שוק הנדל"ן מתכווץ: צניחה של 31% בהיקף המשכנתאות בנובמבר

לפי בנק ישראל, בחודש נובמבר 2022 נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-7.6 מיליארד שקל • הירידה בהיקפי המשכנתאות שנלקחה בנובמבר השנה, לעומת נובמבר אשתקד, מעידה כי ההתכווצות שהחלה ביולי השנה נמשכת בקצב מהיר

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom
שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom

שוק הנדל"ן ממשיך להתכווץ, ואם בתחילת היום פרסמו רשות המסים והכלכלנית הראשית באוצר נתונים על ירידות בכמות העסקאות ובהיקפי הכנסות המדינה ממסים, נתונים שפרסם עתה בנק ישראל מורים כי בחודש נובמבר 2022 נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-7.6 מיליארד שקל, ירידה של 31% לעומת היקף המשכנתאות שנלקחו בנובמבר 2021. 

כמה עולה לגור בשכונות הטובות ביותר בישראל | ניתוח
האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה
דוח חדש בארה"ב: שוק הנדל"ן מתקרב לרמות המשבר של 2008 

מנתוני בנק ישראל ניכר כי שוק הנדל"ן החזיק מעמד בהעלאות הריבית הראשונות, ולא שינה את מגמת העלייה שלו. ההעלאה הראשונה נרשמה באפריל והגיעה ל-0.25 נקודת האחוז, והשנייה בוצעה בסוף חודש מאי והגיעה ל-0.4 נקודת האחוז. במהלך החודשים הללו היקפי המשכנתאות שנלקחו על-ידי הציבור, היו גבוהים מהיקפי המשכנתאות שנלקחו בחודשים המקבילים ב-2021.

ואולם ביולי המצב השתנה. בתחילת אותו החודש בוצעה ההעלאה השלישית בגובה של 0.5 נקודת האחוז ,ומכאן נראה כי שוק הנדל"ן השתנה, והיקפי המשכנתאות שנלקחו בכל חודש מאז היו נמוכים מהחודש המקביל אשתקד, למעט המשכנתאות שנלקחו בחודש ספטמבר השנה, שהיו גדולות יותר מאלה שנלקחו בספטמבר 2021. זאת, משום שבספטמבר שנה שעברה חלו חגי תשרי.

הירידה בהיקפי המשכנתאות שנלקחה בנובמבר השנה, לעומת נובמבר אשתקד, מעידה כי ההתכווצות שהחלה ביולי השנה נמשכת בקצב מהיר.

הדיווח הנוכחי של בנק ישראל לא כלל חלוקה של הלווים לסגמנטים, נוסח משקיעים, רוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים ורוכשי דירות מסובסדות במחיר למשתכן, כך שלא ניתן בשלב זה להבין את ההתנהלות של כל אחד ואחד מהם. עם זאת, מהדיווחים הקודמים עולה כי מי שנשאר בימים אלה בשוק הנדל"ן לוקח משכנתאות גבוהות, במיוחד רוכשי דירות במחיר למשתכן.