הפד יאט את קצב העלאות הריבית? תלוי איזה מהנגידים תשאלו

חבר מועצת הנגידים של הפד כריסטופר וולר אמר אתמול כי נתוני המאקרו האחרונים מאפשרים לו להרגיש יותר בנוחות עם העלאת ריבית של 0.5% בלבד בהחלטה הבאה של הפד • לעומת זאת ג'יימס בולארד משוכנע שהשפעת הריבית לא מספקת • רונן מנחם: תנודתיות השוק תוסיף להיות גבוהה מהרגיל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

חבר מועצת הנגידים של הפד כריסטופר וולר ( Christopher Waller) אמר אתמול כי נתוני המאקרו האחרונים מאפשרים לו להרגיש יותר בנוחות עם העלאת ריבית של 0.5% בלבד בהחלטה הבאה של הפד.

דילמת הריבית של בנק ישראל, והאם מחירי הדירות הגיעו לתקרה?
המשקיעים תוהים כמה זמן יימשך הריבאונד הנוכחי במניות ההייטק הגדולות | WSJ 
אופטימיות בגולדמן זקס: האינפלציה תרד "באופן משמעותי" בשנה הבאה 

"לקראת הפגישה הבאה שלנו, הנתונים האחרונים שהתפרסמו מאפשרים לי לחשוב על הורדת קצב העלאת הריבית ל-0.5%. וגם אם זה יקרה, עדיין צריך לזכור שמדובר בקצב גבוה של העלאות", הוא אמר אתמול בנאום בפני הפורום הכלכלי של אריזונה. עם זאת, הוא ציין שחברי הפד ימשיכו לעקוב מקרוב אחרי הנתונים שיתפרסמו עד אז, בעיקר אחרי נתוני שוק העבודה והוצאות הצרכנים (PCE). 

נשיא הפדרל ריזרב של סנט לואיס, ג'יימס בולארד, לעומת זאת, אמר היום שהריבית "עדיין לא נמצאת באזור שעשוי להיחשב מגביל מספיק". עוד הוסיף בולארד כי "נראה שלשינוי במדיניות המוניטרית היו השפעות מוגבלות בלבד על האינפלציה הנצפית, אך התמחור בשוק מצביע על כך שהאינפלציה צפויה לרדת ב-2023". בולארד ציין שלהערכתו טווח הריבית המתאים הוא 5%-7%, גבוה גם מתחזיות הפד הבלתי רשמיות.

ההחלטה הבאה של מועצת הנגידים של הפד תתפרסם ב-14 בדצמבר. עד כה נרשמו ארבע העלאות ריבית רצופות של 0.75% (ושש העלאות בסך הכל מאז מרץ), והשווקים צופים כי שהיא תעלה ב-0.5% בפגישה הבאה. רוב חברי ועדת השוק הפתוח הציעו העלאות נוספות במהלך החודשים הקרובים, שיביאו את הריבית על הלוואות לסביבות 5% מטווח היעד הנוכחי של 3.75%-4%. עם זאת, על פי בולארד שיעור של 5% יכול לשמש רק כטווח הנמוך, כאמור.

"בשלב מסוים נגיע לגובה שיוט מספק של הריבית ואז נעצור, אבל בלתי אפשרי לדעת כיום מתי זה יקרה וכיצד. הכל תלוי בנתונים שיתפרסמו עד אז", הוסיף וולר.

רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי של מזרחי טפחות, מציין בתגובה לדברים כי "בכיר הפד כריסטופר וולר אמר אתמול הכנס כלכלי כבר דברים מעניינים אודות המדיניות שתינקט בהמשך. בשורה התחתונה, הדגיש וולטר, כי עלייתו הקטנה יותר של מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר מהווה סימן חיובי, שעשוי לגרום לעליית הריבית להיות מדודה יותר, אך לא להיפסק לחלוטין; גם לאחר ההעלאות החדות הריבית "בקושי" מרסנת; מדד בודד אינו מעיד על שינוי כיוון ומוקדם להסיק ממנו כי האינפלציה החלה לרדת". 

 לדעתי, כותב מנחם, "מבחינת השוק, הדברים הללו והתבטאויות דומות של בכירי פד אחרים מצביעים על כך שהפד מחזיק את הקלפים קרוב לחזה ורוצה לשמור על כל החלופות פתוחות. מסיבה זו, ובעקבות הדגשתו ביתר שאת כי מסלול הריבית תלוי במידה רבה בנתונים השוטפים (מדיניות "תלויית נתונים") סביר להניח כי: רגישותו של השוק לנתונים הללו - לכל כיוון - תהייה גבוהה; נתונים שיתמכו בהעלאות ריבית נוספות/חדות יותר (מדדי מחירים גבוהים, או נתונים כלכליים/תעסוקתיים חזקים יותר), ישפיעו יותר (לרעה) על השוק מאשר כאלו שיצדיקו התמתנות שלהן; תנודתיות השוק (בין ימים ותוך-יומית) תוסיף להיות גבוהה מהרגיל". 

לפני שבוע פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, שהפתיעו לטובה. הקצב השנתי באוקטובר ירד ל-7.7%, בהשוואה לצפי של 7.9%-8%. החדשות הטובות הגיעו גם מכיוון מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה וירד מהשיא בן ה-40 שנה שאליו הגיע בחודש הקודם. כעת, הנתונים מצביעים על קצב אינפלציית ליבה שנתי של 6.3%, פחות מהצפי שעמד על 6.5%.

במבט אל תוך מדד המחירים, ניכר שההשפעה הגדולה ביותר עליו הייתה מחירי הדלק שזינקו ב-19.8% בהשוואה לחודש שעבר, וגם שכר הדירה המשיך לטפס (0.7%), אך לצד זאת נרשמו ירידות מחירים בולטות בשוק המכוניות המשומשות, במחירי הטיסות, שירותי הבריאות, הלבשה ומחירי הגז הטבעי.