקשה יותר ליצור תחרות בפירות אלה, גם כשהמכס יורד. כך שבעוד יבוא האוכמניות עלה באופן ניכר, הוא עדיין יחסית מצומצם: מ־171 טונות אוכמניות מאפריל עד ספטמבר 2021 ל־272 טונות מאפריל לספטמבר 2022. המחיר ירד, אך ב־10% בלבד.

גם יבוא האננס עלה מ־2,177 טונות מאפריל עד ספטמבר 2021 ל־2,432 טונות מאפריל לספטמבר 2022, אך המחיר נשאר במקום ואף עלה ב־2%. באננס, דרישות ייחודיות לישראל, כמו קטימת כתר העלים שעל הפרי, מאפשרות יבוא מוגבל ממדינות מסוימות בלבד ובידי יבואנים בודדים. בצורה כזו, הורדת המכס לא ממש מתגלגלת לצרכנים.

הדוגמה העיקרית לירק שאינו מוגבל בתקנות הגנת הצומח והיבוא שלו חופשי מאוד הוא השום. גם לפני הורדת המכסים האחרונה, ניתן היה לייבא שום באופן רווחי. ואכן, הורדת המכסים הזניקה את יבוא השום מ־3,029 טונות באפריל־ספטמבר 2021 ל־4,143 טונות באותה תקופה השנה. מחיר השום הלך וירד, עד כדי 5.2 שקלים ליחידה בחודש ספטמבר 2022 לעומת 7.2 שקלים ליחידה בספטמבר 2021. כלומר - ירידת מחיר של 27% תוך שנה.

משרד החקלאות: שינוי שמחלחל לאורך זמן

אז האם הורדות מכסים מורידות מחירים? לא לבדן. המכסים הם אחד החסמים הגדולים ליבוא וליצירת תחרות, אך כפי שמבקר המדינה הבהיר כבר ב־2021 - ממש לא היחיד. במשרד החקלאות מבהירים כי "מדובר בשינויים מבניים שמטבע הדברים מחלחלים לאורך זמן ועתידים להוזיל את מחירי הפירות והירקות", אבל גם מציינים כי "עם המשך יישום הרפורמה בחקלאות, ובראשם קידום תיקון לתקנות הגנת הצומח, יתאפשר להגדיל משמעותית את מקורות היבוא של תוצרת טרייה, ובכך להגדיל את התחרות בשוק הפירות והירקות ולהוזיל את המחיר לצרכן. עד לאישור התקנות, המשרד ממשיך לפעול כדי לאתר מקורות יבוא נוספים, וכפי שניתן לראות בנתונים - מאמץ זה כבר נותן את אותותיו בשוק".