התאחדות בוני הארץ מתריעה: העלאות הריבית מורידות את קצב הבנייה

התאחדות הקבלנים בוני הארץ פרסמה כי במקביל להעלאת הריבית יש ירידה בקצב התחלות הבנייה • נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו: "המהלך שמוביל כעת בנק ישראל של המשך עליית הריבית בשיעור מואץ וגבוה, מחייב בחינה מיידית מחדש"

בנייה / צילום: Shutterstock
בנייה / צילום: Shutterstock

העלאות הריבית עושות את שלהן על שוק הדירות: רוכשי הדירות צמצמו מאוד את מספר העסקאות ואת המשכנתאות שהם לוקחים, וליזמים קשה יותר להשיג ליווי בנקאי לפרויקטים שלהם. התאחדות הקבלנים בוני הארץ פרסמה כי במקביל להעלאת הריבית יש ירידה בקצב התחלות הבנייה. 

ההתקררות בשוק הדיור: היקפי המשכנתאות בספטמבר בשפל של שנה 
שפל של 3 שנים ברכישות דירות חדשות. איזו עיר חזרה להוביל בעסקאות?
● חידת הנדל"ן: האינדיקטורים מצביעים על התקררות, אך המחירים שוברים שיאים
מתקשים בהחזרי המשכנתה בגלל עליית הריבית? זה מה שאתם צריכים לדעת
הריבית זינקה בפעם החמישית ברציפות: בכמה התייקר החזר המשכנתה הממוצע?

על-פי מסמך שהוציאה ההתאחדות, מאז תחילת הליך העלאת הריבית במשק בחודש מרץ 2022 נחתך היקף התחלות הבנייה בשוק הדיור הישראלי בכ-20%, ובסוף חודש ספטמבר, עמד קצב הבנייה התחלות הבנייה של דירות במשק על כ-60 אלף יחידות דיור בלבד. בכך חזר המשק קרוב מאוד להיקף התחלות הבנייה של השנה שעברה וחתך את תוספת התחלות הבנייה שהצליחה הממשלה היוצאת לקדם.

על-פי ממצאי ההתאחדות, ביולי התחלות הבנייה עמדו על כ-5,800, באוגוסט על כ-5,000, ובספטמבר על כ-4,700. יש לציין כי הלמ"ס טרם הוציאה את ממצאי הסקר שלה לעניין זה.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסר: "המהלך שמוביל כעת בנק ישראל של המשך עליית הריבית בשיעור מואץ וגבוה, מחייב בחינה מיידית מחדש. מבחינה מאקרו כלכלית, העלאת ריבית תוביל תמיד להאטה. אין ספק כי תהליך זה מעלה את הסיכון העסקי בענף הבנייה. זאת בעוד, הבנקים נמצאים במגננה, ושמענו לאחרונה את מנכ"ל בנק הפועלים שהעריך כי מחירי הדיור יתחילו לרדת בקרוב, בעת שהוא מתבסס על הערכה שגויה של היקף הבנייה". 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: כדיה לוי
 ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: כדיה לוי

ירידה בביקושים לדירות ועלייה במרכיב המימון של היזמים 

בכנס שנערך אתמול (ד') על-ידי מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, אמר בעניין זה מנכ"ל משרד השיכון, אביעד פרידמן, כי הוא מקווה שקצב הבנייה הגבוה ימשיך, למרות העלאת הריביות.

ואולם חנן מור, בעל השליטה בקבוצת חנן מור, סיפר, כי החברה מורידה בימים אלה יזמויות של דיור להשכרה, וזאת משום שהעלאת הריבית מייקרת את האשראי ומורידה מאוד את ההיתכנות הכלכלית ליזמויות אלה.

ואכן, באופן עקרוני העלאות הריבית גורמות לירידה בביקושים לדירות ועלייה במרכיב המימון של היזמים, מה שמביא בסופו של דבר גם לירידה בהתחלות בנייה. סביר להניח כי זה מה שיקרה עכשיו, ואולם יש לקחת בחשבון שיזמים יוצאים בפריסייל הרבה לפני שהם מתחילים לבנות, כך שגם אם קשה להם יותר - הם מחויבים להשלים את הפרויקטים, כך שעדיין יש פרויקטים שהם מתחילים בבנייתם, למרות שאם הייתה אפשרות - אולי הם היו דוחים את הבנייה.