משקיעי טסלה מביעים חשש לגבי הזמן שאילון מאסק משקיע בטוויטר

תומכי חברת טסלה ואוהדי המיליארדר שואלים מי מנהל בפועל את יצרנית המכוניות החשמליות • בין הציוצים שפורסמו בנושא: "אין היום מנכ"ל בטסלה" ו"הדירקטוריון בטסלה אינו נוכח"

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Britta Pedersen;
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Britta Pedersen;

החששות של מקהלת המשקיעים הפרטיים של טסלה על כך שמעורבותו של המנכ"ל אילון מאסק בטוויטר אולי פוגעת ביצרנית המכוניות החשמליות נעשים קולניים יותר, ומניית חברת הרכב נמצאת במסלול להגיע לביצועים השנתיים הגרועים ביותר שלה. 

בעקבות צניחת מניית טסלה: מאסק כבר לא האיש העשיר בעולם
ההרפתקאות של אילון מאסק בטוויטר עולות מיליארדי דולרים - גם לבנקים  
ניתוח טכני: טסלה נחתכה ב-54% מתחילת השנה. וזו כנראה לא התחתית 

"אין היום מנכ"ל בטסלה", כתב ביום שני בציוץ גארי בלאק, שותף מנהל ב־Future Fund, שיש לה כ־50 מיליון מניות טסלה. 

את התסכול שלו הביע בלאק לאחר עוד מכירה המונית (selloff) גדולה של מניות טסלה ביום שני. מניות חברת הרכב הגדולה ביותר בעולם (לפי שווי שוק) ירדו ביום שני במסחר ביותר מ־6% לאחר סוף שבוע סוער למאסק בטוויטר, כולל רגעים בהם המיליארדר כיוון את חיציו למנהל האמון והבטיחות בטוויטר; קרא לתבוע את היועץ הרפואי הראשי לממשלת ארה"ב אנטוני פאוצ'י; ומתח ביקורת על האנשים שאומרים לאחרים באיזה שם תואר לפנות אליהם מבלי שהתבקשו.

בלאק אמר כי "השוק הצביע היום על כך שהמותג טסלה הושפע לרעה מהדרמה בטוויטר. בעוד שלפני כן רוכשי מכוניות חשמליות היו גאים לנסוע לחברים שלהם בטסלות או להציג לראווה את הטסלה בחניה, כעת השערורייה בטוויטר פוגעת בערך המותג של טסלה".

רוס גרבר, תומך ותיק של חברת המכוניות, צייץ ביום שני שאלה שכוונה לדירקטוריון של טסלה. "מי מנהל את טסלה מיום ליום בתקופה מכריעה זו לחברה?", שאל.

בנפרד הוא צייץ: "אין שום דבר לא בסדר בטסלה בכלל. חוץ מזה שהמנכ"ל עובד בחברה אחרת, בהחלט מגיע לטסלה מנכ"ל ממוקד. זה יעזור לדעת מה התוכניות של אילון".

מאסק, במשפט שנגע לגובה חבילת השכר שלו בטסלה בחודש שעבר, אמר כי הוא מכלה את רוב זמנו לאחרונה בהתמקדות בטוויטר, שרכש עבור 44 מיליארד דולר. "אני מצפה לצמצם את הזמן שלי בטוויטר ולמצוא מישהו אחר שינהל את טוויטר במשך הזמן", העיד במשפט. 

השנה הגרועה ביותר 

מניות טסלה  ירדו השנה ב־54.31% נכון לסגירת המסחר ביום שלישי, מה ששם אותן במסלול לסגור את השנה הגרועה ביותר שלהן. השנה האחרת היחידה בה המניות ירדו הייתה 2016, כשמניות טסלה סיימו את השנה בירידה של 10.97%. מדד הנאסד"ק, שעלה ביום שלישי, ירד לכ־28% השנה.

מניות טסלה סגרו ביום שלישי במחיר של 4.09%, היום בו מאסק העביר את התואר הלא רשמי לאיש העסקים הצרפתי ברנאר ארנו כאיש העשיר ביותר בעולם, על־פי בלומברג, המפרסמת דירוג של עשירי העולם.

ההשתלטות של מאסק על טוויטר גרמה לחרדה בקרב תומכי טסלה כבר חודשים ארוכים. חלקם דחקו במנכ"ל טסלה לסגת מהרכישה ולהתמקד ביצרנית המכוניות, שמניותיה כבר היו בירידה של כ‏־30%. המניות ירדו עוד בחודשים הבאים בתוך החששות הגוברים למיתון ולחצי מחיר בגלל האינפלציה הגבוהה. טסלה גם הייתה צריכה לצמצם תוכניות למסירת כלי רכב לרוכשים. המניות של טסלה ירדו בכ־28% מאז שעסקת טוויטר נסגרה בסוף אוקטובר נכון ליום שלישי, כשהחברה סיימה את המסחר ברמה הנמוכה ביותר שלה מזה יותר משנתיים.

ביום שלישי צייץ הבוס של טסלה: "טסלה תהיה חזקה בטווח הארוך, אבל אין לה שליטה על גאות ושפל במאקרו־כלכלה". אחר־כך הוסיף: "אני אוודא שבעלי המניות של טסלה ירוויחו מטוויטר בטווח הארוך", מבלי לפרט.

טסלה לא הגיבה לבקשות תגובה. בשבוע שעבר אמר מאסק כי הוא ממשיך לעבוד גם על טסלה וגם על SpaceX, חברת הטילים והחלל שלו. "אני ממשיך לפקח גם על טסלה וגם על SpaceX, אבל הצוותים שם כל־כך טובים, שלעתים קרובות לא נחוץ ממני הרבה", צייץ בשבת.

ביל נלסון, מנהל בנאס"א, אמר ביום ראשון כי שאל את נשיאת SpaceX גווין שוטוול אם רכישת הרשת החברתית על־ידי מאסק תסיט תשומת־לב מהמשימה של חברת הטילים. נלסון אמרה כי היא הבטיחה שזה לא יקרה. 

"הדירקטוריון בטסלה אינו נוכח"

ליאו קוגואן, משקיע בטסלה, צייץ שבוע שעבר: "הדירקטוריון בטסלה אינו נוכח", וקרא לחברה להתחיל רכישה עצמית של מניות. גם בלאק דוחק בחברה לקנות בחזרה מניות בשווי 10 מיליארד דולר.

באוקטובר אמר מאסק כי טסלה אולי תרכוש בחזרה בין 5 ל־10 מיליארד דולר במניות בחזרה, וציין כי רכישה עצמית גדולה כלשהי כנראה תקרה. החברה ערכה דיונים על קנייה עצמית של מניות ברמת דירקטוריון, אבל בזמנו לא החליטה על כך באופן סופי. מאסק מכר יותר מ־19 מיליארד דולר במניות טסלה השנה, כולל מניות בשווי כמעט 4 מיליארד דולר בנובמבר כדי לעזור לממן את רכישת טוויטר.

המותג של טסלה נפגע בחודשים האחרונים, על־פי סקרי השוק. אנשים המזדהים כדמוקרטים, במיוחד, כועסים על חברת המכוניות מאז שמאסק קנה את טוויטר, על־פי נתונים של חברת המחקר Morning Consult.