"יש לנו עוד עבודה רבה": מה מתכננים בפד לשנת 2023?

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול מסר את עדכון תחזיות המאקרו לשנה הבאה לאחר העלאת הריבית לשיא של 15 שנה, והדגיש כי תהליך ההידוק המוניטרי של הבנק המרכזי לא הסתיים • האם הצמיחה בארה"ב תמשיך להתכווץ ומה יעד האינפלציה החדש? אלה עיקרי הדברים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב, בהכרזת הריבית האחרונה לשנת 2022 / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב, בהכרזת הריבית האחרונה לשנת 2022 / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

הבנק הפדרלי בארה"ב העלה אמש (ד') את הריבית בפעם השביעית ברציפות לשיא של 15 שנה, והפעם בחצי אחוז "בלבד" לרמה של 4.25%-4.5%. זאת, לאחר ארבע פעמים רצופות ואגרסיביות של 0.75%. ההחלטה הזו הייתה צפויה, ומה שבלט יותר בהודעה שמסר היו"ר ג'רום פאוול הוא עדכון תחזיות המאקרו בשנה הבאה.

קפיצה של 40% ב-8 חודשים: הזינוק במחירי הדירות בתוכניות הממשלתיות | בדיקת גלובס
הישראלית שחזתה את המשבר מזהירה: "יש עוד הרבה כמו סם בנקמן-פריד" | ראיון
עסקת הענק של אבו דאבי והפניקס: המספרים, המכשולים והמרוויחים הגדולים | ניתוח

"יש לנו עוד עבודה רבה", הבהיר פאוול בנוגע למאבק באינפלציה, והדגיש כי תהליך ההידוק המוניטרי לא הסתיים. כך, הריבית תמשיך לעלות בחודשים הקרובים והצמצום במאזנו של הפד יימשך בקצב הנוכחי. אלו עיקרי הדברים שעלו בהכרזה:

● תחזית הריבית עודנה כלפי מעלה - התחזית הקודמת של הפד בחודש ספטמבר דיברה על ריבית של 4.6% בסוף 2023. מרבית חברי הוועדה מוניטרית - 17 מתוך 19 - צופים כי הריבית תעלה לפחות בעוד 0.75% ותעמוד בסוף 2023 על בין 5%-5.5%. החציון עומד על 5.1%. התחזית המעודכנת של הפד גבוהה משמעותית מציפיות השוק, שעמדו על ריבית של 4.4% בסוף 2023.

● הצמיחה תתכווץ גם בשנה הבאה - חברי הוועדה המוניטרית צופים כעת שהצמיחה בארה"ב בשנה הבאה תסתכם בחצי אחוז בלבד בדומה ל-2022. זאת, לאחר שבספטמבר צפו 1.2%. חלק מחברי הפד אף צופים "מיתון קל" בשנה הבאה. 

● שיעור האבטלה יטפס - על פי התחזית המעודכנת, האבטלה בארה"ב תגיע בשנה הבאה ל-4.6%, לעומת 3.7% בנובמבר האחרון.

● האינפלציה לא תחזור ליעד של 2% - חברי הפד העלו במקצת את תחזיות האינפלציה לשנה הבאה. הם צופים כי היא תמשיך במגמת הירידה שנרשמה בחודשיים האחרונים, אך בסוף השנה הבאה היא תעמוד על 3.1%. התכנסות ליעד של 2% צפוי רק בשנים 2024-2025.

הורדת ריבית לא בתוכניות של הפד ל-2023

מה יקרה בהחלטת הריבית הבאה בחודש פברואר? פאוול הבהיר שהתשובה על כך תלויה באינדיקציות שיגיעו מהשוק. יכול להיות שהפד ימשיך בקו של חצי אחוז נוסף או יסתפק בפעם הבאה ברבע אחוז בלבד. בנוסף לכך, פאוול ניפץ את הציפיות של אלו שחזו שהריבית תתחיל לרדת כבר בשנה הבאה. "אני לא רואה אותנו שוקלים הורדת ריבית עד שנהיה בטוחים כי האינפלציה יורדת ל-2%", אמר הנגיד. לאחרונה הדגיש פאוול כי קצב העלאות הריבית כעת הופך להיות פחות מהותי מאשר הרמה הסופית אלא תגיע והזמן שתישאר גבוהה.

המהלך של הפד אמש היה האחרון שלו לשנה הנוכחית והמאתגרת, שבה האינפלציה הגיעה לשיא של 40 שנה והריבית עלתה בקצה המהיר ביותר בעשורים האחרונים. למרות ההתמתנות שנרשמה באינפלציה בחודשיים האחרונים, ומדד המחירים בנובמבר שהפתיע לטובה עם קצב שנתי של 7.1%, עדיין קשה לראות את האור בקצה המנהרה. פאוול אמר שוב ושוב, וגם אמש, שהוא מוכן שהכלכלה תסבול מכאב מסוים כדי להוריד את האינפלציה ולהימנע מהטעויות שנעשו בשנות ה-70, אז הרפה הפד בטרם עת.

רמת הריבית הגבוהה ככל הנראה תישמר לפרק זמן ממושך

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מדגיש כי לפי התחזית העדכנית, הריבית צפויה להתחיל ולרדת רק במהלך 2024, אם כי הערכה זו לא הייתה משותפת לכל חברי הוועדה, וחלק מן החברים צופים ירידת ריבית במועד מאוחר יותר. "לפי דברי יו"ר הפד, תיתכן האטה נוספת של קצב העלאות הריבית הבאות ל-0.25%, זאת לנוכח הרמה הגבוהה היחסית של הריבית כיום", אומר בפמן.

"עם זאת, הדגש בדברי יו"ר הפד היה על שמירה לפרק זמן ממושך יחסית של רמת הריבית הגבוהה עד שתבוא לידי ביטוי בירידה נרחבת של האינפלציה ליעד, עם מיקוד במחירי השירותים ללא דיור כאינדיקטור חשוב להתמקדות המדיניות המוניטרית".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, מדגיש כי "בשורה התחתונה - פאוול ממשיך לשים דגש גדול מאד על שוק העבודה 'ההדוק מאד' (כהגדרתו) ועל השפעתו על ליבת אינפלציית השירותים (ללא שכירויות)".

הוא מוסיף כי "לפיכך, חרף ההפתעה כלפי מטה במדדים האחרונים, וחרף ההאטה/המיתון הצפוי בצמיחה ב- 2023, נראה כי חברי הפד נחושים להמשיך ולהעלות את הריבית ל- 5% ולהותירה ברמה זו למשך זמן, בשל חששם מתרחיש בו הקלה מהירה בתנאים הפיננסים תוביל לכך שהאינפלציה תיוותר 'דביקה' למשך זמן רב".