אחרי שישה עשורים בחברה: דן פרופר, יו"ר אסם, פורש

המנכ"ל והיו"ר המיתולוגי של יצרנית המזון השלישית בגודלה בישראל החליט לסיים את תפקידו – ובכך תם עידן משפחת פרופר בחברה • "המנכ"ל הנוכחי מחזיק במיומנות בהגה, אני מאוד רגוע", הוא אומר לגלובס

דן פרופר / צילום: יח''צ אסם
דן פרופר / צילום: יח''צ אסם

דן פרופר פורש מתפקידו כיו"ר אסם בתום 56 שנים בחברה. פרופר, שיעזוב את יצרנית המזון השלישית בגודלה בישראל בסוף השנה, כיהן בה 25 שנים כמנכ"ל ו ב־17 השנים האחרונות כיו"ר.

בין המהלכים הבולטים שנזקפים לזכותו של פרופר נמנים הנפקת אסם בבורסה בתל אביב ב־1992 והחיבור עם ענקית המזון העולמית נסטלה. פרופר אף היה זה שניהל את המגעים שהובילו למיזוג אסם לתוך נסטלה בשנת 2016.

ריקול ענק ומחאת הפסטה: השנה הקשה של יצרני המזון
הפתי בר שלכם ירוק יותר: באסם-נסטלה מיישמים מדיניות אפס הטמנה

"הקשר עם נסטלה הוא האירוע המשפיע ביותר על אסם במשך כל 80 שנות קיומה", אומר פרופר לגלובס, "וזה מה שהפך את אסם לחברה ישראלית מתפתחת ולענקית מזון מפותחת וחדשנית".

קידום הפריפריה 

פרופר, 81, הצטרף לחברת אסם, שאביו אויגן נמנה בין מייסדיה, בתום לימודי הנדסה בטכניון, וכעבור כשנתיים מונה לנהל את מפעלה הראשון בבני ברק. על בסיס אותו מפעל הוא הוביל את פיתוח ובניית החברה. המהלכים שקידם הובילו להגדלת מקורות התעסוקה בפריפריה, לרבות הקמת שבעה מפעלים, עשרות קווי יצור חדשניים וכן מרכזי לוגיסטיקה והפצה.

נזכיר כי בעסק המשפחתי עבד גם האח גד פרופר, עד שפרש מתפקיד המנכ"ל ב-2012. על־פי הפרסומים, באותה עת הוא גם מכר את כל מניותיו לנסטלה תמורת מאות מיליוני שקלים, ובכך למעשה נפרד לגמרי מהחברה. כעת, עם פרישתו של דן פרופר, מסתיים עידן בכל הנוגע לקשר המשפחתי בחברה.

במשך כל שנות עבודתו באסם עסק פרופר בפעילות ציבורית, ובין השאר כיהן כנשיא התאחדות התעשיינים במשך שש שנים, כיו"ר המועצה המייעצת של בנק ישראל במשך שלוש שנים וכיו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.

ב־2003 קיבל פרופר תואר MBE מהמלכה אליזבת השנייה על תרומתו לחיזוק היחסים הכלכליים בין ישראל לבריטניה. פרופר נבחר לחבר הנאמנים של הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון.

מינויים פנימיים

"ההחלטה לסיים את התפקיד לא הייתה פשוטה עבורי", מודה פרופר, "ואני יכול לומר בבטחה כי אני יכול לצאת מאסם, אבל את אסם לעולם לא ניתן יהיה להוציא מתוכי. את כל חיי הבוגרים עיצבה עבודתי בחברה, וכן עיצבו האנשים עמם נפלה בחלקי הזכות לעבוד - עובדים ומנהלים כאחד.

"אני קשור לחברה בנימי ליבי, וגאה על המהלכים החשובים שהובילו ליצירת אימפריית מזון ישראלית מפוארת. אני מודה להנהלת החברה, ובראשה אבי בן אסאייג, שמחזיק במיומנות אדירה בהגה של החברה, יוביל אותה לעוד ניצחונות ולעוד הישגים ויהפוך אותה לעוד יותר מפותחת. אני מאוד רגוע כשאני פורש מתפקיד היו"ר.

"כשמסתכלים על דור המנהלים של אסם היום, רובם ככולם התקדמו בתום אסם במשך הרבה מאוד שנים. זו חברה שיש בה ותק, אנשים מרגישים שזה הבית, ולא עוזבים אותה. הישגים זה יפה, אבל ההישג הגדול ביותר שלי הוא שיש בין ההנהלה והעובדים קשרי לב, לא קשרי שכל בלבד, והבנה שאנחנו יחד מקימים מפעל אדיר".

בן אסאייג ציין כי פרופר הוא "מנהיג, מורה ומדריך של עובדים ומנהלים רבים באסם, של חברי הנהלה לדורותיהם וגם שלי באופן אישי".

לדברי מרקו סטמברי, מנכ"ל אזור אירופה בנסטלה, "המקצועיות והמנהיגות יוצאת הדופן של פרופר, החוש העסקי שאין שני לו והחזון האסטרטגי לטווח ארוך בנו את היסודות של אסם־נסטלה כפי שאנו מכירים אותה כיום".