ג'קי בן זקן | בלעדי

ג'קי בן זקן מול השותף לשעבר: סכסוך הכוכבים של אשדוד והפשרה שקרסה

שנים של תביעות הדדיות בין בעלי חברת הבנייה מנור אמורות היו להסתיים עם חתימת פשרה בין הצדדים בשנה שעברה • אלא שלגלובס נודע כי לא רק שההסכמות לא יצאו לפועל, לסאגה הצטרף סכסוך חדש הנוגע למכירת מגרשים במתחם מבוקש באשדוד לצחי אבו

חיים רביבו, צחי אבו וג'קי בן זקן / איור: גיל ג'יבלי
חיים רביבו, צחי אבו וג'קי בן זקן / איור: גיל ג'יבלי

התביעות ההדדיות בין אנשי העסקים ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי לאיש העסקים הצרפתי מוריס חליווה נמשכות. זאת למרות הסכם הפשרה עליו חתמו הצדדים בשנה שעברה בנוגע לנכסיהם ברובע מע"ר באשדוד בחברה המשותפת "מנור א.ד. בניין והשקעות". ההסכמות לא יצאו לפועל, הטענות ההדדיות נמשכו וכעת נוצר סכסוך חדש הנוגע לעסקה מותנית למכירת מגרשים, לחברות שבשליטת היזם צחי אבו, בעל השליטה בארנה גרופ, בה שותף גם בן זקן. בסיפור מעורב גם חיים רביבו, שמונה בעקבות הסכם הפשרה ובהסכמת שני הצדדים כדירקטור בחברה.

גרמניה השלימה את השלב הראשון בהתנתקות מרוסיה ב"מהירות שיא"
●  הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק
מי הם השותפים החדשים במשרדי עוה"ד הגדולים בארץ  

לפי הסכם הפשרה, שנחתם כאמור במאי 2021, יחולקו בין השותפים ארבעה נכסים בחברה בה הם מחזיקים. יתר הנכסים היו אמורים להימכר למרבה במחיר ולבסוף החברה תפורק. ההסכם אמור היה לסיים סאגה של תביעות הדדיות בין הצדדים במסגרתן טען חליווה כי בן זקן ונניקשווילי נישלו אותו מזכויותיו בחברה וביצעו עסקאות במחירים נמוכים ממחיר השוק, בין היתר עם מקורבים של בן זקן. בן זקן טען כי מדובר בתביעת סרק שמטרתה להתחמק מהחוב שחליווה התחייב להחזיר, טענה שמוריס הכחיש מכל וכל.

חליווה, צרפתי המתגורר כיום במרוקו, הוא אחד מבעלי המניות בחברת מנור ומחזיק ב־30.9% ממניות החברה, בעוד בן זקן ונניקשווילי מחזיקים כל אחד ב־34.5%. בבעלות החברה רוב הזכויות ברובע מע"ר באשדוד, מתחם מבוקש בו אמורים לקום גורדי שחקים. חלק אחר במתחם מוחזק על ידי רשות מקרקעי ישראל.

ביטול העסקה שפוצץ את הפשרה

שני הצדדים פנו לאחרונה לבית המשפט - בן זקן ונניקשווילי הודיעו שלא יקיימו את הסכם הפשרה בעקבות הפרות של חליווה. חליווה גם פנה לביהמ"ש וטען נגד קבלת ההחלטות של בן זקן, שלא לבטל הסכמי מכר לצחי אבו לטובת הצעה אטרקטיבית חדשה לרכישת הקרקעות. לדבריו, קשריו של בן זקן עם אבו גם מעכבים את אישור התב"ע במתחם ופוגעים בקידום הפרויקט.

בשנים 2014־2016 חתם אבו, כאמור שותף של בן זקן בארנה גרופ, על הסכם לרכישת הקרקעות של חברת מנור ברובע מע"ר באשדוד. ההסכם הותנה באישור התב"ע במקום. לאבו כבר יש זכויות על קרקעות רשות מקרקעי ישראל במתחם, והוא חתום על הסכם שיתוף לפיתוחו.

הצעה אטרקטיבית יותר הונחה על השולחן

בחודשים האחרונים קיבלה חברת מנור הצעה אטרקטיבית מקבוצת מזרחי על אותם המגרשים שנמכרו על תנאי לאבו. חליווה ראה בהצעה, שכוללת הכנסות של 100 מיליון שקל לחברת מנור, הזדמנות עסקית לחברה וביקש לבטל את הסכמי המכר עם הקבוצה של אבו. לטענתו, ההסכמים עם אבו כוללים תמורה לא סבירה לרעת החברה.

גם חיים רביבו, כדורגלן העבר שמשמש כיום כדירקטור במנור, תמך בהצעה לבטל את עסקת המכר מול אבו. רביבו, נזכיר, החזיק בעבר במניות בחברה ומונה בשנה שעברה בהסכמת חליווה ובן זקן ונניקשווילי לדירקטור. אלא שאז נתקל רביבו בהתנגדות נחרצת של בן זקן. נציין כי ברקע האירועים עומדים הליכים משפטיים שמתמודדת איתם חברת מנור בשל ביטול עסקאות דומות עם שתי חברות אחרות.

אלא שאז קבוצת מזרחי חזרה בה מההצעה. עו"ד אדם מזרחי, בנו של מנכ"ל הקבוצה, כתב לחליווה ביולי השנה כי "נדמה שההצעה נתפסה ע"י ג'קי או אבו כניסיון מצדנו להיכנס לביניכם. לא לכך ייחלנו ואיננו מחפשים צרות עם איש". מזרחי הוסיף כי בנסיבות אלו הם חוזרים מההצעה. בעקבות השתלשלות זו, טוען חליווה כי חברת מנור פועלת מתוך "שיקולים הקשורים לתועלתם האישית של הנתבעים ובעיקר של ג'קי ולא משיקולים ענייניים". בתביעה טוען חליווה כי בן זקן ונניקשווילי נקטו בשורה של "צעדים פוגעניים" כדי שההסכמים עם אבו לא יבוטלו, וכי מנכ"ל קבוצת מזרחי קיבל שיחות טלפון והודעות נזעמות בעקבות ההצעה.

עוד נטען בתביעה כי אבו, שמשמש כיזם בפרויקט הענק, העביר לחליווה את המסר כי אם ימשיך לדרוש את ביטול עסקת המכר, הוא יתנגד לאישור התב"ע במתחם. כך עולה גם ממכתב שכתב רביבו, לפיו אבו העביר את המסר לחליווה תוך שאיים לשלוח מכתב לוועדה המחוזית לבטל את התב"ע.

כמה חודשים לאחר מכן, בספטמבר השנה, שלח עורך הדין של קבוצת אבו הודעה במסגרתה איים כי אם חליווה ימשיך עם רצונו לבטל את הסכמי המכר, קבוצת אבו תודיע על התנגדותה לתב"ע. בשל כך טוענים בן זקן ונניקשווילי כי מהלכיו של חליווה עלולים לטרפד את אישור התוכנית.

תגובות המעורבים בפרשה

לדברי עו"ד חן בכר, ממשרד בכר שבתאי המייצג את חליווה, "לצערנו, בן זקן וננקאשוילי מתעלמים ומתנערים מהסכם הפשרה. ג'קי ממשיך לעשות בחברת מנור כבשלו והוא גם ממשיך לקבל החלטות בניגוד עניינים חריף כנושא משרה בחברה, תוך העדפת האינטרסים הפרטיים העסקיים שלו, לרבות אלה שעם שותפו צחי אבו, על חשבון האינטרס של חברת מנור".

עו''ד חן בכר, שותף מייסד במשרד בכר שבתאי / צילום: מיכל רביבו
 עו''ד חן בכר, שותף מייסד במשרד בכר שבתאי / צילום: מיכל רביבו

תגובת צחי אבו: "לא היו דברים מעולם, אנחנו ביחסים מעולים עם כל השמות הנזכרים בכתבה ואין אנו רואים טעם בלהגיב על סכסוכים לכאורה שאין לנו כל קשר אליהם".

מטעמו של ג'קי בן זקן ומטעמו של חיים רביבו לא נמסרה תגובה.