פינוי בינוי בתל אביב: "היזמים הקודמים חתמו על עסקה ורצו לבטל אותה"

בניין עם 33 יחידות דיור בצפון הישן בתל אביב • היזם יקבל 31 דירות, הדיירים מקבלים דירות חדשות עם תוספת של 25 מטר, 12 מ"ר מרפסת וחניה לכל דייר • ומה ההמלצה של הדיירים לפני הליכה לתמ"א?

פרויקט YH32 בצפון הישן של תל אביב / הדמיה: סטודיו 84
פרויקט YH32 בצפון הישן של תל אביב / הדמיה: סטודיו 84

סיפור הפרויקט:

פרויקט YH32 ממוקם בצפון הישן של תל אביב, במפגש הרחובות יהודה המכבי וויצמן. ברחוב צפוי לעבור בעתיד הקו הירוק של הרכבת הקלה ובסמוך אליו מתוכננת תחנת נורדאו. הבניין נמצא במרחק קצר מהירקון, ובמרחק של כשני ק"מ מחוף הים.

אסף כהן, אחד מבעלי הדירות בבניין, מספר: "קניתי את הדירה לפני 20 שנה להשקעה. שילמתי אז 165 אלף דולר אבל מעולם לא התגוררתי בה כי חייתי כל הזמן הזה בחו"ל והדירה הייתה מושכרת.

"לפני כמה שנים פנו אליי שאר הדיירים בבניין ואמרו שרוצים לעשות חיזוק ופינוי. הסכמתי, וכשהייתי בארץ חתמתי. אבא שלי היה מיופה כוח שטיפל בהכול". התהליך לדבריו ארך כשלוש־ארבע שנים אולם לא התקדם: "מסתבר שהיזמים חתמו על עסקה לא כדאית מבחינתם ורצו לתקן אותה. הם סירבו להתקדם ללא תיקוני חוזה ואנחנו ראינו בהפרות שלהם ביטול חוזה, וחיפשנו יזמים נוספים שיכנסו במקומם, אולם היה לנו הסכם חתום וזה היה קצת בעייתי. לכן, חיפשנו יזם שייתן לנו גב כלכלי במידה והיזם הקודם יתבע אותנו. וזה הרחיק מאיתנו יזמים שלא רצו להגיע למצב של תביעה".

פרויקט YH32 בצפון הישן של תל אביב / צילום: דורון סהר
 פרויקט YH32 בצפון הישן של תל אביב / צילום: דורון סהר

בהמשך, לדבריו, הדיירים החליטו ללכת על תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) וערכו מכרז יזמים. "אחד התנאים שהצבנו במכרז יזמים היה התחייבות לשחרר אותנו מההתחייבות ליזם המקורי שעיכב את הפרויקט שנים. החברה שזכתה קיבלה רגליים קרות, ואז פנינו לקונטמפו נדל"ן שסיימו במקום השני ושחר רז, הבעלים של החברה, נכנס לעניינים וסייע לנו להתקדם. בסוף קיבלנו ממנו ערבויות והתחייבות לפיצוי במקרה שניתבע".

רוני שובל, דיירת נוספת בבניין, מוסיפה כי, "מוניתי להיות חלק מהנציגות, ולקחנו את הנושא ברצינות לכן הלכנו לעשות קורס מזורז על תמ"א. אישית עבדתי בזה והשקעתי המון שעות מהזמן שלי. עשינו סבב אודישנים לעו"דים וליזמים. פגשנו כשמונה עורכי דין וכ־12 יזמים ובסוף התגבשנו על החלטות. אנחנו מאוד מרוצים עד כה".

מה את ממליצה למי שמתחיל עכשיו?
"לבדוק הכל לעומק. לבחון את היזמים, לבדוק את הניסיון שלהם בתמ"א ואת החוסן הכלכלי שלהם".

התמורה ליזם: 31 דירות, מתוכן ארבע דירות גן ו־4 פנטהאוזים. מחירי שיווק: החל מ־69 אלף שקל למ"ר.

התמורה לבעלים: דירות חדשות עם תוספת של 25 מטר, 12 מ"ר מרפסת וחניה לכל דייר.

לו"ז: היתר בנייה התקבל באוקטובר 2022, הריסה מתוכננת בעוד כשלושה חודשים

סוג הפרויקט: תמ"א 38/2 הריסה ובנייה

המצב הקיים: שלוש קומות עם שלוש כניסות הכוללים 33 יח"ד

היזם: קונטמפו נדל"ן

הקבלן המבצע: א.מ. מגיד לבניין בע״מ

אדריכלים: אליאב אדריכלים

עו"ד הדיירים: עו"ד ארנון נגר

עו"ד היזם: עוה"ד אדם שפרוך וסיוון גילרון דותן ממשרד יגאל ארנון