בורסות עולם | סיקור שוטף

יום מסחר תנודתי בוול סטריט הסתיים במגמה שלילית; ענקיות הטכנולוגיה נסוגו

הדולר התחזק מול סל המטבעות, תשואות האג"ח עלו • ירידות במסחר על החוזים העתידיים של הנפט • בורסות אירופה ננעלו בעליות • מאנדיי טיפסה לאחר הדוחות, ואילו טרמור מחקה רבע משוויה; גם מג'יק, טאואר וגילת פרסמו דוחות

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

יום תנודתי בניו יורק ננעל במגמה שלילית שהחריפה ככל שהתקרב צלצול הנעילה, כאשר גם מדד הדאו ג'ונס, שהצליח לשמור על עלייה במרבית היום, סיים בירידה של 0.6%. הנאסד"ק וה-S&P 500 ירדו ב-1.1% וב-0.9%, בהתאמה. תשואות האג"ח קצרות-הטווח של הממשל האמריקאי טיפסו מעלה, בראשן תשואת האיגרת לשנתיים שקפצה ב-8 נקודות ל-4.40%. תשואת האג"ח לעשור עלתה ל-3.87%. במט"ח, הדולר עלה ב-0.5% מול סל המטבעות.

יצרנית הצעצועים הסברו  צנחה בכמעט 10% לאחר הורדת המלצה על-ידי בנק אוף אמריקה, ואילו AMD  טיפסה לאחר שקיבלה שני שדרוגי המלצות (ראו בעדכונים קודמים). אמזון  השילה כ-2.3% לאחר שדווח כי תפטר כ-10,000 עובדים בעולם, וגם ענקיות הטכנולוגיה האחרות רשמו בעיקר ירידות והעיקו על המדדים.

בקרב מפרסמות הדוחות, טרמור  הישראלית ואוטלי  האמריקאית ירדו בחדות, ואילו מאנדיי , טאואר , גילת  ומג'יק  הישראליות התחזקו (פירוט דיווחים בעדכונים קודמים).

בשוק הסחורות התחזקו ירידות השערים במסחר על חוזי הנפט. החוזים על הנפט האמריקאי צנחו בכ-4% ל-85.4 דולר לחבית, והחוזים על הברנט ירדו ב-3.5% ל-92.6 דולר לחבית. הזהב יציב סביב 1,773 דולר לאונקיה, בשוק הקריפטו גם נרשמת יציבות, כאשר הביטקוין ברמה של 16.3 אלף דולר, והאת'ריום על 1,217 דולר - ירידה שבועית של 21%-22% עבור שני המטבעות הגדולים.

21:05

שינוי כיוון בוול סטריט: גם מדד הנאסד"ק מחק את הירידה שרשם ועבר לעלייה של 0.2%. ה-S&P 500 מטפס ב-0.4%, והדאו ג'ונס ב-0.5%. לצד זאת עדיין נרשמות עליות בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב, ובעיקר בקצרות-הטווח שבהן.

נטפליקס  בולטת בזינוק של 6.7%, ויצרנית השבבים AMD מתקדמת בכ-4%. בקרב הישראליות בולטות לטובה בריינסטורם  שמזנקת ב-13%, סטיקספיי , גלובל-אי , פיוניר , גילת  ומאנדיי  (שקופצת בכ-4.5%, לאחר שבשלב המסחר המוקדם המריאה ביותר מ-20% בעקבות הדוחות הטובים). לעומתן, פאגאיה וטרמור יורדות בחדות.

20:00

מדד ה-S&P 500 עבר לעלייה של 0.1%, בעוד שהנאסד"ק עדיין נסוג בכ-0.2% בעקבות מרבית ענקיות הטכנולוגיה שרושמות ירידות של 0.5%-1.5% (מטא וחברות השבבים בולטות בניגוד למגמה).

בשוק האג"ח תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה בכמעט 5 נקודות ל-3.87%, ותשואת האג"ח לשנתיים קופצת ב-8 נקודות ל-4.41%.

בלקרוק  יורדת ביותר מ-3%, לאחר שהודיעה כי דחתה השקת קרן נסחרת באג"ח בסין בשל המתיחות הגוברת בין ארה"ב לבייג'ינג, כך דיווח ה"פייננשל טיימס".

יצרניות חיסוני הקורונה ממשיכות לבלוט לטובה. מודרנה דיווחה כי זריקת הבוסטר החדשה שלה יעילה יותר נגד זן האומיקרון BA.5.

18:50

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה חיובית. מדד דאקס הגרמני עלה ב-0.6%, קאק עלה בפריז ב-0.2%, ופוטסי הבריטי התקדם ב-1%.

בוול סטריט המגמה עודנה מעורבת, והירידות של הנאסד"ק וה-S&P 500 הצטמצמו. הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% בהובלת חברות התרופות מרק  וג'ונסון אנד ג'ונסון , וגם מחוץ למדד בולטות יצרניות חיסוני הקורונה, בהן מודרנה  ופייזר .

בצד השלילי בולטות אמזון, טסלה, מיקרוסופט ואפל. גם הישראליות טרמור, פאגאיה, סייפ-טי, גמידה סל, לייבפרסון, REE, היפו וריסקיפייד מאבדות גובה.

בשוק הסחורות מחריפות הירידות במסחר על החוזים של הנפט הגולמי. מחירי הנפט האמריקאי יורדים ב-2.8% לרמה של 86.5 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט יורד ב-2.2% ל-93.8 דולר לחבית. מחיר הגז הטבעי מזנק ב-7.4%.

18:10

אמזון  תפטר יותר מ-10,000 עובדים בתפקידים ארגוניים וטכנולוגיים החל מהשבוע, על-פי דיווח מה"ניו יורק טיימס". הפיטורים יתמקדו בחטיבת המכשירים של החברה, בחטיבת הקמעונאות ובמשאבי אנוש. מדובר בכ-3% מהעובדים הארגוניים של אמזון ופחות מ-1% מכוח העבודה העולמי שלה (שמגיע ל-1.5 מיליון). המניה משילה כ-1.8%.

17:35

מגמה מעורבת בוול סטריט. הנאסד"ק יורד ב-0.8%, ה-S&P 500 נחלש ב-0.2%, ואילו הדאו ג'ונס עבר לעלייה קלה.

בעוד שמרבית מניות הטכנולוגיה האמריקאיות רושמות ירידות, יצרנית השבבים  AMD  מטפסת ב-2% לאחר שקיבלה שדרוגי המלצות אנליסטים גם ב-Baird וגם ב-UBS, הודות למגמות מחזוריות חיוביות בתעשייה ולביקוש חזק מצד יצרני ציוד מרכזי הנתונים לשבב Genoa של החברה.

לעומת זאת, ענקית הצעצועים הסברו  יורדת ב-7.5%, לאחר שבנק אוף אמריקה הוריד את דירוג המניה מ"קנייה" ל"ביצוע חסר". הבנק מייחס זאת ל"צלילה עמוקה" בעסקי משחקי הקלפים "Magic: The Gathering", לאחר שהיצרנית "הדפיסה קלפים והרסה את הערך שלהם לטווח ארוך". גם טבע  הישראלית נחלשת לאחר הורדת הדירוג מ"ניטרלי" ל"משקל חסר" בג'יי.פי מורגן סקיוריטיס, בשל "אתגרי צמיחה מתמשכים".

16:40

טרמור אינטרנשיונל  הישראלית מתרסקת ומאבדת רבע משוויה לאחר שהחמיצה את תחזיות הרווח וההכנסות ברבעון השלישי. החברה דיווחה על רווח של 0.11 דולר למניה על הכנסות של 70.9 מיליון דולר, כשהתחזיות היו לרווח של 0.28 דולר על הכנסות של 71.7 מיליון דולר.

16:31

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח ביריודת קלות. הדאו ג'ונס יורד בכ-0.3%, ה-S&P 500 משיל 0.5%, והנאסד"ק יורד ב-0.8%.

בשוק האג"ח הממשלתי, שהיה סגור ביום שישי האחרון, נרשמות עליות בתשואות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות ל-3.87%, ותשואת האג"ח לשנתיים קופצת ב-9 נקודות ל-4.41%. במט"ח, הדולר עולה ב-0.7% מול סל המטבעות ורושם עלייה בולטת של 1.3% ביחס לין היפני.

מאנדיי  הישראלית מזנקת (התחילה בעלייה של 22% שהתמתנה בתוך כדקה ל-12%), לאחר שפרסמה דוחות חזקים והציגה צמיחה חדה בהכנסות לצד מעבר לרווח רבעוני על בסיס Non-GAAP (ראו פירוט בעדכון קודם). המניה כבר השלימה זינוק של 24% בשני ימי המסחר האחרונים בוול סטריט.

יצרנית המשקאות המבוססים על שיבולת שועל אוטלי  צונחת בכ-17%, לאחר שדיווחה על הפסד רבעוני גדול מהצפוי ופספסה את תחזית ההכנסות. החברה ייחסה זאת למגבלות הקורונה בסין, לאתגרי ייצור ולחוזקו של הדולר האמריקאי.

14:45

עונת הדוחות: חברת טאואר  דיווחה כי המכירות ברבעון השלישי של 2022 עלו לסך של 427 מיליון דולר, בהשוואה למכירות בסך 387 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2021. הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-69 מיליון דולר ומייצג שיעור של 16.2% מהמכירות.

חברת מאנדיי  דיווחה היום כי ההכנסות ברבעון השלישי עמדו על 136.9 מיליון דולר, גידול של 65% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפסד לפי GAAP עמד על 0.51 דולר למניה, לעומת הפסד של 0.65 דולר למניה ברבעון השלישי של 2021. עם זאת, על בסיס Non-GAAP הציגה החברה רווח של 6 סנט למניה, לעומת הפסד של 26 סנט למניה דולר ברבעון השלישי של 2021. לרבעון הרביעי מאנדיי צופה הכנסות בסכום כולל של 140 עד 142 מיליון דולר, המייצג גידול של 47%-49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והפסד תפעולי Non-GAAP בטווח של 22 מיליון דולר עד 20 מיליון דולר. מניית מאנדיי מזנקת בכ-18% במסחר המוקדם.

גילת  דיווחה היום על הכנסות בסך של 60.4 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 21% בהשוואה ל-49.8 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-3 מיליון דולר, בהשוואה ל-600 אלף דולר ברבעון השלישי של השנה שעברה. 

13:50

חברת מג'יק  מדווחת על הכנסות של 144 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2022, עלייה של 19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי (Non-GAAP) גדל בכ-14% ברבעון לכ-18.5 מיליון דולר, והרווח הנקי עלה בכ-53% לכ-11.5 מיליון דולר, לעומת 7.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

12:05

עליות קלות בבורסות אירופה. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 0.7%.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב, שהפתיע לטובה, כי "גם בתחילת הרבעון השלישי של השנה, בעקבות ציפייה לירידה בסביבת האינפלציה שנתמכה בירידת מחירי הסחורות ובנתון אינפלציה נמוך מהצפוי לחודש יולי (הפתעה זהה לזו הנוכחית באוקטובר של כ-0.2% נמוך מהצפי), נרשמה עלייה מהירה בנכסי הסיכון, שנמשכה מספר שבועות ונבלמה רק במהלך אוגוסט עם העלייה המחודשת בסביבת אינפלציה ובתוואי הריבית הצפוי.

"הרגישות של שוק המניות להתפתחות הריבית מובנת על רקע השחיקה המשמעותית של פרמיית הסיכון לאורך השנה האחרונה. אומנם מתחילת השנה נרשמה ירידת מדרגה במכפילים בתגובה לעליית התשואות, אך לאחרונה העליות החדות בשוקי המניות לוו בעלייה במכפילים, כאשר ברקע נרשמת ירידה בתחזיות הרווח לשנה הקרובה. כך, נראה כי התמחור הנוכחי משקף את השינוי בסביבת הריביות ובמידה פחותה את השפעת שינוי זה על הפעילות הריאלית בשנה הקרובה. לפיכך, גם אם המומנטום החיובי יימשך בטווח הקצר, סביבת המאקרו תקשה להערכתנו על מעבר למגמה חיובית ממושכת", כותב גוזלן.

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות קלות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

בטוקיו ננעל המסחר בירידה של כ-1.1% במדד הניקיי, ואילו מדד ההנג סנג רשם עלייה של 1.4% בהונג קונג.  

בזירת הקריפטו, הביטקוין מטפס כעת לכ-16,850 דולר, לאחר שצנח מוקדם יותר מתחת ל-16 אלף דולר ונסחר סביב 15,840 דולר.  האת'ריום עולה ל-1,265 דולר, לאחר שירד ל-1,180 דולר.

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת, כשמדד הניקיי יורד בכ-0.8%, ומנגד מדד ההנג סנג עולה בכ-2.6%. 

בטוקיו צונחת מניית סופטבנק ביותר מ-10%, לאחר שקרן ויז'ן שלה דיווחה על הפסד של כ-9.9 מיליארד דולר ברבעון האחרון. 

בזירת הקריפטו, הביטקוין צונח מתחת ל-16 אלף דולר ונסחר סביב 15,840 דולר, והאת'ריום יורד ל-1,180 דולר.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. 

לאחר ירידה חדה בשערו בימי המסחר האחרונים, הדולר מתחזק היום. האירו נחלש בכ-0.5% ונסחר סביב 1.03 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת בכ-0.7% לרמה של 1.175 דולר לליש"ט, והיואן הסיני מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 7.06 יואן לדולר. 

● השבוע הגרוע של הדולר: הראלי נגמר או שמדובר בתיקון קל? המומחים מנתחים

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט נסחרים ביציבות והזהב רושם ירידה קלה.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין בסקירה שפרסם כי "הפדרל ריזרב צריך כל הזמן להזכיר לשווקים כי על אף ירידת האינפלציה - שהייתה חדה מהצפוי בחודש האחרון - היא עוד רחוקה מהיעד, ולכן במסגרת המחויבות שלו עליה לעלות. לאחר שהקפיץ את הריבית מרבע אחוז ל-4% בתוך מספר חודשים, השוק הורגל 'לחיות מהודעת ריבית אחת לשנייה' ולהתמקד בגובה ההעלאה בכל פעם. קשה יותר להבין שאם התחנה הסופית של סבב ההעלאות מתרחקת אף היא, על פניו העלאות הריבית החדות יכולות להימשך. לכן, אומר הפד, אין להתרגש מנתון אינפלציה של חודש בודד, חיובי ככל שיהיה".

אלא, כותב מנחם, "שהפד לא משדר מסרים ברורים מספיק, ולא בטוח כי בתוך הבית הדעות אחידות שם. אתמול אמר אחד מחברי הפד, כריסטופר וולטר, כי אל לו לשוק להיות אופטימי מדי בשל דוח האינפלציה של חודש אוקטובר, למרות שכל המדדים ירדו מדרגה. הוא הסביר כי עדיין מזומנת כברת דרך בכל הנוגע להעלאות הריבית. וולטר הודה כי קצב ההעלאות אומנם עשוי לרדת בחודשים הבאים, אך הדגיש כי על השוק להתמקד בתחנה הסופית, שכנראה עוד רחוקה, ולא בשיעורה של כל העלאה בודדת. לא בטוח שדעתו של הפד נוחה כל פעם שהשוק 'מרים ראש', כי הוא חושש שאם העלאות הריבית הבאות יהיו עדיין חדות, זה יגרום לשוק לרדת בחוזקה.

"אלא שמסתבר שגם המסרים של הפד עצמו, שמבקש 'להרגיע' את ההתלהבות, עלולים בעצמם לגרום לתנודות חריפות לא פחות. לכן, סביר להניח כי בפד יבקשו בקרוב לתת לשוק אמירה נחרצת יותר. במעמד הודעת הריבית בחודש הבא (שכנראה תעלה ב-50 נ"ב) יעדכן הפד את תחזיות הצמיחה, האינפלציה והריבית שלו. לא אופתע אם בהודעה ויותר מכך, בנאום של היו"ר ג'רום פאוול, תהיה אמירה ברורה יותר על סוף התהליך - גם לגבי הריבית הסופית וגם לגבי עיתוי קביעתה".