ערבוב הנכסים שמאיים להפיל את מגדל הקלפים של הקריפטו

בורסת הקריפטו בייננס ספגה בשבוע שעבר פדיונות בהיקף 6 מיליארד ד', ורואי החשבון שלה משכו את דוח הרזרבות שפרסמה • ממילא, דוח זה מציג תמונה חלקית ואינו מוכיח יכולת פירעון ללקוחות • מהו הסיכון לקריסת בייננס, מה עלול לקרות ללקוחותיה ולאן הולך תחום הקריפטו?

ערבוב הנכסים שמאיים להפיל  את מגדל הקלפים של הקריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock, Igor Nikushin
ערבוב הנכסים שמאיים להפיל את מגדל הקלפים של הקריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock, Igor Nikushin

הכותבים הם מנכ"ל ומנהלת בחברת הייעוץ הפיננסי Complex

הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המשבר בשוק הקריפטו הגיע לבורסת הענק בייננס (Binance) ומאיים להפוך לנקודת שבר עמוקה. בסוף השבוע הודיעה פירמת רואי החשבון הצרפתית מזרס, שהיא מפסיקה לפעול בתחום הקריפטו ומושכת את דוח אישור הרזרבות שסיפקה לבייננס בשבוע שעבר. זאת, בטענה שאינו מובן כיאות על ידי הציבור.

ביממה אחת: 3 מיליארד דולר נמשכו מבורסת הקריפטו הגדולה בעולם
שומר על עמימות, ומדבר על שקיפות: הכירו את האיש החזק שמאחורי בורסת בייננס

הודעת מזרס מהווה מכה אנושה לבייננס, שספגה בשבוע האחרון פדיונות של 6 מיליארד דולר, בעוד שהמטבע שהנפיקה, BNP, צנח ב־20%.

בייננס הצהירה שתפרסם דוח מפירמת ראיית חשבון חליפית בתוך מספר חודשים. אולם, זהו זמן ארוך עבורה להתמודד עם גלי פדיונות ומשבר, ללא יכולת להסתמך על בקרה ואימות מצד שלישי.

 
  

בנוסף, בייננס צפויה להיתקל בסירוב מצד פירמות הרו"ח המובילות, לאחר שגם פירמת BDO הודיעה בסוף השבוע האחרון שתבחן את המשך עבודתה בתחום הקריפטו, בשעה שפירמות ה־BIG 4 אינן פועלות בתחום.

דוח רזרבות - מהו והאם הוא מספק?

חשיבותה של בייננס לשוק הקריפטו נובעת מהיותה בורסת הקריפטו הגדולה ביותר, המקיימת כיום כ־53% מהמסחר בשוק וכ־67% מהמסחר בנגזרים.

בייננס אינה מפרסמת מהו סך נכסי הלקוחות שברשותה ואת שיעור המשיכות מתוכו, אך מצהירה שכל כספי הלקוחות מגובים ברזרבות מלאות, כך שתוכל לפדות כל סכום, ומגבה את טענתה כאמור בדוח הרזרבות. דוחות דומים מספקות גם בורסות קריפטו אחרות, כגון Crypto.com ו־KuCoin.

אולם, דוח רזרבות אינו מהווה דוח כספי מלא, אלא מציג תמונה חלקית של צד הנכסים בלבד. הדוח מראה שברשות בייננס נכסים בסכום העולה קלות - ביחס של 101% - על כספי לקוחותיה. אולם, נקודת המפתח היא שדוח הרזרבות אינו מפרט האם הנכסים המוצגים בו אכן שייכים ללקוחות, ואינו מתייחס כלל לצד ההתחייבויות של הבורסה, כלומר לשאלה האם ישנם נושים נוספים שיטענו לזכאות בכספים. כך, הדוח לא נותן מענה לסיכון שכספי הלקוחות שימשו לפעילויות השקעה אחרות, העמדת הלוואות או העברת כספים לצדדים שלישיים.

כאן חשוב להבהיר שבניגוד לבורסות הקריפטו, בורסות רגילות פועלות תחת סטנדרטים גלובליים מחמירים, מקיימות בקרות מרובות, מפוקחות באופן הדוק על ידי רגולטורים ומפרסמות דוחות כספיים מלאים, המבוקרים בידי רו"ח.

בנוסף, כספי הלקוחות בבורסות רגילות מופרדים לחלוטין מנכסי הבורסות עצמן, מזוהים ומוגנים בחשבונות נפרדים ייעודיים, כך שבמקרה הבלתי סביר של חדלות פירעון של בורסה, כספי הלקוחות מוגנים מפני תביעות נושים, שכן אינם חלק מנכסיה.

מנגד, בחדלות פירעון של בורסת קריפטו, שבהן לא מתקיימת הפרדה כאמור, קיים סיכון שיתרת הכספים לא תשויך ללקוחות ותיבלע כנגד התחייבויות נוספות, ושכתוצאה מכך הלקוחות יאבדו את זכאותם לכספים ויהפכו לנושים לא מובטחים.

במילים אחרות, אל ללקוחות בורסות קריפטו להתבשם מעצם האמירה שיש ברשותן כספים בהיקף דומה לאלה שהופקדו בה, שכן אין בכך הוכחה שהכספים שייכים להם ושקיימת יכולת פירעון כלפיהם.

אירועי FTX כהמחשה למה שצפוי לתחום

סיכונים אלה כבר התממשו בקריסת בורסת הקריפטו FTX בחודש שעבר, שהוערכה בשווי 32 מיליארד דולר בראשית 2022.

גם FTX החזיקה לכאורה ברזרבות מספקות. אולם, כספי הלקוחות לא נשמרו בחשבונות ייעודיים עבורם, אלא שימשו, בין היתר, להשקעות כושלות במיזמים שונים, לצרכים אישיים של בעלי השליטה ולמימון צרכי המסחר של קרן אלמידה, חברה אחות ל־FTX, שעסקה במסחר בנכסים דיגיטליים ומטבעות קריפטו.

אותו מימון אפשר לאלמידה לספק ל־FTX נזילות להגברת המסחר בבורסה. בתמורה, קיבלה אלמידה יתרונות לא הוגנים בתנאי מסחר כגון ביצוע עסקאות מהיר יותר, יכולת לסחור ללא יתרות בחשבון או ביטחונות והקלות בהנזלת עסקאות הפסדיות. בנוסף, אלמידה קיבלה הלוואות בלתי מוגבלות מ־FTX, שמומנו מכספי הלקוחות בבורסה. מאחר שאלמידה גרמה להפסדים כבדים, שלא אפשרו לה להחזיר את החובות ל־FTX, אלה הובילו לאובדן מיליארדי דולרים מכספי הלקוחות, שטרם ניתן לאמוד במדויק.

אם FTX הייתה מפרסמת דוחות כספיים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים, ניתן היה לראות את השימושים הנוספים שבוצעו בכספי הלקוחות, למדוד כיאות את ההשקעות הכושלות שבוצעו ולהסיק שהתחייבויותיה עולות משמעותית על נכסיה.

לא בכדי ג'ון ריי, מפרק בורסת FTX, בעל ניסיון של 40 שנים בתחום הפירוקים, טען שמעולם לא ראה בלאגן חשבונאי כזה וכי FTX נעדרה ממשל תאגידי ותהליכי בקרה בסיסיים.

קריסת שוק הקריפטו מעבר לפינה

להערכתנו, בורסות הקריפטו נמצאות היום בדרך ללא מוצא, והקריסה הבאה היא רק עניין של זמן. הסיכוי היחיד של בייננס להינצל הוא במקרה שאכן כספי הלקוחות נשמרו במלואם כנגד ההתחייבויות כלפיהם, או אם יחול שינוי כיוון משמעותי ובלתי צפוי בשוק הקריפטו, שיעצור את הפדיונות מהבורסות.

הסיכון בבייננס מתעצם מכיוון ש־2.1 מיליארד דולר מכספיה שולמו לה על ידי FTX לפני קריסתה, לפירעון חוב כלפיה. התשלום נמצא במחלוקת משפטית ובייננס עלולה להידרש להחזירו, אם לדוגמה ייקבע שמדובר בהעדפת נושים אסורה או בתשלום מכספים השייכים ללקוחות FTX. מפאת היעדר דוח כספי מלא, לא ניתן לדעת כיצד כספים אלה סווגו והאם הם חלק מהנכסים שיוחסו ללקוחות בייננס בדוח הרזרבות. אך מחיקת הסכום עלולה לקדוח חור גדול במאזן בייננס ולהוריד את היחס השברירי ממילא של 101% נכסים כנגד התחייבויות הלקוחות אל מתחת לסף חדלות הפירעון.

הפעולה הרציונלית של המשקיעים בבורסות הקריפטו, הינה משיכת הכספים מהבורסות הקורסות. להערכתנו, ככל שהפדיונות יתגברו, לא תהיה לבייננס ברירה אלא להקפיא משיכות. תחילה, הדבר אולי ייעשה בטיעונים טכניים זמניים של צורך בהנזלת נכסים, אך ככל שלא יהיה ברשותה כיסוי מלא למימון הפירעונות, לא יהיה מנוס מחדלות פירעון. מצב דומה עלול להתרחש גם בבורסות קריפטו נוספות שנותרו, ולהוביל לקריסתן.

לדעתנו, משם המשבר עלול לחלחל גם למטבע היציב הגדול ביותר, Tether, בעל שווי שוק של 66 מיליארד דולר, הטוען לגיבוי של 1:1 בדולרים, גם כן באמצעות דוח רזרבות. מכאן, קצרה הדרך למיטוט שוק הקריפטו כולו.