השבוע בנדל"ן: רוצים לקנות דירה? אלו הנתונים שכדאי לכם להכיר

לפנינו שבוע עמוס בנתונים סטטיסטיים חשובים שיראו את הכיוון אליו צועד שוק הנדל"ן • המשכנתאות באוקטובר הגיעו לשפל של יותר משנתיים, מה צפוי במדד מחירי הדירות לאוגוסט-ספטמבר של הלמ"ס, ומה אפשר ללמוד מסקירת הכלכלנית הראשית • השבוע בנדל"ן, מדור חדש

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

השבוע הקרוב עתיד להיות עמוס בנתונים סטטיסטיים, שישפכו אור על מה שקרה בשוק הנדל"ן בתחילת חגי תשרי וברבעון השלישי של 2022. זה התחיל בנתוני המשכנתאות לאוקטובר שהציגו שפל של מעל שנתיים, ואלו הם הנתונים העיקריים שכדאי לשים אליהם לב בהמשך השבוע:

יום שני (14.11)

1. האם תהיה ירידה נוספת בביקושים לדירות חדשות?

סקר הביקושים לדירות של הלמ"ס צפוי להתפרסם. הסקר כולל את מספר העסקאות לרכישת דירות חדשות. בחודשים האחרונים רואים ירידה גדולה ברכישת דירות חדשות, כשההסברים לכך משתנים.

חלק טוענים כי מדובר במגמה שהיא חלק מהירידה הכוללת במספר העסקאות שנרשמת בעקבות העלאות הריבית; לטענת אחרים, הירידה נובעת מהמלאי הדל של דירות חדשות.

הנתונים מגלים: בניית דירות חמישה חדרים בשפל של 20 שנה 

יום שלישי (15.11)

2. האם מחירי הדירות יעלו גם במדד הקרוב?

ביום זה עתיד להתפרסם מדד מחירי הדירות לחודשים אוגוסט-ספטמבר של הלמ"ס, שיכלול גם את מדד מחירי השכירות, ומדד תשומות הבנייה. לפי מדד האחרון ליולי-אוגוסט 2022, מחירי הדירות השלימו זינוק של 19% ב-12 חודשים.

המדד יענה על השאלות הבוערות בשוק הנדל"ן: האם מחירי הדירות הוסיפו לעלות לפני החגים, על אף העלאות הריבית? מה קורה עם מחירי השכירות, והאם העליות המהירות נמשכות? מה קורה עם הדירות החדשות בעקבות השינוי בחוק המכר?

במקביל, הלמ"ס תפרסם גם את מחירי הדירות הממוצעים לפי מספר חדרים, מחוזות וערים גדולות, וגם את מחירי השכירות לפי אותה, והכול כמעין סיכום לרבעון השלישי של השנה. 

מה צפוי? אפשר להעריך, כי מבחינת נפח עסקאות, שוק הנדל"ן יראה על המשך התכווצות, וירידה בכמות העסקאות, לאור העלאות הריבית והמצב הכלכלי; האם גם המחירים ירדו? סיכוי גדול שלא. בחודשים האחרונים ראינו שאומנם יש ירידה גדולה במספר העסקאות, אך מי שנשאר בשוק משלם מחירים גבוהים.

מחירי השכירות מנפצים את אשליית האינפלציה הנמוכה בישראל 
מחירי הדיור תמיד עולים? מחקר על פני 140 שנה גילה ממצאים מפתיעים| הפקולטה
חידת הנדל"ן: האינדיקטורים מצביעים על התקררות, אך המחירים שוברים שיאים | ניתוח

בהמשך השבוע

3. האם מגמת העזיבה של המשקיעים תימשך?

סקירת הכלכלנית הראשית לחודש ספטמבר על שוק הדירות צפויה להתפרסם בסמוך לפרסומי הלמ"ס, אולם משרד האוצר לא מתחייב לתאריך. האם הזוגות הצעירים הוסיפו לשלוט בשוק הדירות? מה קורה למשקיעים? והאם משפרי הדיור בפריפריה מתנהגים בצורה שונה מאלה במרכז הארץ? זאת ועוד יכללו בסקירה.

מה צפוי? בסקירות האחרונות של הכלכלנית הראשית באוצר נחשף כי בחודשים האחרונים כמות רכישת הדירות נמוכה בעשרות אחוזים לעומת החודשים המקבילים ב-2021. מגמה זו צפויה להימשך ואף להתחזק בסקירה הקרובה וזו הבאה, שכוללות את תקופות חגי תשרי. המשקיעים רשמו ירידה חדה במספר הדירות שרכשו בחודשים האחרונים, וזאת עקב העלאת מס הרכישה. העלאת הריבית היא גורם נוסף שיתרום להידלדלות שוק הנדל"ן למשקיעים. 

הכלכלנית הראשית: הדרום מוביל בהפסדי משקיעי הנדל"ן