המשבר בהייטק מגיע למשרדים בת"א: ירידה של 8% במחירי השכירות

השמאי הראשי של בנק לאומי: "אנו רואים את הירידה בעיקר באזורים בהם הייתה עליית מחירים חדה, אזורים המאופיינים בחברות הייטק רבות" • "ההשקעה בהייטק הולכת ומצטמצמת, והחברות מבינות שהן לא חייבות כל-כך הרבה שטחי משרדים"

מגדלי עזריאלי. ירידה במחירי השכירות במשרדים בתל אביב / צילום: Shutterstock
מגדלי עזריאלי. ירידה במחירי השכירות במשרדים בתל אביב / צילום: Shutterstock

מחירי שכירות המשרדים בתל אביב מתחילים לרדת, בעקבות המשבר בענף ההייטק. נתונים שחשף השמאי הראשי של בנק לאומי, רון מזור, בכנס השמאים השנתי העלו כי מחירי השכירות של משרדים מדרגת CLASS A במרכז העיר ירדו בכ-8%. מדובר בירידה ראשונה במחירים זה שנתיים.

נתונים חדשים: אלה 10 השכונות הטובות ביותר למגורים בישראל 
עם תקציב של יותר מ-4.5 מיליון שקל: מה ניתן לקנות באזור תל אביב 
המשבר בפתח? חברות הנדל"ן הישראליות כבר לא חסינות 
● פייסבוק בוחנת מחדש את הסכמי השכירות שלה: מה יקרה לעסקת הענק בתל אביב? 
"החברות יושבות על הגדר": המשבר הכלכלי העולמי והקיצוצים בהייטק מגיעים לשוק המשרדים המקומי 

"אנו רואים את הירידה בעיקר באזורים בהם הייתה עליית מחירים חדה, אזורים המאופיינים בחברות הייטק רבות. בשדרות שאול המלך לדוגמה לא הייתה ירידה דרמטית במחירי השכירות, אך שם, חשוב לציין, לא הייתה גם עלייה חדה כמו במתחמים בדרך מנחם בגין ובחסן ערפה", אמר מזור.

לדבריו, "הירידה הגיעה לאחר שנה של זינוק במחירי השכירות בלב תל אביב שהגיעו עד לכ-250 ואף 270 שקל למ"ר". 

לדברי מזור, ישנן סיבות רבות לירידת מחירי השכירות, אך הגורם המשמעותי הוא ההייטק. לדבריו, "חברות רבות ששכרו שטחים במחירים גבוהים הפסיקו לגייס. חלקן אף מפטרות עובדים. ההשקעה בהייטק הולכת ומצטמצמת, והחברות מבינות שהן לא חייבות כל-כך הרבה שטחי משרדים.

"נוסף על כך, בניגוד לנדל"ן למגורים, ההיצע בשוק המשרדים צפוי לגדול בארבעת השנים הקרובות לסדר גודל של 1-1.2 מיליון מ"ר. נכון, לא מדובר על היצע בתל אביב. מדובר במעגל ראשון כדוגמת בני ברק, ראשון לציון ופתח תקווה, אך יש לכך השפעה". 

תחילתו של תהליך התכווצות

מדובר בממצאים ראשונים שמורים על בלימה, האטה ואף ירידה בשוק השכירות בעיר תל אביב. מנתוני החברה הבינלאומית לניהול ושיווק נכסים CBRE עולה כי מאז החציון הראשון של 2020 ועד לחציון הראשון של 2022, מחירי השכירות בתל אביב עלו ב-26%.

הפרשי המחירים בין תל אביב לשכנותיה בתחום המשרדים (וגם המגורים) עלו מאוד בשנתיים הללו, ומומחי נדל"ן הצביעו על כך שהמקור לעליות החריגות הם עובדי הייטק שרכשו דירות יקרות בתל אביב ויצרו את מה שמכונה "רצועת הקורקינטים", כלומר מתחם בתל אביב שהנגישות אליו יכולה להיעשות באמצעות אופניים וקורקינטים.

כתוצאה מכך גם מחירי המשרדים באותם מקומות, בהם אזור שרונה ומגדלי עזריאלי, מרכז העיר ואזור יגאל אלון במזרח - עלו מאוד, על אף שהיצע השטחים שמחוץ לתל אביב עלה מאוד בשנים האחרונות.

מכיוון שחוזי שכירות של חברות הייטק הם חוזים ל-5 שנים ומעלה, חברות המחזיקות בשטחי משרדים שמושכרים לחברות הללו לא חשו עד כה בבעיות שפוקדות את הענף בתקופה האחרונה. עיקר הירידה בביקושים מורגשת בפרויקטים שמושכרים לסטארט-אפים ולחברות קטנות וצעירות יותר, שרגישות הרבה יותר לשינויים הענפיים.

לאור המצב ובהנחה שהמשבר בהייטק יימשך בתקופה הקרובה, נראה כי הירידה של 8% היא רק תחילתו של תהליך התכווצות גם של ענף הנדל"ן למשרדים.