העלאות הריבית מתחילות להשפיע: ירידה בהכנסות המדינה ממסי מקרקעין

בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2022 נרשמו ירידות גדולות בהכנסות המדינה ממסי רכישה ושבח, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה • עם זאת, הפתיחה החזקה של השנה הביאה לכך שבעשרת החודשים הראשונים נגבו יותר ממסים מאשר בכל השנה שעברה

ירידה בהכנסות המדינה ממסי מקרקעין / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידה בהכנסות המדינה ממסי מקרקעין / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התכווצות ענף הנדל"ן מתחילה להיות מוחשית גם בענף המיסוי, ובחודשים ספטמבר-אוקטובר האחרונים נרשמה ירידה חדה של 27% בהכנסות המדינה ממס רכישה ושל 7% מהכנסות ממס שבח - כך עולה מסקירת ההכנסות ממיסוי מקרקעין ועסקאות נדל"ן שפרסמה רשות המסים. ועם זאת, בראייה שנתית, 2022 תשבור את שיאי המיסוי שנקבעו בשנה שעברה, שבה נרשם שיא בכמות העסקאות שבוצעו. 

כמה עולה לגור בשכונות הטובות ביותר בישראל | ניחוח
איך משפיעה הריבית ומה קורה לביקוש למשרדים: הסיפורים מאחורי דוחות חברות הנדל"ן המניב
האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה 

בעשרת החודשים הראשונים של השנה הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין הגיעו ל-21.7 מיליארד שקל, לאחר שבכל השנה שעברה הן הסתכמו ב-20.8 מיליארד שקל. "מדובר בשיעור גידול ריאלי של 41% בהכנסות ממס רכישה ו-22% בהכנסות ממס שבח בתקופה ינואר-אוקטובר 2022 לעומת ינואר-אוקטובר 2021", נכתב בסקירה, שבה מצוין בהקשר זה כי עיקר הגידול נרשם בתחילת השנה.

ואולם, כידוע החל מאפריל האחרון החל נגיד בנק ישראל בסדרה של העלאת ריביות, והדבר השפיע ישירות על שוק הנדל"ן. על-פי הכלכלנית הראשית באוצר, כמות העסקאות החודשיות שמבוצעות בחודשים האחרונים נמוכה בכ-30% לעומת החודשים המקבילים אשתקד. התוצאה היא שתנופת הגידול בהכנסות ממסים מתחילת השנה הלכה והתמתנה בהמשכה, ובחודשים ספטמבר-אוקטובר 2022 ירדו ההכנסות ממס רכישה ב-27% וממס שבח ב-7% לעומת התקופה המקבילה 2021.

עוד מציינים ברשות המסים את השפעת העלאת מס הרכישה על משקיעים בנובמבר 2021, שהביאה לירידה של 24% בגביית מס רכישה, כתוצאה מירידה של 35% בעסקאות שביצעו המשקיעים.